دادستان بندر انزلی از اعلام جرم علیه رئیس سازمان محیط زیست کشور، استان گیلان و عوامل اجرای طرح احیای تالاب انزلی با فناوری نانو ذرات تیتانیوم یا همان بایوجمی خبر داد.
کد خبر: ۷۶۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 24 July 2019

 

چند وقتی است که اجرای طرحی برای احیای تالاب به گل نشسته انزلی نقل محافل استان گیلان به ویژه فعالان و دوستداران محیط زیست این استان و حتی کشور شده است.

احیای تالاب انزلی با فناوری نانو ذرات تیتانیوم یا همان بایوجمی معروف در میان فعالان محیطی زیستی و رسانه‌ای، طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه بخاطر استفاده از مواد شیمیایی، خطرناک بوده و علاوه بر از بین بردن زیستمندان تالاب انزلی خطرات جبران ناپذیری برای سلامت مردم منطقه دارد چیزی است که محیط زیست آن را قبول نداشته و مدعی است این طرح کارشناسی شده و نتایج خوبی هم در محوطه در حال آزمایش در زمینه احیای تالاب انزلی و از بین بردن رسوبات ته نشین شده در آن به دست آمده است.

در این میان خبرگزاری مهر نیز به واسطه رسالت خود و اهمیت موضوع مورد نظر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال گذشته گزارش مفصلی در این زمینه و با گفتگو با کارشناسان و مسئولان مربوطه منتشر کرد، از آن پس اکثر رسانه‌های مجازی و فعالان و محیط زیست حتی مسئولان شهرستان انزلی و استان به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار بررسی و تحقیق بیشتر درباره اجرا، اثرات و جوانب استفاده از این طرح شدند تا جایی که در تاریخ ۲۰ خرداد ماه امسال خبری در رسانه‌های استان گیلان منتشر شد که بر اساس آن دادستان عمومی و انقلاب شهرستان انزلی با ورود به پرونده اجرای طرح احیای تالاب انزلی با فناوری نانو ذرات تیتانیوم دستور توقف این طرح را تا ارائه نظرهای کارشناسی به اداره کل محیط زیست استان گیلان ابلاغ کرده است. حتی امام جمعه بندر انزلی نیز در دیدار ۱۲ خرداد ماه خود با مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به نظرات کارشناسان این حوزه و همچنین دغدغه مردم و فعالان محیط زیستی خواستار توقف اجرای طرح بایوجمی شده بود.

در مقابل اما همچنان مسئولان اداره کل محیط زیست استان گیلان بر نظر خود مبنی بر بی خطر بودن این طرح تأکید داشتند. ۹ تیر ماه امسال بود که با دعوت مدیرکل محیط زیست گیلان از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور، بدون حضور خبرنگاران استانی در یک تور یک روزه در تالاب انزلی، توضیحات درباره چگونگی اجرای این طرح و نتایج اولیه آن ارائه شد، جلسه‌ای که با حواشی بسیاری در فضای رسانه‌ای استان گیلان همراه بود و حتی تعدادی از خبرنگاران فعال محیط زیست خبرگزاری‌های کشوری نیز با اطلاع از محتوای این نشست از حضور در آن خودداری کردند.

اما ماجرای اجرای طرح بایوجمی تنها به همین جا ختم نشد و ۳۱ تیر ماه امسال نیز انتشار خبری در فضای مجازی استان مبنی بر ممانعت دانشگاه گیلان از برگزاری نشست علمی تخصصی «طرح‌های احیای تالاب بین‌المللی انزلی، دورنما و چالش‌ها» که از روزهای پیش اعلام شده بود دوباره این طرح را بر سر زبان‌ها انداخت. موضوعی که رئیس بسیج اساتید استان گیلان درباره آن در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با وجود دریافت مجوزهای لازم در رابطه با برگزاری این نشست علمی و تخصصی، اما مسئولان دانشگاه گیلان از برگزاری آن بدون ارائه هیچ دلیل و توضیحی خودداری کردند.

اما از سوی دیگر روابط عمومی دانشگاه گیلان با انتشار پیامی دلیل اصلی ممانعت از برگزاری این جلسه را عدم دریافت مجوز برای برگزاری این نشست از سوی مسئولان مربوطه عنوان کرد و گفت: دانشگاه گیلان به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در نظام‌های رتبه بندی بین المللی در طول سال‌های گذشته همواره مجری برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کرسی‌های نظریه پردازی و نشست‌های علمی و تخصصی در ارتباط با موضوعات مختلف بوده و سیاست مدیریت دانشگاه در ارتباط با برنامه‌هایی که تاکنون در این دانشگاه اجرا شده گواه بر این موضوع است.

کش و قوس‌های مربوط به اجرای یا عدم اجرای طرح بایوجمی دیشب با انتشار خبر دیگری در فضای مجازی استان گیلان وارد فاز جدید شد. خبری که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندر انزلی در گفتگو یی به آن اشاره کرد و از اعلام جرم علیه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور و مسئولان استانی اجرایی این طرح خبر داد.

در این گفتگو آمده علاوه بر رئیس سازمان محیط زیست کشور دادستان انزلی علیه قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان، فرشید سهیلی مجری طرح مشهور به بایوجمی در تالاب انزلی و عبدالرضا کرباسی ناظر طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشر اکاذیب در خصوص پروژه‌ای با هدف زیست پالایی تسریع یافته به جهت کاهش عمق لجن و افزایش حجم آبگیری تالاب انزلی مشهور به بایوجمی اعلام جرم شده است.

در متن گفتگو دادستان انزلی با خبرگزاری صداوسیما آمده است:

احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، برخلاف نام آن یک روش بی‌خطر نیست و استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به همراه کلرید نقره نشان داده که علیرغم ادعای مجری و موافقین، روشی پر خطر و نگران کننده است.

‌حالا باید دید این درخواست دادستان انزلی به کجا خواهد رسید، آیا باز هم مدیران اداره کل محیط زیست استان گیلان که علاوه بر طرح بایوجمی در ماه‌های گذشته به خاطر ورود پسماندهای شیمیایی پتروشیمی به رودبار با مشکل مواجه شده بودند باز ادعای بی خطر بودن این طرح را دارند یا نه؟

منبع: مهر
برچسب ها: تالاب انزلی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار