رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هم اکنون بنا به درخواست دانشگاه یکی از کارخانه‌های داروسازی اصفهان پیگیر واردکردن ماده اولیه داروی گلوکانتیم از شرکت سازنده اصلی و تهیه آمپولها در ایران شد.
کد خبر: ۷۶۴۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳ 20 July 2019

طاهره چنگیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: داروی گلوکانتیم خط اول درمان سالک است که از سال آینده تولید داخلی این دارو در اصفهان آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بدنبال تولید ایرانی داروی گلوکانتیم است که هم اکنون مطالعات نهایی آن در دانشکده داروسازی دانشگاه در حال انجام است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر ۴۳ مرکز بهداشتی درمانی فعال در تشخیص و درمان سالک در سطح شهرستان های اصفهان در حال فعالیت هستند.
وی از راه اندازی خدمات کرایوتراپی در شهرستان های سالک خیز اصفهان خبر داد و افزود: در شهرستان های ورزنه، اژیه، هرند، رامشه، زواره، برخوار و سجزی که با آمار بالای مبتلایان به سالک مواجه می باشیم، کلیه خدمات تشخیصی و درمانی سالک توسط مراکز وابسته به دانشگاه به صورت رایگان به بیماران ارائه می شود.
وی اصفهان را یکی از استان‌های سالک خیز در کشور نام برد که حدود هشت شهرستان آن درگیر بیماری سالک می باشد و ادامه داد: اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، منطقه جنوب و جنوب شرقی اصفهان، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفری با بیماری سالک درگیر هستند.
رئیس دانشگاه یکی از مشکلات طی کردن فرایند درمان سالک و کنترل آن در کشور به ‌ویژه استان اصفهان در سال گذشته را کمبود داروی گلوکانتیم عنوان کرد و افزود: برنامه کنترل سالک در اصفهان طی ۴ مرحله انجام شده است.
وی ادامه داد: تاکنون سه مرحله از کنترل سالک در مناطق سالک خیز اصفهان انجام شده است و مرحله آخر آن در مرداد ماه آغاز خواهد شد.
دکتر چنگیز با اشاره به تشکیل کمیته سالک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این کمیته علاوه بر هماهنگی فعالیتهای حوزه های مختلف برای کنترل بهتر سالک در استان از جمله مسائل مربوط به درمان و تامین داروهای مورد نیاز، کمک به تامین اقلام حفاظت فردی در برابر گزش ناقل بیماری، مسائل مربوط به آموزش و اطلاع رسانی عمومی و هماهنگی با سایر ارگان ها برای کنترل سالک در سال جاری، بر پیگیری جذب اعتبار در خصوص برنامه های سالک از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تاکید شد.
وی به آموزش خانه به خانه در مورد پیشگیری و درمان بیماری سالک در شهر ورزنه اشاره کرد و گفت: بیشترین بار بیماری در منطقه ورزنه می باشد، بنابراین از ابتدای سال جاری ناظرین و کارشناسان بهداشتی با همکاری نیروهای بسیج سازندگی منطقه با مراجعه حضوری به درب خانه ها، آموزش هایی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک به خانواده ها ارایه کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اقلام حفاظت فردی در برابر گزش حشرات ویژه زنان باردار، خانواده های بی بضاعت و کودکان در حد مقدورات مرکز بهداشت به مردم منطقه ورزنه داده شد، اعلام کرد: عملیات طعمه گذاری و جونده کشی در مناطق روستایی حسن آباد، کمال آباد و دستجرد و هرند و ورزنه طی ۴ مرحله انجام گرفت و در کانونهای فعال مخزن سالک در شعاع یک هزار متری آخرین منزل مسکونی این مناطق آلوده منتخب، عملیات انجام می شود؛ لازم به ذکر است که در سالهای گذشته عملیات بر اساس استاندارد کشوری در شعاع  پانصد متری انجام می شد و در سال جاری با توجه به اپیدمی پارسال، شعاع به هزار متر و حجم عملیات به چهار برابر افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: همچنین در قالب این طرح، عملیات مه پاشی و سم پاشی براساس نظر کمیته فنی سالک و شواهد افزایش ناقل در کانونها همراه با چک حشره شناسی انجام می گیرد.
 
اجرای مرحله دوم مانیتورینگ واکسیناسیون سالک در اصفهان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از اجرای مرحله دوم مانیتورینگ واکسیناسیون سالک در روستاهای مالواجرد و حسن آباد جرقویه خبر داد و افزود: برنامه واکسیناسیون بیماری سالک از تیرماه سال گذشته در برخی مناطق منتخب مابین دانشگاه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و هم اکنون نیز برای داوطلبین واجد شرایط در حال اجرا است.
چنگیز گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت متبوع، هر سه ماه یکبار، افراد واکسینه شده بایستی معاینه و تحت ویزیت قرار بگیرند و در این طرح ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در مناطق تحت پوشش مراکز بهداشت شماره ۱ و ۲ اصفهان تست شدند که از این تعداد ۱ هزار و ۷۰۰ نفر مورد مانیتورینگ قرار گرفتند.
وی ادامه داد: این طرح در روستاهای حسن آباد و مالواجرد جرقویه تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۲ به اتمام رسید و هم اکنون به مدت ۴ روز در روستاهای ورزنه، هرند، قهی، قورتان و کفران تحت پوشش مرکز بهداشت شماره ۱ اصفهان در حال اجرا است.
رییس دانشگاه با تاکید بر هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی و عزم استانی برای کنترل بیماری سالک در اصفهان به ویژه بین شهرداریها، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و غیره  گفت: "سالک حاصل در کنار هم قرار گرفتن عوامل مختلف مانند انگل بیماری، موش به عنوان مخزن بیماری، پشه به عنوان ناقل و انسان است و برای کاهش آن باید ارتباط زنجیره ای بین این عوامل، گسسته شود" .
وی ادامه داد: تنها ۲۰ درصد از این زنجیره در اختیار دانشگاه علوم پزشکی می باشد و ۸۰ درصد آن سهم سایر سازمان های موثر است بنابراین ضروری است همه سازمان های درگیر نسبت به ضرورت انجام وظایف خود حساس باشند و به صورت همه جانبه با همه توان در فعالیت های کنترل بیماری سالک مشارکت نمایند؛ به طور مثال بهسازی محیط، تعیین تکلیف بافت فرسوده غیر مسکونی در لابلای مناطق مسکونی، بیرون بردن زباله و نخاله ساختمانی و دور کردن دپوی کودهای حیوانی از محیط زندگی مردم جزو وظایف شهرداری ها است که به طور جدی خواستار انجام این وظایف در مناطق آلوده هستیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار