بررسی چرایی عدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از منظر کارشناسان؛
سلما بابایی، دختر سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی معتقد است مسوولان حتی از فیلم‌های ساخته شده‌ی دفاع مقدس هم حمایت نمی‌کنند و تا زمانی که مسوولان در کنار هنرمندان و حامی آنان نباشند، فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه ترویج نخواهد یافت
کد خبر: ۷۵۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲ 25 June 2019

بررسی چرایی عدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از منظر کارشناسان؛باید ارزش‌ها و اهداف شهدا را در جامعه زنده کرد  

به گزارش تابناک قزوین، ایثار و شهادت دو مفهوم اساسی در فرهنگ اسلامی ماست که بارها شنیده شده و امروز متولیان امر به دنبال گسترش این مفاهیم هستند تا بتوانند ضمن حراست از ارزش‌های انقلاب و اعتلای نظام، زمینه‌ی ترویج سیره‌ی شهدا را در سطح عموم، فراهم آورند.
سلما بابایی دختر سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی، کارگردان سینما و تلویزیون و تهیه‌کننده تلویزیون، 6 سالی است که در این عرصه گام برداشته و مهمترین راهکار ترویج مفاهیم ایثار و شهادت را ایجاد بستر فرهنگی در سطح جامعه دانسته و معتقد
باید بگویم که ما در اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت، موفق نبودیم و هنرمندانی همچون من که یک تنه برای تولید آثار فاخر در حوزه‌ی ایثار و شهادت به میدان آمدند نمی‌توانند آنگونه که باید کاری از پیش ببرند، زیرا از قدیم هم گفته‌اند که "یک دست صدا ندارد".
است: اگر مسوولان در تحقق این مهم کنار هنرمندان باشند و آنها را حمایت کنند براحتی می‌توان این فرهنگ را در جامعه اشاعه داد.
در خصوص چرایی و اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت و بهترین راهکارها برای ترویج این فرهنگ با سلما بابایی، گفت‌و‌گو کرده‌ایم، که از نظرتان می‌گذرد:
ایثار: به نظر شما وضعیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه چگونه است؟
از زمانی که شروع به کار هنری کردم، هدفم ساختن فیلم‌هایی با موضوعات جنگ و دفاع مقدس بوده تا از این طریق بتوانم به جوانان امروز، که دوران هشت سال دفاع مقدس را ندیده و شناختی از شهدا ندارند، آنها را با اتفاقات بزرگ این دوران و سیره و منش شهیدان و آرمان‌هایشان آشنا کنم.
 ولی اکنون متوجه شدم که اشتباه بزرگی می‌کردم، چون واقعا تحقق چنین هدف بزرگی نیازمند بسترهایی است که مقدمات آن را بایستی مسوولان فراهم کنند، ولی هنوز این بسترها در جامعه آماده نشده است.
بنابراین احساس می‌کنم مردم در حال حاضر خیلی گرایش به موضوعات مرتبط با ایثار و شهادت و دفاع مقدس ندارند. به همین دلیل باید بگویم که ما در اشاعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت، موفق نبودیم و هنرمندانی همچون من که یک تنه برای تولید آثار فاخر در حوزه‌ی ایثار و شهادت به میدان آمدند نمی‌توانند آنگونه که باید کاری از پیش ببرند، زیرا از قدیم هم گفته‌اند که "یک دست صدا ندارد".
به نظر من، برای انجام این مهم باید همه‌ی هنرمندان و مسوولان دست به دست هم بدهند و آثار فاخر و ارزشمندی تولید کنند تا بتوانند جوانان را بیشتر با مفاهیم ایثار و شهادت آشنا کنند. ولی از آنجایی که این اتفاق مبارک نیفتاده، نتیجه این می‌شود که تاکنون در ترویج فرهنگ یاد شده موفق نبودیم.
 
ایثار:
بنابراین ساخت چنین فیلم‌هایی را می‌توان در خصوص سایر شهدا نیز انجام داد ولی چرا ساخته نمی‌شود؟ زیرا مسوولان برای تولید چنین فیلم‌هایی همت و حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و این عدم توجه و حمایت‌های مسوولان از مهمترین دلایل عدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه است.
به نظر شما، پیش نیاز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟
برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز به فرهنگ‌سازی است و مسوولان امر باید اقدامات موثری را در این راستا انجام دهند تا مردم خواهان موضوعاتی مانند ایثار و شهادت باشند.
به عنوان نمونه، سریال شهید بابایی به نام "شوق پرواز" در سال‌های گذشته ساخته شد، این فیلم دقیقا در راستای کار فرهنگی موثر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده که با نشان دادن سیره‌ی شهدا توانست مفاهیمی همچون ایثار و شهادت را در سطح جامعه گسترش دهد و مردم نیز استقبال کردند.
و با توجه به اینکه سال‌ها از ساخت و نمایش این فیلم گذشته است، ولی همچنان مردم برای تماشای این فیلم رغبت نشان داده و برای زیارت مزارش از نقاط مختلف کشور به قزوین سفر می‌کنند.
بنابراین ساخت چنین فیلم‌هایی را می‌توان در خصوص سایر شهدا نیز انجام داد ولی چرا ساخته نمی‌شود؟ زیرا مسوولان برای تولید چنین فیلم‌هایی همت و حمایت‌های لازم را انجام نمی‌دهند و این عدم توجه و حمایت‌های مسوولان از مهمترین دلایل عدم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه است.
ایثار: به نظر شما چرا مردم رغبتی به فیلم‌های دفاع مقدس نشان نمی‌دهند و چه باید کرد تا مردم به سمت تماشای این فیلم‌ها بروند؟
واقعا دلیل اصلی‌اش را نمی‌دانم ولی همینقدر می‌دانم که مردم با مشاهده وضعیت کنونی جامعه، مانند شرایط سخت اقتصادی و شنیدن مسایلی مانند اختلاس‌ها، رنجیده خاطر شده و آنها را آزار می‌دهد.
البته مردم تقصیری ندارند، آنها اظهار می‌کنند که ما در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ایستادیم، پدر، برادر و فرزندانمان رفتند و شهید شدند تا رعایت عدالت در جامعه پررنگ‌تر باشد و مردم براحتی امرار و معاش کنند و دغدغه‌ای نداشته باشند.
لذا به نظر می‌رسد باید ارزش‌ها و اهداف شهدا را در
در واقع می‌خواهم این را بگویم که منِ کارگردان که توانستم با پرورش یک ایده، چنین مجموعه‌ی تلویزیونی را بسازم، باید مسوولان امر نیز در کنارمان باشند و هنرمندان را برای ساخت چنین فیلم‌هایی تشویق کنند که به میدان بیایند تا بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در سطح جامعه ترویج دهیم ولی آنها از فیلم‌های ساخته شده هم حمایت نمی‌کنند و طبیعی است تا زمانی که وضع این باشد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق نخواهیم بود.
جامعه زنده کرد و ریشه فساد مالی و اقتصادی با همت مسوولان خشکانده شود تا دیگر شاهد هیچ فسادی در کشور نباشیم و این عوامل در افزایش انگیزه مردم در شناختن مفاهیمی همانند ایثار و شهادت تاثیرگذار خواهد بود.
ایثار: راهکار شما برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطح جامعه چیست؟
من فکر می‌کنم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه به دست مسوولان حل‌شدنی است. آنها با ایجاد بسترهای لازم می‌توانند زمینه‌های فرهنگ‌سازی را فراهم کنند تا روحیه‌ی ایثار و شهادت در سطح جامعه ترویج یابد.
 

ایثار: به نظر شما، این فرهنگ سازی با انجام چه کارهایی محقق می‌شود؟
خیلی سخته راجع به آن صحبت کردن آن هم به عنوان یک هنرمند که کار را با معرفی شهدا به مردم، -بویژه شهدایی که نام و نشانی از آنها نیست ولی در دوران هشت سال دفاع مقدس کارهای بزرگی انجام داده‌اند-، شروع کردم و در این راه با مشکلات و دغدغه‌های فراوانی روبرو بودم، ولی از آنجایی که هدف داشتم، جلو رفتم و با بودجه‌های بسیار اندک و پایین، توانستم موفق باشم ولی حمایتی از مسوولان متولی ندیدم.
به عنوان نمونه مجموعه تلویزیونی "دیدار در آشیانه" را که با هدف آشنایی نوجوانان با دلاوران و قهرمانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خاطرات آنها از نبردهای هوایی و دفاع از آسمان کشورمان در دوران دفاع مقدس ساختم، برای گروه سنی نوجوانان و به سفارش شبکه امید تهیه و تولید شد.
 ولی هیچ وقت این مجموعه مستند 26 قسمتی که کار ارزشمندی در حوزه‌ی ترویجی بود، از سایر شبکه‌های تلویزیونی که مخاطبان بیشتری دارند، پخش نشد. در حالی که اگر می‌شد، به نوعی حمایت کردن از یک اثر هنری بود ولی مسوولان از انجام چنین کاری هم دریغ کردند.
در این مجموعه نوجوانان به آشیانه هواپیماهای شکاری و بمب افکن می‌رفتند و سوالات خود را از خلبانان آنها می‌پرسند و طبیعتاً برای نسل نوجوان که دوران جنگ تحمیلی را ندیده‌اند از جذابیت‌های بالایی برخوردار بود.
در واقع می‌خواهم این را بگویم که منِ کارگردان که توانستم با پرورش یک ایده، چنین مجموعه‌ی تلویزیونی را بسازم، باید مسوولان امر نیز در کنارمان باشند و هنرمندان را برای ساخت چنین فیلم‌هایی تشویق کنند که به میدان بیایند تا بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در سطح جامعه ترویج دهیم ولی آنها از فیلم‌های ساخته شده هم حمایت نمی‌کنند و طبیعی است تا زمانی که وضع این باشد در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موفق نخواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار