مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ستان قزوین از شروع عملیات برداشت فندق از سطح ۳هزار و ۲۳۰ هکتار از باغات این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۷۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ 13 August 2019

برداشت فندق از ۳ هزار هکتار از باغات استان قزوین آغاز شد

به گزارش تابناک قزوین علی اکبری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  با اعلام این خبر پیش بینی کردامسال  بیش از  ۳ هزار و ۳۰۰ تن محصول فندق از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود .

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را حدود ۱۰۲۲ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد .

اکبری تصریح کرد : از ۳ هزار و ۲۳۰ هکتار از سطح باغات فندق استان ؛  ۳هزار و ۱۵۰ هکتار باغات بارور و ۸۰ هکتار به صورت غیر بارور است .

وی اظهار داشت : تنها سطح زیر کشت این محصول در استان در منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین ، است که شامل روستاهای هیر ، ویار، یارود و آکوجان می باشد .

اکبری اضافه کرد : روستای یارود در منطقه رجایی دشت الموت را می توان به عنوان قطب فندق کاری استان ذکر کرد .

وی خاطر نشان ساخت :  با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود ، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه می باشد.

به گفته این مقام مسئول : استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : ارقام موجود در منطقه شامل بومی : گرد اشکور، شصتک ،زرآبادی ، سیاه الموت و سه گوش، ارقام خارجی شامل روند دو پی یرمونت، فرتیل ،سکورب و مرویل و ارقام گرده دهنده شامل نقرت ، داویانا و لونگ می باشد که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است .

اکبری افزود : مدیریت غالب باغات فندق به صورت سنتی است  و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می شوند که بایستی با آموزش و برنامه های ترویجی ؛ باغداران را به تربیت درختان تک تنه و یا حداکثر ۳ تا ۵ تنه برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد.

اکبری ؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندامهای تکثیری را از برنامه های در دست اقدام این مدیریت برای محصول فندق دانست .

این مقام مسئول ؛ تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه ، انبارهای مناسب نگهداری محصولات ، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده ، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری  ، دور آبیاری مناسب ، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه ها و تغذیه و کود دهی مناسب  را از مهمترین برنامه های پشنهادی ذکر کرد که می تواند در رشد و توسعه این محصول نقش بسزایی داشته باشد .

 

برچسب ها: کشاورزی ، کشاورزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار