مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین:
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین: طرح اجتماع‌محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، به‌همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و با مشارکت سمن‌ها در تمامی مناطق پرآسیب شهری و روستایی استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۷۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 13 August 2019

طرح اجتماع‌محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تمامی مناطق پرآسیب استان اجرا می‌شود.

مریم بیدخام، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ،در آیین افتتاح طرح اجتماع‌محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در روستای نصرت‌آباد برگزار شد، هدف از اجرای این طرح را تلاش برای کاهش فقر قابلیتی در اقشار در معرض آسیب، به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

وی توانمندسازی جوامع محلی در جهت شناخت و ارزیابی مسائل و نیازهای خود را گامی مؤثر در مسیر پاسخگویی به این نیازها به صورت پایدار دانست و اظهار داشت: با آموزش و توان‌افزایی گروه‌های در معرض آسیب به‌ویژه نوجوانان و جوانان و زنان و تلاش در جهت تأمین نیازهای این گروه‌ها، می‌توان امیدوار بود که این افراد بتوانند حتی در صورت زندگی در محیط‌های پرآسیب، از خود محافظت کرده و زیست سالمی را تجربه کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان اضافه کرد: بر اساس این طرح، پس انتخاب محله‌های هدف، ابتدا با مشارکت افراد فعال و داوطلب محلی و با راهنمایی و تسهیلگری سمن مجری طرح در هر محله، تیم اجرایی اولیه تشکیل می‌شود. 

وی گام بعدی را آموزش مهارت‌های لازم برای توسعه محلی به گروه تشکیل‌شده ذکر کرد و افزود: در مرحله بعد این گروه به ارزیابی وضعیت جامعه محلی و برقراری ارتباط با ذی‌نفعان درون محله پرداخته و در صورت احساس ضرورت، برای سازمان‌یافتن در قالب یک نهاد اجتماع‌محور محلی اقدام می‌کنند. 

بیدخام با اشاره به اینکه سازمان‌دهی نیروهای داوطلب محلی می‌تواند گامی مؤثر در جهت اعتمادسازی و جلب مشارکت افراد محله باشد، تصریح کرد: این گروه‌های محلی براساس آموزش‌هایی که دریافت می‌کنند، به نیازسنجی و تعریف و اجرای مداخلاتی برای حل مشکلات فراروی محله به‌ویژه در زمینه کاهش فقر قابلیتی و مالی می‌پردازند.

وی با تأکید بر نقش مؤثر و ظرفیت ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد در برقراری ارتباط با افراد جامعه، گفت: طرح یادشده در فاز اول تا پایان شهریورماه اجرا شده و فاز دوم طرح از ابتدای فصل پاییز در تمامی مناطق پرآسیب شهری و روستایی استان، با مشارکت سمن‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان با بیان اینکه براساس نرخ آسیب در هر منطقه، سمن‌های فعال استان دعوت به مشارکت شده و در هر منطقه یک سمن به اجرای این طرح خواهد پرداخت.

وی غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را بخشی از اقدامات پیش‌بینی‌شده در این طرح به‌منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ذکر کرد و افزود: انتظار می‌رود با مشارکت دستگاه‌های استان گام‌های اجرایی مؤثری در این راستا برداشته شود.

بیدخام با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی مختص جامعه ما نبوده و همه کشورها دچار آن هستند، اظهار داشت: هر رفتار خارج از هنجارهای اجتماعی پذیرفته‌شده، در همه جوامع و حتی کشورهای پیشرفته آسیب محسوب می‌شود.

وی افزود: در کشور ما نیز آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، طلاق، فساد اخلاقی، خشونت‌های خانگی و اجتماعی و... معضلی جدی بوده و کاهش آن نیازمند عزم جدی و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار