اخبار افزایش حقوق معلمان از گوشه و کنار شنیده می‌شود اما باید به این ابهامات پاسخ داد، آیا افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی حقوق آن هم با اجرای طرح "معلم تمام وقت" شامل حال تمام معلمان کشور می‌شود؟! و اساسا این افزایش حقوق مابه‌ازای چیست؟
کد خبر: ۷۶۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 03 August 2019

آیا حقوق معلمان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؟!

این روزها یکبار دیگر اخبار افزایش حقوق معلمان از گوشه و کنار شنیده می‌شود، از 500 تا 700 هزار تومان افزایش حقوق به ازای اجرای طرح "معلم تمام وقت" و 400 تا 600 هزار تومان به ازای رتبه‌بندی معلمان.

اینکه در آستانه هر انتخاباتی از انتخابات مجلس گرفته تا ریاست‌جمهوری یا رسیدن به  صندلی‌های وزارت وعده‌های معیشتی هم به همان میزان پررنگ شود تا به مدد آن بتوان رضایت معلمان را جلب کرد، امر عجیبی نیست و در تمام دوره‌ها شاهد آن بوده و هستیم.

اما آنچه می‌خواهیم در این گزارش به آن پاسخ دهیم، ماجرای افزایش حقوق 500 تا 700 هزار تومانی معلمان به ازای اجرای طرح "معلم تمام وقت" است.

همین  سال 97 بود که وزارت آموزش‌وپرورش، بخشنامه طرح معلم تمام وقت را ابلاغ کرد و بر این اساس، دبیران و هنرآموزانی که در هفته 30 ساعت تدریس داشته باشند از 17.5 درصد فوق‌العاده ویژه بهره‌مند خواهند شد البته از همان ایام مناقشاتی درباره این طرح و سوالاتی از این دست که "مگر معلمان تمام وقت نیستند که حالا با ابلاغ یک بخشنامه و اضافه‌کردن 6 ساعت به مجموع ساعت تدریس هفتگی آنها از عنوان معلم تمام وقت یاد می‌‌شود" مطرح بود.

هنوز هم این سوالات به صورت جدی مطرح هستند، سوالاتی از این دست که  عنوان "معلم تمام وقت" با چه استدلالی مطرح شد؟ آیا واقعاً این تفکر که 24 ساعت تدریس هفتگی معلمان یعنی اشتغال نیمه وقت، در میان برخی مسئولان ریشه دارد.

از سوالات دیگر در رابطه با طرح معلم تمام وقت این است که "سازمان برنامه و بودجه که مدام از عدم تحقق درآمدهای دولت می‌نالد، با کدام توجیه اقتصادی، تعهدات مالی جدیدی را در قالب طرح معلم تمام وقت برای پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل می‌پذیرد اما پرداخت همان حق‌التدریس را که در قانون بودجه بر پرداخت آن به صورت ماهانه تاکید شده است، نمی پذیرد؟! این رویکرد دوگانه دولت در مواجهه با قوانین، چگونه توجیه‌پذیر است؟" هر چند که برخی کارشناسان در پاسخ به این پرسش می‌گویند: معلمان بابت حق‌التدریس از دولت پول دریافت می‌کنند اما این موضوع در حکم آنها لحاظ نمی‌شد و پرداخت حق‌التدریس‌ها با تأخیر همراه بود برهمین اساس هم‌اکنون پول اجرای طرح معلم تمام وقت موجود است از سوی دیگر همه معلمان نمی‌توانند عضو طرح معلم تمام وقت شوند چرا که در همه جا کمبود نیرو وجود ندارد و شاید برخی افراد نخواهند عضو این طرح شوند و برای آنها همان حق‌التدریس ادامه خواهد یافت.

به هر حال صرف نظر از این جنبه که اساساً عنوان "معلم تمام وقت" با چه چشم‌انداز و دلایلی انتخاب شده است، مسئله جدی‌تر  میزان مبلغی است که در قبال عضویت در این طرح به معلمان پرداخت می‌شود و از آن تحت عنوان افزایش 500 تا 700 هزار تومانی حقوق معلمان یاد می‌شود، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش نیز به تازگی این موضوع را اعلام کرده است.

سوال اساسی که در این گزارش به دنبال طرح آن هستیم، این است که آیا حقوق تمام معلمان 500 تا 700 هزار تومان افزایش می‌یابد؟ و این افزایش حقوق ما به ازای چه چیزی اتفاق می‌افتد؟

برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید بدانیم، طرح "معلم تمام وقت" چیست؟ براساس این طرح، دبیران و هنرآموزانی که تمایل دارند برای ساعات تدریس اضافی و جبران حق‌الزحمه به جای دریافت وجوه حق‌التدریس از فوق‌العاده ویژه استفاده کنند مشمول 30 ساعت تدریس در هفته خواهند شد و به منظور جبران خدمات آنان 17.5 درصد فوق العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری در احکام کارگزینی برقرار می‌شود این فوق‌العاده مشمول کسور بازنشستگی بوده و در تعیین حقوق بازنشستگی و وظیفه و سایر پرداختی‌های قانونی مربوط نیز قابل محاسبه است. دبیران و هنرآموزان متقاضی برخورداری از فوق‌العاده ویژه  باید حداقل 5 سال امکان ادامه خدمت تا رسیدن به شرایط بازنشستگی تکلیفی موضوع تبصره‌های 2 و 3 ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته باشند.

افزایش 500 تا 700 هزار تومانی حقوق شامل تمام معلمان می‌شود؟

حال با این تعریف از طرح معلم تمام وقت، باید به این موضوع پاسخ داد که افزایش 500 تا 700 هزار تومانی حقوق معلمان به چه صورت قرار است، اتفاق بیفتد؟

دبیران و هنرآموزان که تمام گروه معلمان را شامل نمی‌شوند "آموزگاران مشمول این طرح نمی‌شوند" با عضویت در طرح معلم تمام وقت به ازای ساعت کار بیشتر یعنی 6 ساعت تدریس اضافه‌تر مشمول 17.5 درصد فوق‌العاده ویژه خواهند شد یعنی فردی که پیش از این 24 ساعت در هفته تدریس داشت حالا باید 30 ساعت تدریس داشته باشد تا بتواند از مزایای فوق‌العاده ویژه بهره‌مند شود.

نحوه محاسبه فوق‌العاده ویژه نیز بدین صورت است: حق شغل، حق شاغل، حق ایثارگری، سختی کار و فوق‌العاده شغل محاسبه شده و 17.5 درصد آن مد نظر قرار می‌گیرد.

حال با این توضیحات، مشخص می‌شود که 500 تا 700 هزار تومان افزایش حقوق به ازای افزایش ساعات کار معلمان است که شامل حال تمام آنها هم نمی‌شود از سوی دیگر این رقم برای تمام معلمانی که به عضویت طرح معلم تمام وقت درمی‌آیند، یکسان نیست یعنی همه آنها مبلغی از 500 تا 700 هزار تومان دریافت نمی‌کنند، معلمانی که سابقه کار آنها کمتر است مبلغ کمتری دریافت خواهند کرد. برای مثال در مورد معلمان تازه استخدامی که کل دریافتی آنها به دو میلیون تومان هم نمی‌رسد، این مبلغ حدود 300 هزار تومان خواهد بود.

البته این موضوع را یار محمد حسین بر؛ مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای  تایید کرد و در پاسخ به این پرسش که "برخی فرهنگیان می‌گویند 500 هزار تومانی که در طرح معلم تمام وقت مشمول آنها شده به هیچ عنوان افزایش حقوق نیست بلکه همان ساعات حق‌التدریس آنهاست و چرا با عنوان افزایش حقوق از آن یاد می‌کنید؟" گفته‌بود:  درست است! این موضوع افزایش حقوق نیست و به ازای 6 ساعتی که بیشتر کار می‌کنند مبلغ حق‌التدریس خود را به‌صورت ماهانه و منظم بر روی حقوق دریافت می‌کنند؛ طرح معلم تمام‌وقت ساماندهی ساعات حق‌التدریس است و در حقیقت پرداخت مبالغ مربوط به ساعات حق‌التدریس آنها منظم شده است و در پاداش بازنشستگی آنها نیز لحاظ می‌شود و برای فرهنگیان منافع زیادی دارد.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار