در مراسم روز ملی حمایت از صنایع کوچک مطرح شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۴۴ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی فعال هستند و ۲۱ درصد از واحدهای تولیدی درون شهرک های صنعتی کشور دچار رکود هستند.
کد خبر: ۷۷۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲ 19 August 2019

محسن صالحی نیا در مراسم روز ملی حمایت از صنایع کوچک که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخش اعظمی از صنایع بزرگ کشور در زنجیره تامین خود از واحدها و صنایع کوچک استفاده می کنند و این مساله نشان دهنده جایگاه این صنایع است.

وی افزود: امروز نقش این صنایع در سه زمینه است. یک زمینه که این صنایع در آن فعال هستند بحث تامین نیازهای بومی است و بخشی از این صنایع خرد در این راستا فعالیت می کنند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: امروز این واحدها در سطح عمومی بازار، دارای بازار مناسبی هستند و اگر شرایط تولید برای این واحدها فراهم شود می توانند حتی در سطحی فراتر از بازارهای داخلی فعالیت کنند.

صالحی نیا عنوان کرد: گروهی دیگر از صنایع آن دسته از صنایعی هستند که به واسطه تامین زنجیره ها فعالیت می کنند و نقشی اساسی در تامین زنجیره واحدها و صنایع بزرگ دارند و جایگاه آن ها انکار ناشدنی است.

وی ادامه داد: گروه دیگر نیز واحدهایی هستند که با تامین ماشین الات و با استفاده از تجربیات مدیران خود نسبت به تامین قطعات، تجهیزات و همچنین دانش فنی اقدام می کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: هرچند که واحدهای بزرگ در پرداخت ها دچار مشکل هستند اما واحدهایی که در حوزه تامین قطعات و مواد اولیه فعالیت می کنند می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

صالحب نیا اظهار کرد: سیاست محوری وزارت صمت ساخت داخل و توجه به این مساله است و در این زمینه محدودیت هایی نیز برای بحث واردات لحاظ شده است. بر اساس این سیاست ها به شرکت های بزرگ ابلاغ شده تا از ظرفیت صنایع کوچک استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیاز داریم تا تحولاتی در نوع تولید، فناوری و بازاریابی داشته باشیم، گفت: باید در شهرک های صنعتی زیرساخت ها بروز رسانی شوند و این مساله به رونق تولید کمک می کند.

صالحی نیا با تاکید به اینکه باید بر روی بحث فن بازارها و پیمانکارهای فرعی کار کنیم، گفت: اکنون در کشور بیش از 100 خوشه صنعتی فعال وجود دارد و همچنین در حال شناسایی 300 خوشه صنعتی دیگر در زمینه های مختلف هستیم.

وی ادامه داد: امکانات فنی مهندسی و نرم افزاری در عمده رشته های صنعتی استان وجود دارد که اگر از این ظرفیت ها استفاده شود قطعا شاهد توسعه و رونق تولید خواهیم بود.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: سهم قابل توجهی از صادرات صنایع بزرگ مرهون صنایع کوچک در زنجیره تامین است و این مساله نشان دهنده اهمیت صنایع کوچک است.

صالحی نیا با اشاره به اینکه از مسیر کیفی سازی می توانیم صنایع را توسعه دهیم، گفت: باید به بحث کیفیت و فناوری توجه جدی شود. امروز فناوری که در تولیدات به کار گرفته می شود روز به روز در حال توسعه است و از این رو با سیاست های حمایتی به دنبال ارتقای این مساله هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بانک ها در حال تامین تسهیلات هستند اما این بخش نیز با محدودیت هایی مواجه است؛ در استان کارگروه های رفع موانع تولید به این مشکلات رسیدگی خواهند کرد.

وی باید به صنایع تولیدی انگیزه داده شود، گفت: دستگاه های اجرایی استان در این زمینه تلاش کنند تا انگیزه برای سرمایه گذاری و تولید در خوزستان فراهم شود و به صورت ویژه به واحدهای تولیدی نگاه شود.

در ادامه حجت الاسلام عبدالنبی موسوی فرد در این همایش بیان کرد: تاثیر تحریم ها برفعالیت صنایع و تولیدمشکل عمدنه نیست بلکه عمده موانع فعالیت صنایع مختلف در درون کشور و داخلی است. 

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات زیادی که در مسیر تولید وصنعت وجود دارد ، الگوهای موفق زیادی هم در کشور داریم که باعث ایجاد فرصت های شغلی زیادی می شوند ، برای کاهش مشکلات تولید کنندگان مسوولان باید موانع موجود بر سر راه صنعت وتولید برطرف کنند. 

امام جمعه اهواز اظهار داشت: اگرچه چالش ها در مسیر تولید فراوان است اما ظرفیت صادرات در خوزستان بسیار گسترده است وبرای توسعه صادرات کالاهای داخلی باید کیفیت تولید را افزایش دهیم. 

وی یکی از راه های کاهش آمار بیکاری را رشد و رونق صنایع دانست وافزود: اگر صنایع رونق داشته باشند ‌سرمایه های راکد وارد چرخه تولید می شود و آمار بیکاری کاهش بسیار خواهد یافت. 

امام جمعه اهواز ادامه داد: تعداد صنایع راکد دراستان کم نیست و از وزیر صمت تقاضای توجه به موضوع مهم خروج صنایع از رکود را داریم.

اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان اظهار کرد: چنین همایش هایی باعث می شود تا برخی از راهکارها و مشکلات تولیدکنندگان به گوش مسولان رسانده شود و مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود.

وی افزود: اعمال تحریم ها و اثر آن بر فعالان بخش اقتصادی و فاصله ای که میان ایران و دیگر کشورها به وجود آمده باعث شده تا مشکلاتی برای تولید به وجود آید و اندکی تولید کنندگان دچار آسیب شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان تصریح کرد: تحریم ها نتوانسته توان فعالان و تولیدکنندگان داخلی را کم کند و آنها همچنان به روند تولیدات خود ادامه می دهند و زمینه را برای توسعه اقتصادی و حضور فعال در بازارهای مختلف فراهم خواهند کرد.

محمدیان با بیان اینکه تولیدکنندگان توان مقابله با تحریم ها را دارند، عنوان کرد: تولیدکنندگان می توانند با تولیدات خود با تحریم ها مقابله کنند و در این زمینه شرایط را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع کوچک محور توسعه صنعتی هستند، گفت:  این صنایع می توانند موجب رونق اقتصادی و توسعه منطقه شوند و از این رو اهمیت دارد تا به آنها به صورت ویژه توجه کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان ادامه داد: اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا توسط بنگاه های کوچک و زودبازده اداره می شود و با توجه به بهره وری و اثری که در رشد و توسعه اقتصادی دارند می توانند زمینه ساز رشد اقتصاد یک کشور باشند.

محمدیان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش هایی که انجام می گیرد بتوانیم مشکلات تولیدکنندگان را حل کنیم تا آن ها بتوانند به تولید بپردازند و زمینه را برای توسعه اقتصادی فراهم کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت خوزستان نیز در ادامه همایش بزرگداشت هفته صنایع کوچک بیان کرد: در سه ماهه امسال میزان صادرات غیر نفتی خوزستان ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار بوده است که میزان وزنی آن چهار میلیون تن است، صادرات غیرنفتی در سه ماهه امسال به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۶ درصد کاهش و به لحاظ ارزی ۵۷ درصد افزایش داشته است.

امیر حسین نظری با اشاره به اینکه تراز تجاری استان مثبت است افزود: در سه ماهه امسال خوزستان به ۱۰۰ درصد اهداف خود در صادرات رسیده است.

وی گفت: باید فعالیت در صنایع کوچک را به سمت تولیدات صادرات محور هدایت کرد و برای رونق در بخش صنایع کوچک باید تولیدات دانش محور باشند، به عنوان مثال از هشت میلیارد و یکصد میلیون دلار صادرات غیر نفتی پارسال تنها ۲ درصد سهم صادرات از صنایع استان بوده است که سهم بسیار ناچیزی است و باید سهم صنایع کوچک در صادرات را افزایش داد.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان ادامه داد: بخشنامه هایی که از سوی وزارت صمت برای واحدهای تولیدی در استان ابلاغ می شود باید با توجه به شرایط خاص استان و سختی ها و مشکلاتی که صنعتگران در این استان با آن درگیر هستند صادر شود، دمای هوای بالا، گرد و غبار و آلاینده ها مانع ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در استان می شود و باید مشوق هایی برای جذب سرمایه گذاری و فعالیت بیشتر صنایع کوچک در استان تعریف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار