اینجا مجالی برای پرداختن به وضعیت نفت وگاز استان ویا مزیت کشاورزی ودامپروری نیست ،چرا که هدف از تحریر این مطلب نگاهی به ظرفیت مغفول مانده گردشگری ومیراث فرهنگی استان است که سالها در بین چرخ نامرادی های سیاسی و قبیله ای خرد شده ونتوانسته در خدمت اقتصاد استان وکشور قرار گیرد.
کد خبر: ۷۶۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 21 July 2019

تابناک ایلام::دهه هاست که اقتصاد کشور ما نفت محور است ،بدین معنا که بخش اعظم بودجه ریزی براساس درآمدهای نفتی پایه گذاری شده است ،لذا هر تکانه اقتصادی جهانی تاثیر خود رابر اقتصاد کشور گذاشته ودر کوتاهترین زمان ممکن ،آثار آن بر سفره های مردم احساس شده است .

همین موضوع، یعنی تکیه اقتصاد کشور بر فروش نفت ،از سالهای قبل به پاشنه آشیل اقتصاد کشور تبدیل شده و در هر رویارویی سیاسی با برخی کشورها ،شاهد تحمیل فروش نفت و ایجاد شوک جدی به اقتصاد نفتی کشور هستیم .این درحالیست که کشور با بهره مندی از مزیتهای مهم اقتصادی نظیر صنعت،توسعه صادرات غیر نفتی  ومهمتر از همه توسعه توریسم وگردشگری با انواع واقسام متنوع آن ،از پتانسیل تغییر ریل از اقتصاد نفتی به دیگر مزیت های موجود برخوردار بوده، اما این مهم تاکنون آنچنان باید وشاید مورد توجه قرار نگرفته است.

در استان ایلام نیز وضعیت به همین منوال است ،استانی که از ظرفیت های بزرگ اقتصادی همچون ؛نفت وگاز ،کشاورزی ودامداری وانواع واقسام گردشگری از تاریخی گرفته تا دفاع مقدس و طبیعت گردی برخوردار بوده ودر یک کلام تمام مزیت های اقتصادی موجود در کشور را به تنهایی در خود جای داده است ،اما نگاه دولتها صرفا به توسعه نفت وگاز آن متمرکز گشته واز دیگر مزیتهای نسبی آن غافل شده اند.

اینجا مجالی برای پرداختن به وضعیت نفت وگاز استان ویا مزیت کشاورزی ودامپروری نیست ،چرا که هدف از تحریر این مطلب نگاهی به ظرفیت مغفول مانده گردشگری ومیراث فرهنگی استان است که سالها در بین چرخ نامرادی های سیاسی و قبیله ای خرد شده ونتوانسته در خدمت اقتصاد استان وکشور قرار گیرد.

کیست که نداند استان ایلام بدلیل وضعیت تاریخی وطبیعی منحصر بفرد خود ،از تمامی مولفه های تبدیل به یک استان تفریحی ومقصد گردشگری داخلی وخارجی برخوردار است ،اما حقیقتا نوع نگاه به این استان و عدم مدیریت صیحیح این منابع بزرگ وذخیره ارزشمند طبیعی وتاریخی بلا استفاده مانده است ،ظرفیتی که اگر اصولی وعلمی و با متعهدانه ومتخصصانه به آن نگریسته شود ،بدون شک نیازی به سرمایه گذاری بر روی دیگر ظرفیت های موجود درآن نظیر نفت وگاز احساس نخواهد شد.

اینجا نمی خواهم کلیشه ای ولفظ قلم و از طریق بازی با لغات وپیکربندی جمله ها ،رفع تکلیفی مبادرت به درج یک مطلب نمایم ،بلکه ساده وسلیس می خواهم بگویم ؛نگاه صرف سیاسی وقبیله ای به سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری وصنایع دستی و سپردن رل مدیریت این سازمان به فردی غیرمتخصص نمی تواند این همه ظرفیت بالقوه موجود دراستان را بالفعل نموده ودر مسیر توسعه همه جانبه استان وکشور قرار دهد.

از اینجا به بعد روی سخنم استاندار محترم ایلام ،نمایندگان مردم در مجلس ،سیاسیون ،رسانه ها ودیگر موثرین استان است ،می خواهم بگویم آقایان مسئول ! اگر دلسوز استان ایلام هستید ،اگر دلتان برای رشد وتعالی ایلام وایران می تپد ،اگر بیکاری وپرسه زدن جوانان ایلامی برایتان آزاردهنده است ،اگر سفره های کوچک شده مردم روحتان را آزرده است، بیایید تنگ نظری ها را کنار گذاشته وبرای یکایک این ظرفیت درست واصولی برنامه ریزی نمایید .

آقاین مسئول! سالهاست میلیونها دلار صرف توسعه میادین نفت وگاز استان می شود ،سالهاست نفت وگاز این استان با لوله های قطور از اینجا خارج می شود ،آیا واقعا این سرمایه گذاری بزرگ ودرآمدزایی عظیم توانسته است، دردی از درد های بیشمار ایلام  بکاهد ؟!آیا از حجم بیکاری جواناننمان کاسته ویا ازتعداد بخچه به دستان اطراف واکناف میادین شهرکم شده است ! باور کنید جواب همه شما " نه " است . اما یقینا سرمایه گذاری بر روی دیگر داشته های استان همچون گردشگری ،می تواند بطور مستقیم بر زندگی یکایک ما ایلامیان تاثیر گذارباشد.

بار کنید ،نه تنگ کافرین بدره چیزی از سدهای کرج کم دارد ،نه تنگ قیر از فشم کمتر است ،تنگ رازیانه ایلام هزار بار از دربندو درکه طبیعی تر وبکر تر جلوه گری می کند ،غار زینگان بی نظیر تراز هر غار وتنگه ایست . باور کنید زیبایی های بهار جاده ایلام دره شهر، زیبایی چالوس رادرخود تداعی می کند ،آبشارهای ماربره وآبتاف و چم آو و گچان چیزی از آبشار های سوتک و شکر آب کم ندارد.

شک نداشته باشید دریاچه دوقلوی آبدانان چیزی از زیبایی های دریاچه گهر لرستان کم ندارد،اگر قدری به زیر ساخت چشمه های آبگرم دهلران توجه و برای معرفی شدن این ظرفیت بی نظیر کمی مایه گذاشته می شد ،دهلران تا تبدیل شدن به سرعین فاصله ای نداشت،زمستانهای دهلران وآب گرم آن می توانست خلاء مسافرت زمستانی هموطنان ودیگر گردشگران خارجی به سرعین را پر کند

باور کنید ،شهر سیمره بی نظیر تر وبا ابهت تر از هگمتانه و کلم همه زیبایی های ایران را یکجا در خود دارد ،سد ایوان پکیجی از زیبای منحصر به فردتفریحی وتاریخی را در خود جای داده است ،رودخانه های خروشان  وکوههای زیبا ومناظر طبیعی استان همه وهمه ظرفیتهای بی نظیر ومنحصر به فردی هستند که تنها با مدیریت دلسوزانه وعالمانه می توان از آنها به بهترین شکل بهترین شیوه درآمدزدایی کرد .

اگر این روزها راهتان به جاده های شمالی کشور افتاده باشد ویا در تفرجگاهها ومناطق دیدنی اطراق کرده باشید ،قطعا صف طولانی  گردشگران عراقی در تله کابین ها وسورتمه و.... را دیده اید که چگونه با حرص و ولع استفاده از این همه مواهب طبیعی وغیر طبیعی را انتظار می کند وچقدر هم راحت برای آن دست به جیب می شوند! آیا می دانید حجم کثیری ازاین گردشگران از استان ایلام عبور کرده و پولهایشان را جاهای دیگر خزج می کنند؟!

چرا نبایستی در همین طبیعت زیبای ایلام هزینه کرد! اگر اینجا تله کابین و سورتمه و شهر بازی وزیپ لاین وپل معلق احداث شود !اگر مدیران میراث فرهنگی استان  به جای راه اندازی چند نوروزگاه ناقص، حول همین محور سرمایه گذاری برروی گردشگری وتفریحی متمرکز شوند ،الان پل معلق ایلام ،مشکین شهر را در خود محو کرده بود و تله کابین ایلام برروی ارتفاعات زیبای ایلام نامی از تله کابین گنجامه همدان باقی نمی گذاشت !اینک قایق سواری در دریچه سدهای سیمره و ایوان برند شده بود!اگر قدری تبحر وتخصص به خرج داده می شد ترخینه ایلام از آش دوغ اردبیل حتی سر تر است !

اما افسوس که تمامی این آزوها به خاطر تنگ نظری مدیران و سیاسیون استان ناکام مانده اند؟ کاری نداریم مدیرکل فعلی میراث فرهنگی استان چقدر موثر بوده اند ! اما تجربه مدیریتی می گوید ،عمر مفید مدیریت ایشان منقضی شده است ،در این 5یا6سال مدیریت هرچه در چنته داشته اند رو کرده اند! چیز جدیدی هم برای ارایه ندارند!شفافتر بگوییم آب به این ذلالی اگر مدتی در جایی بماند کدر می شود !خراب می شود !مدیریت هم دقیقا همین گونه است .

آقای استاندار !  آقایان سیاسی ! نمایندگان ورسانه ها !میراث فرهنگی وگردشگری دستگاهی کاملا تخصصی است،درست است که می گویند مدیران بایستی از نظر سیاسی با راس هرم قدرت همسو باشند ،اما بدین معنا نیست که در دستگاههای تخصصی یک سیاسی صرف گماشته شود! بیایید بخاطر ایلام ،بخاطر ایران وکمک به توسعه استان ،تنگ نظرهای راکنار گذاشته و قدری در مصادیق مدیرگزینی دراستان تجدید نظر نمایید.

باور بفرمایید ،حال وروزی که امروز بسیاری از دستگاههای تخصصی همچون میراث فرهنگی و..دارند،ناشی از همین شاقول گذاری های سیاسی وقبیله ای برای انتصاب مدیران است . اگر مدیر میراث فرهنگی مدیری کاملا حرفه ای ومتخصص که در تنور میراث پخته وآبدیده باشد ،قطعا می تواند این حجم بزرگ از آرزوهای ما ایلامیان را تنها باتکیه برداشته های تاریخی وطبیعی استان برآورده نماید !دیری نیست که ایلام سرزمین شناخته شده ومقصد تمامی گردشگران ایرانی وخارجی شود!این آرزو دست یافتنی است ،مشروط بر اینکه تنگ نظری ها ومصادیق منسوخ را کنار گذاشته وسکان مدیریت را در دست اهلش قرار دهید.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
درود بر شما . چه کنیم که د یگه توانی نداریم . سالهاست که گلو پاره کرده ایم که که کالبد نیمه جان میراث فرهنگی ایلام،نیازمند روحی تازه است.... به والله اقای استاندار در روز قیامت باید پاسخگو یاشند ... . به والله مصداق بارز حق الناس است ..... به والله اگر سر ارزنی تعهد و وجدان بود، همان سال اول اقای شنبه زاده باید استعفا میکرد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
درود برجناب اسدی
واقعا با این اطلاعاتی که شما در خصوص ظرفیتهای گردشگری استان دارید بایستی شنبه زاده شما رو مشاور میکرد وبه نظرم مدیرکل بشی حقته.متاسفانه طی این شش هفت سالی که شنبه زاده مدیرکل بودند فرصت سوزی شد وباز هم ادامه دارد ونگاه های سیاسی وقبیله ای باعث شد که این بنده خدا که اصلا توانایی مدیریت ندارد این همه سال مدیر باشند البته غیر از نگاه قبیله ای وسیاسی میتوان گفت به یمن گلیم وروغن حیوانی وسکه وعسل این روند همچنان ادامه دارد ومشاور وزین نماینده استان اجازه بودنش را نخواهند داد و استاندار هم اراده وحوصله ای برای عوض کردن مدیرکل ندارند ونمچنان این فرصت سوزی....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
باسلام لطف کنید بگید به کی باید اعتراض کرد زمانی که همه کاره خودشونن کاش وجدان بیداری بود
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
اقای شنبه زاده ضعیف ترین مدیر میراث فرهنگی جهان است ایشان توتنایی ونظارت بر مستخدم اداره هم نداره تا برسد به مدیریت میراث ایلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار