مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: تماس با لاشه دام مبتلا به تب کریمه_کنگو و گزش کنه های ناقل بیماری موجب سرایت بیماری به انسان میشود که شیوع این بیماری در فصل گرما بیشتر است.
کد خبر: ۷۵۸۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 01 July 2019

اجرای برنامه های آموزشی برای پشگیری از شیوع تب کریمه –کنگو در قزوین

به گزارش تابناک قزوین؛ تماس با لاشه دام مبتلا به تب کریمه – کنگو و گزش کنه های ناقل بیماری موجب سرایت بیماری به انسان می شوند.

 

حمید زینالی، مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: بیماری تب کریمه – کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که با شروع فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها شایع می شود و چون تشخیص قطعی بیماری از ظاهر دام زنده امکان پذیر نیست، لذا لاشه دام‌ها پس از ذبح به مدت 24 ساعت با هدف کاهش PH (که موجب غیر فعال شدن عامل بیماری تب کریمه –کنگو می شود) در سردخانه نگهداری شده و سپس به مراکز عرضه ارسال می شود.

 

دکتر زینالی اظهار داشت: بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری، سمپاشی اماکن نگهداری دام علیه انگل‌های خارجی و عدم کشتار غیر مجاز دام می باشد که با رعایت این موارد تا حدود زیادی می توان از بروز و شیوع بیماری پیشگیری کرد.

وی افزود: ارتقاء سطح آگاهی دامداران و افراد در معرض خطر یکی از مهمترین برنامه های اداره کل دامپزشکی استان قزوین برای پیشگیری از بروز بیماری است که در همین راستا دوره های آموزشی برای افراد در معرض خطر همچون دامپزشکان، دامداران روستایی، قصابان و کارگران کشتارگاه در شهرستانهای آبیک، آوج، قزوین، تاکستان، بوئین زهرا و البرز با همکاری مراکز بهداشت و مراکز ترویج جهاد کشاورزی برگزار شده که امیدواریم در سال جاری بروز موارد بیماری در سطح استان به حداقل برسد.

 

مهمترین راه‌هاي انتقال بيماري تب کریمه- کنگو شامل گزش كنه آلوده يا له كردن آن روي پوست، تماس با دام آلوده، مصرف گوشت تازه خام يا نيم پز حيوانات آلوده، تماس با خون و ترشحات بيمار است که فرد مبتلا در صورت عدم رسیدگی به موقع، جان خود را از دست خواهد داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار