مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از پیش‌بینی خرید 380 هزار تن گندم از کشاورزان استان در سال جاری خبر داد
کد خبر: ۷۶۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 04 August 2019

پیش‌بینی خرید ۳۸۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان مرکزی

به گزارش تابناک مرکزی - جواد حسنی مدیرکل غله گفت: استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره‌بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

بیش از 200 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با آغاز طرح خرید تضمینی این محصول در سال جاری از گندم‌کاران استان مرکزی خریداری شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان این طرح 380 تن از این محصول استراتژیک از گندم‌کاران استان خریداری شود.

بر اساس اعلام شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی امسال تمام هزینه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در هنگام تحویل گندم به گندم‌کاران پرداخت می‌شود. 

خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سال جاری 17 هزار ریال تعیین شده است و محصول گندم‌کاران استان تا 2 درصد سن‌زدگی بدون کسر قیمت از آنان خریداری می‌شود، اما به ازای خرید محصول گندم از 2 تا 4 درصد سن‌زدگی در هر کیلوگرم 250 ریال و از 4 درصد بیشتر هر کیلوگرم 350 ریال از قیمت خرید تضمینی گندم کاسته می‌شود.

34 مرکز خرید در شهرستان‌های استان مرکزی وظیفه ارائه خدمات و تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را بر عهده دارند که 5 مرکز آن در شهرستان‌های ساوه و زرندیه فعال هستند.

هم‌اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی برای خرید تضمینی 600 هزار تن گندم در استان است که این شرایط فراهم شده است تا گندم‌کاران محصول خود را در اختیار انبارهای سیلو در سطح استان قرار دهند

 میزان خرید گندم از گندم‌کاران استان خریداری 

حسنی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تا دهم مرداد ماه امسال 207 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش خرید را نشان می‌دهد.

حدود 34 مرکز خرید در استان فعال است و مشکل خاصی در استان از نظر مراکز خرید وجود ندارد، پراکندگی این مراکز بسیار مناسب است و عمده آن‌ها فعال و آماده دریافت گندم کشاورزان هستند.

 آمادگی لازم برای خرید گندم وجود دارد و مشکلی در رابطه با خرید گندم وجود ندارد.

نرخ تضمینی خرید گندم همان 1700 تومان است و عملیاتی می‌شود بحثی که در دولت مطرح شده و به اضافه این مبلغ به عمده مراکز خرید کرایه حمل هم در نظر گرفتیم که البته این کرایه حمل بسته به مراکز خرید و مسافت مسیرهایی که تحویل می‌دهند در استان متفاوت است.

 نحوه فروش گندم در مراکز غیردولتی توسط گندم‌کاران 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گفت: امسال شرایط خاص است، عمدتاً واسطه‌ها حق فعالیت ندارند و ممنوعیت دارند کسانی که بدون مجوز خرید و دپو کنند برخورد قانونی با آنها می‌شود، عمدتاً مراکز دولتی مجاز به خرید هستند و کارخانجات و سیستم‌هایی که مصارف بالای گندم دارند با اخذ مجوز از کارگروه آرد و نان استان می‌توانند با شرایط ویژه خرید کنند.

بیشترین شهرستان‌های استان که بحث گندم را دارند

وی افزود: عمده شهرستان‌ها که بحث گندم در آن وجود دارد ساوه و زرندیه است و بعد از آن هم فراهان، خمین، کمیجان شرایط بهتری داشتند، به‌جز شهرستان‌های محلات، دلیجان و بخش‌هایی از تفرش که کمتر برخوردار از تولید گندم هستند یک رویه خرید حداقل 20 هزار تن تا حدود 80 هزار تنی در بعضی از شهرستان‌ها رقم می‌زنیم که بنا بر شرایط سال و بارندگی‌ها متفاوت است.

 پرداخت‌ها به کشاورزان 

حسنی تصریح کرد: زمانی که خرید انجام شود، روزانه لیست به بانک کشاورزی ارائه و وارد سامانه بانک شده و تقریباً با میانگین 10 روزه هزینه گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود امسال پرداخت‌ها نسبت به سنوات گذشته وضع بهتری دارد و مشکلی در رابطه با پرداخت وجود ندارد و نخواهد داشت.

700 هزار تن برای مراکز مکانیزه ظرفیت داریم و در کنار آن خرید کلزا را داشتیم که تمام وجه آن صد در صد پرداخت شده است.

وضعیت خرید کلزا در استان 

حسنی گفت: کلزا به خاطر سیاست‌هایی که جهاد کشاورزی دارد باید شرایطی را ایجاد کنیم تا از حیث روغن به خودکفایی نزدیک شویم.

با تسهیلات و قیمت خرید خوبی که برای بخش کلزا گذاشته شده است امیدواریم کشاورزان کلزا رو به افزونی باشد که البته امسال متأسفانه بخشی از کلزا به دلیل سرمازدگی در ساوه و زرندیه از بین رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار