مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: آتش سوزی جنگل‌های ارسباران پیش از ظهر امروز مهار شده بود دوباره شعله‌ور شده است.
کد خبر: ۷۷۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 22 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، محمدباقر هنربر اظهار داشت: آتش سوزی جنگل‌های ارسباران مهار شده بود که به دلیل وزش شدید باد دوباره گسترش یافت.

وی افزود: آمارهای منتشر شده در خصوص میزان آتش سوزی تایید نمی‌شود، هنوز میزان خسارت به جنگل‌های ارسباران برآورد نشده است.

هنربر گفت: با وجود قول مساعد دستگاه‌های مسؤول(سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت دفاع و هلال احمر) برای کمک به اطفاء حریق جنگل‌های ارسباران با هلی‌کوپتر، تاکنون این نهادها برای امداد رسانی هیچ اقدامی نکرده‌اند!

جنگل‌های ارسباران نیز با 164 هزار هکتار وسعت در شمالی ترین نقطه استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان بشمار می‌آید.

بر این اساس، جنگل‌های ارسباران، صرف نظر از جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، چشم‌اندازهای بکر و وسیع، گنجینه منحصر به فردی از منابع محیط زیستی را در جغرافیای شمال‌غربی کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل تأمل دیگر در این خصوص اینکه، اهمیت منطقه ارسباران تنها به دلیل ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، اکولوژیکی و توان‌های زیست محیطی آن نبوده، بلکه میراث تاریخی و فرهنگی این منطقه نیز از زمان‌های گذشته مورد توجه دوستداران این منطقه و جهان بوده، به طوری که هر ساله هزاران گردشگر و محقق را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل‌های ارسباران از سوی یونسکو به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین انتخاب شده، ولی با این وجود هر ساله به دلایل مختلف از جمله بی‌توجهی مردم و مسؤولان، نبود امکانات و تجهیزات لازم روز به روز از وسعت این جنگل‌ها کم می شود.

افزون بر آنچه گفته شد، جنگل‌های ارسباران، از جمله یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار