میثم گودرزی بازیگر مطرح تئاتر قزوین در مصاحبه با تابناک از نکات قوت وضعف تئاتر استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۷۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ 03 September 2019

میثم گودرزی بازیگر تئاتر قزوین و حدود 16 سال مشغول فعالیت در این زمینه است. وی در این سال ها با ایفای نقش در تئاترهای مطرح استان و ملی، رقم زننده ی افتخارات زیادی برای استان قزوین بوده است. وی برای تشریح حرفه تئاتر، نکات قوت و ضعف آن به مصاحبه با تابناک نشست.

 

1.یک بیوگرافی کامل از خودتان بدهید.

من متولد سال 65 در قزوین هستم، تحصیلاتم کاردانی بازیگری ،کارشناسی برنامه ریزی فرهنگی است و قصد دارم روند تحصیلاتم را ادامه دهم. من از سال 82 شروع به فعالیت کردم و فاصله آموزش تا کارهای عملی‌ام زیاده نبوده و همیشه سعی کردم یادگیری را از زندگی‌ام حذف نکنم. 16 سال از عمرم را صرف شغل شریف بازیگری کرده و جوایز مختلفی از همایش‌های استانی شامل؛ جایزه کارگردانی، جوایز تئاتر خیابانی، بازیگر برگزیده استان دریافت کرده و در جشنواره‌های ملی نیز مثل؛ جشنواره تئاتر رضوی جزئی از برگزیدگان، جشنواره ملی لاله های سرخ جایزه‌ی سوم بازیگری و  جشنواره ملی کرج که جایزه اول بازیگری را کسب کردم ولی همه اجرا ها حاصل تلاش من بود و چه با جایزه و چه بی جایزه جزیی از زندگی من را رقم میزنند.

2.کدام اجراتان را بیشتر دوست داشتید؟

برای من جواب دادن به این سوال خیلی سخت است. مثل اینکه از پدری بپرسید کدام فرزندش را بیشتر از همه دوست دارد. من همه نقش هایم را با تمام وجود بازی میکنم. اما باید بگویم دو اجرا بود که خیلی بیشتر به دلم نشست؛ نمایش چهارقدم(چهارقفل) و نمایش دوئت تنهایی .

3.چه شد که تئاتر را انتخاب کردید؟

من نمیدانم کی عاشق بازیگری شدم ولی از زمان مدرسه  هرجا اسم نمایش  و بازیگری می امد من هم بودم، همیشه علاقه داشتم و در هیچ شرایطی آن را رها نکردم. انگار همیشه با من بوده است. با اینکه عوامل بازداننده بیشتر ازمشوق های من بوده‌اند اما به واسطه علاقه‌ایی که همیشه داشتم توانستم اطرافیانم را با خود همراه کنم. در چند سال اخیر نیز همسرم به شدت مشوقم بوده است.

  1. آیا تنها به کار بازیگری مشغولید؟درامد ان چگونه است؟

نه متاسفانه، تئاتر شغلی نیست که ما بازیگران بتوانیم از ان کسب در آمد کنیم. بخاطر علاقه درونی که به نمایش داریم در این زمینه مشغول به فعالیتیم و در بیشتر شهرستان های کشور وضعیت همین است. اساسی ترین مشکل در این باره مشکلات سخت افزاری است که با آن مواجهیم. ما یک سالن و چندین گروه متفاوتیم و این حق همه گروه هاست که برای جرایشان سالن بخواهند. به نظر من 10شب برای یک اجرا کافی نیست و این مقدار تنها می تواند معرف آن اجرا در شهر باشد. بعد از 10 شب تازه مخاطب متوجه میشود که در فلان مکان تئاتری در حال اجراست. گروه ها امکان اینکه یک نمایش را به مدت حداقل یک ماه روی صحنه ببرند، ندارند. در نتیجه شاید اندک مقداری درامد داشته باشیم، اما  اصلا مقدار قابل توجهی نیست که بشود آن را منبع درآمد نامید.

 

5.استقبال مردم از نمایش های طنز بیشتر است؟چرا؟

بله، در همه جای کشور همین است. مردم ترجیح میدهند حداقل ساعاتی را بخندد و شاد باشند. اما مهم این است مضامین این تئاترها  چه چیزهایی باشد و باید تلاش شود موضوعات خوبی را در کنار طنز به مخاطب بفهمانیم.

  1. مردم_قزوین چقدر تئاتر را میشناسند؟

نمیتوانیم به خودمان دروغ بگوییم. اطلاعات راجب تئاتر کم است و مخاطب تصور صحیحی از نمایش ندارد.آموزش دادن تئاتر در کودکی و در مدارس خیلی مهم است. هدف این نیست که بچه ها را حتما بازیگر بار بیاوریم،مهم این است بچه ها نمایش  را بشناسندوآشنایی پیدا کنندو بدانند تئاتر ضرورت زندگی است. موضوع دیگر اینکه باید تنوع زیاد باشد که مخاطب حق انتخاب داشته باشد که این قضیه نیازمند سالن های بیشتر است.

  1. از استقبال مردم در این سال ها رضایت داشته‌اید؟

نه متاسفانه، به علت اینکه تئاتردر قزوین کم اجرا میشودوگرایش به نمایش طنز در مردم بیشتر است. نکته دیگر اینکه کیفیت اجرا ها باید ارتقا پیدا کند.

  1. یک انتقاد و یا دردودل با مسولین بکنید.

اول اینکه خسته نباشید ما همیشه دوستدار شما هستیم. و بعد اینکه انتقادکردن لزوما به معنی بد بودن ما باهم نیست و فقط برای بهبود روند تئاتر شهرمان است. نمایش یک صنعت فرهنگیست، دراین زمینه سرمایه گزاری کنید، چقدر از نمایش های اجرایی به اطلاع شهروندان  میرسد ؟ قطعا بخشی از آن وظیفه  ماست اما قسمتی هم به دسته شما مسئولین عزیز صورت می گیرد. بازیگران و تئاتری ها این همه در جشنواره های مختلف نام قزوین را ارج میدهند ولی کسی آن ها را نمیشناسد . در یک کلام، هوای گروه های تئاتری را داشته باشید. ، کمک کنید باتئاترحال شهر را بهتر کنیم.

9.سالهاست دارید با آقای ملازینل (کارگردان تئاتر)کار میکنید کار با او چگونه است؟

میثم ملازینل باعث خیلی اتفاق ها در زندگی من است.او باعث شکوفایی و انگیزه های من در بازیگری بوده،دراین سالها نکات زیادی از او یاد گرفتم.و جدا از بحث آموزش،میثم ملازینل،تو یک انسان واقعی هستی.

_و کلام آخر:

ممنونم از دعوت شما و امیدوارم این اتفاق برای همه ی تئاتری های شهرمان بیفتد.حرف هایی هست که باید از زبان ما ها گفته شود ولی جایی برایش نداریم.میخواهم به همه تئاتری ها بگویم خیلی قابل تحسین اید و دوستتان دارم.و امیدوارم همیشه مبلغ انسانیت و خوبی باشیم.

میثم گودرزی بازیگر تئاتر،با تابناک به مصاحبه نشست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار