رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی
۹۰ درصد نوزادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در استان مرکزی تا یک سالگی از شیر مادر برای تغذیه استفاده می‌کنند
کد خبر: ۷۶۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶ 05 August 2019

۹۰ درصد نوزادان استان مرکزی تا یک سالگی تداوم تغذیه با شیر مادر دارند

 

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: درصد تداوم تغذیه با شیر مادر تا یک سالگی در نوزادان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک مطلوب است.

عشرت السادات موسوی به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه) افزود: آخرین بررسی‌ها بیانگر آن است که درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور ۵۳ و یک دهم درصد و در استان مرکزی ۵۲  است.

وی توضیح داد: بالاترین درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر مربوط به استان اصفهان با شاخص ۶۵ درصد  و پایین‌ترین  استان قزوین با ۳۳ درصد بوده است.
رئیس گروه کودکان و نوجوانان مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت:  جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک در این ارزیابی شاخص ۵۳.۴ درصدی را برای  تغذیه انحصاری با شیر مادر نشان می‌دهد  که اندکی از میانگین کشوری بالاتر است.

موسوی عنوان کرد: این آمار که بر اساس پژوهش کشوری تعیین وضعیت تن سنجی و شاخص‌های تغذیه‌ای انیستو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور در سال ۹۶ انجام شده، نشان می‌دهد که  برای حدود ۴۷ درصد شیرخواران تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک تغذیه انحصاری رعایت نشده است.

وی گفت:  ۱۰ درصد کودکان زیر یک سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک از شیر مصنوعی استفاده کرده و یک و چهار دهم درصد  نیز از شیر مادر به طور کامل محروم بوده اند.
 
 رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: برنامه‌های هفته تغذیه باشیر مادر با هدف بیان اهمیت این ماده مغذی برای نوزاد و تشویق مادران برای شیردهی مطلوب به فرزندانشان است.

موسوی افزود: در این هفته تلاش می‌شود که  خانواده‌ها و مردم از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه و به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد شوند.
وی بیان کرد: شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر «توانمند سازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر برای حال وآینده» است و شیوه مطلوب تغذیه شیرخوار که همان شیر طبیعی مادر است  برای رشد و تکامل حیاتی است.

رئیس گروه کودکان و نوزتدان مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: کودکان ظریف، شکننده و آسیب پذیر هستند و به عنوان  سرمایه‌های جامعه و آینده سازان کشور  باید در مراحل مختلف زندگی سلامت آنان حفظ شود.

موسوی ادامه داد: زندگی کودک باید با حاملگی خواسته و برنامه ریزی شده مادر شروع شود و تغذیه سالم و مراقبت‌های مطلوب مادر در دوران بارداری باید با اجتناب از هرگونه تنش، اضطراب، افسردگی، مصرف دخانیات و مواد اعتیادآور و مضر توأم باشدو پس از تولد نیز تغذیه با شیر مادر اهمیت جدی دارد.

وی گفت:شروع تغذیه از شیرمادر در ساعت اول زندگی نه تنها حیاتی‌ترین گام برای کاهش مرگ و میر شیرخواران است بلکه تداوم آن به مدت شش ماه مطلوب‌ترین روش تغذیه شیرخواران امحسوب می‌شود، بنابراین ضروری است تک تک افراد برای حمایت مادران شیرده تلاش کنند.
رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: تغذیه با شیر مادر فقط مسئولیت زنان نیست و حفظ، حمایت و ترویج شیردهی مسئولیتی ا. جتماعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار