تابناک بررسی می کند
شاید وقت آن فرا رسیده که مردم استان اردبیل به دلیل انفعال، کم تحرکی، محافظه کاری و مصلحت جویی دانشجویان استان، از دانشجویان همجوار بخواهند تا «صدای» آنان باشند!
کد خبر: ۷۶۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ 22 July 2019

تابناک اردبیل- نمی شود نام خود را «دانشجو» گذاشت و نسبت به حوادث پیرامونی خود بی توجه ماند؛ این انتظار غیرموجهی نیست که مردم، مقابله با هر گونه فساد و شفافیت خواهی از مسئولان را از دانشجویان مطالبه کنند چرا که مطالبه گری، مقتضای ذات «دانشجو» است.

مدتی است که دانشجویان برخی دانشگاههای کشور در اعتراض به مفت فروشی و غارت منابع ملی در پوشش آنچه که آن را خصوصی سازی و واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوص عنوان می کنند، مطالبات خود را به صورت تجمع و تحصن در مقابل سازمان خصوصی سازی و برخی دستگاههای ذیربط مطرح می کنند.

یکشنبه سی ام تیرماه بود که نمایندگانی از دانشگاه سهند تبریز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه امیر کبیر،شریف تهران و علوم قضایی در اعتراض به واگذاری‌های افسارگسیخته در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

صرفنظر از این که دانشجویان برخی دانشگاههای تهران به واسطه احساس مسئولیت خود در مقابله با کلیت واگذاری های سازمان خصوصی سازی، در این اعتراض شرکت داشتند، اما آنچه که مورد توجه و دقت لازم است این که تجمع روز گذشته با محوریت دانشگاههای تبریز و کرمانشاه و اعلام اعتراض به واگذاری – بخوانید مفت فروشی_ ماشین سازی تبریز و پالایشگاه کرمانشاه برپا شده است.

آنچه مایه تاسف است این که از بدو واگذاری کشت و صنعت مغان و ابطال معامله اول به واسطه اعتراض برخی منتقدین و گسترش اعتراضات نسبت به واگذاری این شرکت به آنچه که آن را برنده دوم مزایده می خوانند، نه تنها هیچ اعتراضی از سوی دانشگاههای استان اردبیل صورت نگرفته بلکه سکوت محض حتی گروههای دانشجویی عدالتخواه و بسیجی (به استثناء بیانیه چند پاراگرافی قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان پارس آباد مغان خطاب به رئیس قوه قضائیه) این دانشگاهها را نیز فرا گرفته است!؟

بی تردید افکار عمومی در سایه اصرار و پافشاری نماینده عالی دولت و استاندار اردبیل بر قانونی بودن واگذاری کشت و صنعت مغان از گروههای دانشجویی نزدیک به دولت در دانشگاههای استان اردبیل انتظار اعتراض نسبت به این واگذاری ندارد، اما مردم سئوال می کنند که دیگر گروههای دانشجویی و مطالبه گر بر اساس چه مصلحت هایی که برای افکار عمومی نامکشوف است، در برابر فروش پرابهام کشت و صنعت مغان که بر اساس گزارش دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور، اهلیت و قیمت آن زیرسئوال است، سکوت اختیار کرده اند؟

شاید بیراهه باشد که بر رفتار کنونی دانشگاههای استان اردبیل در این مورد بخصوص هم خرده بگیریم! چرا که بررسی و مرور سالهای گذشته بیانگر این است که گویی «محافظه» کاری ، «مصلحت» جویی ، کم تحرکی و انفعال جزو خصیصه بارز و جدایی ناپذیر این دانشگاهها بوده و نباید هم از آنها توقع داشت که برای اعلان اعتراض مردم و کارگران در مقابل نهاد ریاست جمهوری و در کنار دیگر دانشجویان حضور داشته باشند.

«از سنگ صدا در میاید، از دانشجویان اردبیل صدا در نمیاید»، امروز یک مسئله است و نیازمند یک آسیب شناسی جدی، تا هیچ زمان دیگری از آنان انتظار تحرک نداشته باشیم و از دانشجویان دیگر استانها بخواهیم تا صدایمان باشند!

و صدالبته که به دلیل سبقه و صبغه وکلای مردم از استان اردبیل در دوره کنونی نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتظار نبوده و نیست که در این تجمع حضور داشته باشند چرا که گویی آنان برای انجام وظیفه نمایندگی خود «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیستـ» به نماینده تبریز وکالت داده بودند تا در این تجمع شرکت کند!

تابناک اردبیل، گزارش تجمع روز یکشنبه را به شرح زیر بازنشر می کند.

چرا دادگاه خصوصی سازی‌های افسارگسیخته برگزار نمی‌شود؟

علی اسکندری، عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در تجمع دانشجویان دانشگاه‌های سهند تبریز، رازی کرمانشاه، امیرکبیر، شریف که در اعتراض به خصوصی سازی‌های افسارگسیخته در مقابل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: امروز کارگران شرکت‌های واگذار شده روز به روز بدبخت‌تر می‌شوند؛ با این وجود سوال این است مگر دزدی‌های صورت گرفته در کارخانه‌ها کمتر از دزدی چند سکه بود که دادگاه آن‌ها علنی برگزار شد چرا دادگاه خصوصی سازی‌های افسارگسیخته برگزار نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه وقتی آقای عادل آذر می‌گوید تخلف محرز بوده، چرا آقای لاریجانی و روحانی ساکت هستند و پاسخ نمی‌دهند، تصریح کرد: ما به نمایندگی از کارگران آمده ایم درست است دانشجو هستیم، ولی هم رهبر معظم انقلاب و هم امام خمینی و هم شهید بهشتی گفتند دانشجو موذن جامعه است و باید مطالبه کند. ما در مقابل سازمان خصوصی سازی تجمع کردیم، اما آن‌ها ذره‌ای به روی خود نیاوردند که بیایند و پاسخ ما را بدهند با این وجود شب آمدند و گفتند ما استعفا دادیم کدام استعفا آقای پورحسینی چرا نمی‌روید؟ مشکل ما پورحسینی نیست، مشکل ما پورحسینی‌هایی هستند که کشور را بدبخت می‌کنند؛ من دانشجو به فکر این کشور هستم من دانشجو نگران هستم این وضع باید درست شود و باید کارخانه‌ها به بیت المال برگردند. امروز آقایان کارخانه‌ها و پالایشگاه ها را مفت داده و عین خیالشان نیست.
 
دانشجویان معترض به خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته در تجمع امروز چه گفتند؟ / چرا روحانی و لاریجانی سکوت کرده‌اند!
 
وی با تاکید بر اینکه ما به پیگیری های خود برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در واگذاری ها ادامه خواهیم داد، افزود: رئیس جمهور باید نسبت به تخلفات صورت گرفته در روند واگذاری ها پاسخگو باشد.

صالحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز با بیان اینکه پالایشگاه کرمانشاه در زمان جنگ ۷ بار بمباران شد، ولی زیان ده نشد، تصریح کرد: آقایان به خاطر این که این پالایشگاه را خصوصی سازی کرده و به نفع آشنایان خود مصادره کنند، ۶ ماه قبل از واگذاری به آن نفت سنگین تزریق کردند تا پالایشگاه زیان ده شود؛ این در حالی است که این پالایشگاه برای نفت سبک طراحی شده است.

دانشجویان معترض به خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته در تجمع امروز چه گفتند؟ / چرا روحانی و لاریجانی سکوت کرده‌اند!

 پالایشگاه کرمانشاه با ۲۱۰ هزار میلیارد تومان واگذار شد!

وی تصریح کرد: برج تقطیر پالایشگاه کرمانشاه جزو اثار ملی بوده که در وزارت نفت ثبت شده که آن را با ۵۰ هزار تومان فروختند و این در حالی است که اگر آن را به عنوان ضایعات می‌فروختند، حداقل ۲۰ میلیون تومان ارزش داشت با این وجود می‌توان اوج فاجعه را دید.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به ورود مجلس به موضوع پالایشگاه کرمانشاه تصریح کرد: ۱۶۷ نفر از نمایندگان برای ارسال پرونده این پالایشگاه به قوه قضاییه رای موافق دادند؛ با این وجود سوال از رئیس قوه قضاییه این است که چرا سه ماه است هنوز این پرونده بررسی نشده است ما از رئیس قوه قضاییه می‌خواهیم که این روند را برگرداند و به کسانی که روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر و به بیت المال دست درازی می‌کنند برخورد کند. 
 
 
دانشجویان معترض به خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته در تجمع امروز چه گفتند؟ / چرا روحانی و لاریجانی سکوت کرده‌اند!

صالحی تصریح کرد: وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظارت بر روند اجرایی شدن اصل ۴۴ است با این وجود سوال این است تاکنون این مجمع چرا هیچ گزارشی را منتشر نکرده است.

وی افزود: این همه اعتراضات کارگری برگزار شده و این همه امنیت مملکت به خاطر مدیرانی که ته فکرشان خط لیبرالی و استکباری است، خدشه دار شده با این وجود چرا برخوردی صورت نمی‌گیرد.
 
آقایان قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام شما را به خدا وارد عمل شوید
 
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اینکه شاهد غارت بیت المال هستیم، تصریح کرد: آقایان قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام شما را به خدا وارد عمل شوید و با کسانی که فساد و فساد سیستماتیک را رواج می‌دهند برخورد کنید. 

وی خطاب به نمایندگان مجلس نیز گفت: آقایان مجلس نیز باید قانونی را مصوب کنند که هیئت واگذاری اختیار تام نداشته باشد تا با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد کارخانه‌ها را واگذار نکنند. قیمت واقعی پالایشگاه کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان بوده، ولی با ۲۱۰ هزار میلیارد تومان واگذار شده که خریدار که ده میلیارد تومان آن را پرداخت و مابقی تسقیط شده است این کجای عدالت است؟ 

ترکمان، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز گفت: ماشین سازی تبریز به عنوان منحصر به فردترین ماشین سازی در خاورمیانه به حساب می‌آید؛ با این وجود این شرکت را در سال ۹۷ به قیمت کارشناسی شده سال ۹۴ فروختند و ما‌ این را بار‌ها به مسئولان گوشزد کردیم، اما هیچ کس پاسخ قانع کننده‌ای ارایه نداد که چرا تورم این سه سال را حساب نکردند. 

ترکمان تصریح کرد: ماشین سازی تبریز را به فردی واگذار کردند که تا کلاس پنجم بیشتر درس نخوانده و از طرفی به اتهام اخلال در بازار ارز به ۲۰ سال حبس محکوم شده است بنابراین سوال این است که آقایان چگونه اهلیت این فرد را که یک مفسد اقتصادی است تایید کرده اند در هر حال سازمان خصوصی سازی در این رابطه هیچ پاسخ قانع کننده‌ای به ما نداده است. 

مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز تصریح کرد: ما در برنامه ثریا نیز در خصوص اهلیت فردی که ماشین سازی تبریز به او واگذار شده است مسئول ذیربط سوال پرسیدیم، اما او فقط سکوت کرد و در هر حال این بیت المال همه مسلمین است سوال این است اقایان به چه حقی آن را به حراج می‌گذارند. 

وی تصریح کرد: کشت و صنعت دشت مغان نیز بزرگترین کشت و صنعت خاورمیانه است که ارزش آن ۴ هزار میلیارد تومان بوده، ولی آن را به قیمت ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروخته اند.

 دانشجویان معترض به خصوصی‌سازی‌های افسارگسیخته در تجمع امروز چه گفتند؟ / چرا روحانی و لاریجانی سکوت کرده‌اند!

بازی جدید مسئولان برای ماشین سازی تبریز

ترکمان گفت: اخیرا یک بازی جدید برای ماشین سازی تبریز شروع کردند و براساس آن این شرکت را به صندوق بازنشستگی فولاد که هیچ تملکی روی آن ندارد واگذار کرده اند ما مدارک این واگذاری را در برنامه زنده صدا و سیما رو کردیم و گفتیم اگر آقایان مثال نقضی دارند ارایه کنند، اما هیچ حرفی نزدند که نشان دهد مدارک ما دروغ است. 

همچنین نماینده کارگران کارخانه هپکو نیز در این تجمع گفت: من از تمام دوستان کارگر از تمام دانشجویان، طلاب و مردمی که در این تجمع شرکت کرده اند تشکر می‌کنم.

وی افزود: قرار بود تعداد بیشتری از دوستان ما در این تجمع باشند، اما متاسفانه به خاطر فشار‌های امنیتی نتوانستند حضور یابند. 

این نماینده افزود: ۱۵ نفر از کارگران هپکو به خاطر این اعتراضات صنفی حکم محکومیت، حبس و شلاق گرفته اند؛ از این رو به خاطر ترس از این برخورد‌ها کارگران هپکو نتوانسته اند در اینجا حاضر شوند. 

وی با اشاره به اینکه شرکت هپکوی اراک را که یک شرکت مادر تخصصی است با ۱۰ میلیون تومان واگذار کرده اند، تصریح کرد: این کارخانه در دوران دفاع مقدس توانست با تولید ماشین الات راه سازی در خدمت دفاع مقدس باشد، اما امروز آن را به خاک سیاه نشانده اند و ان را به مبلغ ۱۰ میلیون تومان فروخته اند در واقع ۱۰ میلیون نقد دادند و ۱۲ برگ چک که ارزش هر کدام یک ریال است را نیز گرفته اند. 

وی تصریح کرد: کسی که هپکو را خریده بالغ بر میلیارد‌ها بدهی بانکی دارد؛ با این وجود چک‌هایی که برای هپکو داده در کنار چک‌هایی که قبلا پرداخت نکرده قرار می‌گیرند این فرد بابت خرید هپکو ده میلیون داده و آن را به خاک سیاه کشانده به گونه‌ای که تولید هپکو از ۲۱۵۰ دستگاه و بالای ۲۵۰۰ کارگر به صفر رسیده است.
 
بر پایه این گزارش، شعارهایی پیرامون عزل پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی و دفاع از حقوق بیت‌المال پرتکرارترین شعارهای دانشجویان بود.
 
می‌خواهند شرکت هپکو را به یک مجتمع اداری تفریحی تبدیل کنند
 
این نماینده تصریح کرد: امروز شرکت هپکو را با آن عظمت می‌خواهند به یک مجتع اداری تفریحی تبدیل کنند ما از شما دانشجویان عاجزانه تقاضای کمک داریم و دست همه شما را می‌بوسیم. 

گفتنی است، در این تجمع که بیگی نماینده تبریز نیز خود را به جمع دانشجویان معترض به خصوصی سازی افسارگسیخته رسانده بود نیز گفت: ۱۱۵ نفر از نمایندگان موارد اتهامی پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی را به رئیس دستگاه قضایی ارجاع دارند و موارد لازم نیز در اختیار رئیس جمهور قرار گرفت؛ با این وجود قرار بود وزیر اقتصاد پوری حسینی را برکنار کند، اما پس از مدتی اعلام کرد که زور من نمی‌رسد، چون آقای روحانی پشت اوست در واقع روحانی اجازه نمی‌دهد تا به تخلفات پوری حسینی رسیدگی شود.
 
انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار