با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در روستای سرواش پشته تنکابن
در این مجموعه زیبا، جویندگان آرامش ، در همجواری با چوب و گل ، نوای خوش رودخانه را همراه با صدای چکاوک های جنگل و انعکاس صداها از کوه را می شنوند و خاطره های روستا را با طعم های خوشمزه غذاهای محلی و بومی و بوی نان تنوری در ذهنشان مرور کرده و برای دمی حال را با گذشته گره می زنند.
کد خبر: ۷۷۰۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 10 August 2019


افتتاح اقامتگاه بوم گردی" آوای باران"با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در روستای سرواش پشته تنکابن صورت گرفت

 استان مازندران بزرگترین استان شمالی و نزدیک ترین آن ها به پایتخت شلوغ کشور است که توانسته هر ساله پذیرای خیل عظیم مسافران، گردشگران و طبیعت دوستان باشد.
خانه های بوم گردی در محیط های روستایی با قرار گرفتن در دامن طبیعت خدادادی شمال توانسته اند دریچه ای متفاوت را به روی مسافران گشوده و طرحی نو دراندازند.
اما شهرستان تنکابن در چند سال اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوشایندی در زمینه گردشگری و پذیرایی از مهمانان بود و آن افتتاح و ایجاد چندین مرکز بوم گردی و اقامتگاه های سنتی در این شهرستان است.
تولد آوای باران:
سید محمد موسوی مردی از جنس تلاش و معرفت است.باهمت او مجموعه بوم گردی آوای باران در یکی از روستاهای زیبای منطقه سه هزار شهرستان تنکابن ، بنام سرواش پشته استان مازندران ساخته شد. سید محمد موسوی بنیانگذار مجموعه توانا و مدیر عامل شرکت فیروز است .نام این بزرگ مرد برای مردم مازندران با ایثار و خدمت همراه است. آوازه اقدامات خلاقانه این مرد برای جامعه معلولان کشور فراتر از مرزهای ایران است.او از هر فرصتی برای ایجاد زمینه های اشتغال و کاستن از قشز عظیم بیکاران استفاده می کند.وی اعتقاد دارد : هر چند نگاه مدیران استانی و شهرستانی به بحث بوم گردی مثبت است اما قوانین و بوروكراسی اداری و بین بخشی دست انداز هایی را بر سر راه دست اندركاران فعالان در این عرصه بوجود آورده است.
موسوی بر این باور است که ،هر چند فشار تحریم های شدید کمر اقتصاد کشوررا خم کرده است اما این اتفاق نتوانسته بر گردشگری تاثیرات زیادی بگذارد .راه اندازی مجموعه بوم گردی بهانه ای است برای اینکه فرصتی برای چند نفر ایجاد شود تا هزینه زندگی شان از این مجموعه تامین شود.
به گفته وی ، داشته های طبیعی و فرهنگی مازندران که زبان گویا ، زنده و جاری تمدن این بخش ازاستان است، همچون گنجینه هایی غریب از چشمان گردشگران دور مانده و گردشگری مازندران تقریبا به شنا در دریا و اطراق در سواحل ختم شده است.
بوی نان تنوری:
در این مجموعه زیبا، جویندگان آرامش ، در همجواری با چوب و گل ، نوای خوش رودخانه را همراه با صدای چکاوک های جنگل و انعکاس صداها از کوه را می شنوند و خاطره های روستا را با طعم های خوشمزه غذاهای محلی و بومی و بوی نان تنوری در ذهنشان مرور کرده و برای دمی حال را با گذشته گره می زنند.
اقامتگاه بوم گردی آوای باران با محوریت گشایش 43 اقامتگاه بومگردی مازندران با حضور دکتر علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور ، مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار و سیف الله فرزانه مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی وگردشگری مازندران ، شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم رامسر و تناکبن درمجلس شورای اسلامی ، مسئولان استانی و محلی به بهره برداری رسید.
پیوند مردم با زندگی روستایی:
فریبا ناجی - مدیر اقامتگاه بوم گردی آوای باران در آیین گشایش این مجموعه، بر نقش واحدهای بوم گردی در تشویق مردم برای بازگشت به زندگی روستایی تاکید کرد و گفت : این مجموعه ( هتل ، اقامتگاه بوم گردی و ویلا ) با تلاش و همت و سرمایه گذاری سید محمد موسوی با اعتبار حدود یک میلیارد تومان ، ساخته ، احیا و مرمت شد.
وی افزود : این اقامتگاه ظرفیت پذیرش 25 نفر را داشته و 4 نفر بصورت مستقیم در آن مشغول بکار هستند.
ناجی برنامه های طبیعت گردی ، کوهنوردی ، سوارکاری در جنگل و دوچرخه سواری را در زمره برنامه های این اقامتگاه در آینده نزدیک برشمرد و سرو انواع غذاهای بومی و نان تنوری ، سبزی ها و محصولات ارگانیک را هم در لیست خدمات این مجموعه عنوان کرد.

تسهیل سرمایه گذاری دربخش خصوصی:
سید قوام موسوی نماینده دکتر سید محمد موسوی موسس و سرمایه گذار اقامتگاه بومگردی آوای باران هم در این مراسم ضمن بیان خیر مقدم و قدردانی از حضور یکایک مسئولان گفت : در جای جای این سر زمین کهن و با ستانی پر است از آثار ملموس و ناملموس از آئینها و سنتها گرفته تا فرهنگ و هنر ، از مفاخر علمی و فرهنگی و ورزشی ، سیاستمداران و فعالان عرصه های اقتصادی ، کار آفرینان و حتی سربازان بی ادعای عرصه فرهنگ و پیشینه پربار این مرز و بوم و سرمایه گذاران بخش گردشگری بویژه واحدهای بومگردی که همه این داشته ها ریشه در فرهنگ و پیشینه پر بار و پر افتخار ایران و ایرانی دارد.
وی افزود : حفظ آثاری از این دست بسیار ارزنده و باعث افختار این کشور است زیرا در پس این خشت و گل پیامی به مخاطب داخلی و حتی خارجی نهفته است که همانا حفظ ارزشها و آرمانهای قرنها و نسلهای گذشته ما ایرانیان بوده که این آثار کم و بیش و دیر یا زود با همت استادکاران و اهل فن مرمت و بازسازی خواهد شد.

نماینده سرمایه گذار آوای باران اضافه کرد : اما در این رهگذر حفظ آرمانها و ارزشهای اصیل ایرانی از درون ایران مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته و در گذر زمان دستخوش فراموشی شده است.
موسوی ادامه داد : این ارزشها جان مایه و شناسنامه این مرز و بوم بوده مانند حس وحدت و مودت و دستگیری و دلجویی از یکدیگر مانند احترام به حقوق فردی و اجتماعی نباید از یادمان برود.
وی افزود : حفظ این ارزشها شاید در ظاهر کم اهمیت و ساده باشد اما موجب حفظ و استحکام آثار و ابنیه و شرافت این مملکت پر گوهر می شود و تاکید ما باید بر صادرات این فرهنگ باشد و این مهم را باید با احترام گذاشتن به آغاز کنیم در غیر اینصورت آثار فاخر ی از این دست در هجمه ی گذر زمان از بین خواهد رفت..
موسوی از برخی بروکراسی های پیچیده و دست و پاگیر اداری گلایه کرد و خواستار توجه مسئولان در تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور شد تا انگیزه سرمایه گذاران در این شرایط سخت اقتصادی از بین نرود.
وی با تشکر از تمامی دلسوزان و خادمان واقعی نظام اسلامی از تلاش های رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری کشور ،جناب آقای علی اصغر مونسان، احمد حسین زادگان - استاندار محترم مازندران ،سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری مازندران و شریعت نژاد نماینده پرتلاش شهرستان رامسر و تنکابن در مجلس قدردانی و تشکر کرد.
افزایش 4برابری واحدهای بومگردی کشور :
علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیزدرمراسم افتتاحیه مجموعه بوم گردی "آوای باران" گفت: تعداد واحدهای بومگردی کشور از ۴۰۰ واحد در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اکنون به یکهزار و ۷۰۰ واحد رسیده است. ‎
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر افزایش تعداد واحدهای بومگردی در کشور افزود: با توجه به وسعت مناطق طبیعی و روستاهای کشور، تلاش می شود تا واحدهای بومگردی در کشور با توجه به ظرفیت بالا افزایش یابد.
مونسان یکی از ویژگی های اقامتگاه‌های بومی را ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه بیان کرد و افزود: اقامتگاه‌های بومگردی علاوه بر ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه، باعت مهاجرت معکوس به روستا شده و بسیاری از جوانان و روستائیان در حال بازگشت به روستاها هستند.
وی با اظهار این که مازندران از قطب های گردشگری کشور است، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر تورهای گردشگری گروهی جای گردشگری انفرادی را در مازندران بگیرد تا منابع اقتصادی خوبی برای استان داشته باشد.
بازگشت به گذشته آرمانی:
سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم در این مراسم، بوم‌گردی را به عنوان اقتصاد مكمل دركنار كشاورزی دانست و افزود : افزایش جمعیت و كمبود زمین های كشاورزی و همچنین صنعتی شدن آن نیاز به اشتغال بومی را چند برابر می كند .
وی حفظ و آشنایی با بافت ، هویت ، نوع غذا ، آیین ها و آداب و رسوم در گردشگری روستایی یا به عبارتی احساس نوستالژیك(بازگشت به گذشته آرمانی) را از دیگر مزایای بوم گردی عنوان كرد.
سیف اله فرزانه ادامه داد: ظرفیت های گردشگری تنکابن باید بیشتر استفاده شود. 160 اقامتگاه بومگردی داریم . 221 موافقت اولیه صادر شده و حدود 500 درخواست صدور مجوز داریم .
هدف توزیع سفر و گردشگری در نقاط مختلف استان است.

 

مازند نومه

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهری قلی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
افتضاح ترین و بد مدیریت ترین و بی نظم ترین جای تفریحی که تو این چند سال رفتم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار