وزیر صنعت:
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر دانشگاهها در حوزه صنعت به ما کمک کنند نخواهیم گذاشت رشدمان منفی شود.
کد خبر: ۷۶۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 08 July 2019

اگر دانشگاهها کمک کنند رشد اقتصادی منفی نمی شود

رضا رحمانی امروز در نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با اشاره به این مطلب که در ارتباط با بحث رونق تولید ۷ محور و ۳۵ برنامه در راس امور این وزارتخانه قرار گرفته است، اظهار داشت: این ۷ محور مرتبط با دانشگاه هاست و باید توجه داشت که امر دانشگاه، فناوری و پژوهش مانند هوایی است که تنفس می کنیم. محور اول توسعه تولید و تامین ساخت داخل، محور دوم توسعه صادرات غیرنفتی، محور سوم توسعه فعال صنایع معدنی است که به عنوان یک برنامه منظم و هدفگذاری شده طراحی شده است، محور چهارم توسعه فناوری ها و شرکت های دانش بنیان، محور پنجم مدیریت بازار، محور ششم بهبود فضای کسب و کار و محور هفتم تامین منابع ملی و توسعه سرمایه گذاری هستند که الزاماً اجرای این هفت محور یک ساله نیست اما شروعش از امسال کلید خورده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بین ۷ محور مذکور محور اول که ذیل آن ۱۰ برنامه پیش بینی شده تمرکز بیشتری برای اجرای آن وجود دارد چرا که رهبری در دیداری که با اساتید دانشگاه ها داشتند، فرمودند صنعت نیاز خود را اعلام کرده و دانشگاه ها باید پای کار بیایند، از همین رو در همین محور بیشتر به حضور و نقش دانشگاه ها نیاز داریم و ما از اواخر سال گذشته این حرکت را آغاز کردیم و اسم طرح را نهضت ساخت داخل انتخاب کردیم که نیازمند یک کار نهضتی و انقلابی است تا بتوان معضل ساخت داخل را که شاه بیت آن دانشگاه ها هستند حل کنیم.

رحمانی با بیان این مطلب که در اکثر متغیرهای اقتصاد و همچنین در مباحثی مانند جذب اساتید و فناوری ها محور نخست یعنی توسعه تولید و ساخت داخل تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: ما در کشور برای یک جامعه صنعتی و تولیدی در یک تقسیم بندی کلی ۲ محور مشخص کرده ایم که محور نخست واحدهای بزرگ مانند خودروسازی ها و فولادسازی ها قرار دارند و در محور دوم واحدهای کوچک مانند صنایع غذایی هستند که واحدهای بزرگ موظف شدند نمایشگاه نیازمندی های خود را ایجاد کنند که این نمایشگاه در حال حاضر به صورت الکترونیکی در معرض دید مردم قرار گرفته است. همچنین در ارتباط با واحدهای کوچک با انجمن هایشان جلسه گذاشتیم و قرار شد به ما اعلام کنند چه نیازهایی دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که از دانشگاه ها می خواهیم به صورت جدی در بخش ساخت داخل ورود کنند، اظهار داشت: بر اساس چیزی که وزارت علوم اعلام کرده، آمار قراردادهای منعقد شده بین صنعت و دانشگاه از سال های ۹۲ تا ۹۶ سه برابر شده که در واقع آمار خوبی است اما باید این واقعیت را بپذیریم که عدد قراردادهای در حال اجرا که به میزان ۹۵۲ میلیارد تومان است عدد بسیار پایینی است، در حالی که معتقدم هر کدام از پنج دانشگاه برتر کشور می توانند چنین ظرفیتی را ایجاد کنند.

رحمانی با اشاره به اجرای طرح تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) گفت: مهمترین وظیفه این طرح آن است که ارتباط میان دانشگاه و صنعت را به یک ارتباط ارگانیک تبدیل کند. در حال حاضر واحدهایی داریم که سه شیفت کار می کنند و در مقابل واحدی وجود دارد که تعطیل است آن هم به دلیل به روز نبودن و وجود مشکلاتی در بخش فناوری و تکنولوژی.

وی با تاکید بر اینکه در بخش ارتباط صنعت با دانشگاه به یک تغییر پارادایم به صورت اساسی نیاز داریم، اظهار داشت: امیدوارم این نشست در این مسیر به ما کمک کند تا به یک فهم مشترک در این حوزه برسیم.

وزیر صنعت با اعلام اینکه از سال ۹۲ تا به امروز بیش از دو هزار و ۱۰۰ مجوز تحقیق و توسعه صادر شده که ۶۸ درصد آن در دولت تدبیر و امید بوده است، افزود: هر سال یک میلیون نفر عرضه نیروی انسانی برای اشتغال وجود دارد که ۷۰ درصدشان فارغ التحصیلان هستند که یکی از دغدغه جدی ما برای امسال و سال های بعدی است.

رحمانی ادامه داد: ما در حوزه صنعت با انقلاب چهارم صنعتی و در دانشگاه ها با دانشگاه های نسل سوم و چهارم مواجه هستیم و به نظر می رسد ما در ساختار خود باید در معاونت بازگانی دفتر کسب و کار نوین ایجاد کنیم. امروز شاهد هستیم برخی از مشاغل در حال از بین رفتن هستند و به طور مثال از زمانی که اسنپ ظهور یافت دفاتر آژانس با مشکل رو به رو شدند و قطعاً در سال های بعد این مشکلات ادامه دارد.

وزیر صنعت بار دیگر از دانشگاه ها خواست طرح تاپ را جدی بگیرند و در ادامه گفت: قرار است فرصت های مطالعاتی در واحدهای صنعتی ایجاد شود و این موضوع باید به مرور زمان فرهنگ سازی شود، همچنین با ستاد کل تفاهماتی ایجاد شده مبنی بر اینکه تعدادی از دانشجویان ارشد و دکتری بتوانند به صورت آزمایشی فعالیت کنند.

وی در پایان گفت: امسال مراجع بین المللی اعلام کردند رشد اقتصادی ما منفی می شود اما اگر در حوزه صنعت به ما کمک کنید نخواهیم گذاشت رشدمان منفی شود.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار