مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان:
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: اعمال برخی قوانین سرزمینی کشور عراق در قبال تجار خود که اقدام به خرید کالاهای ایرانی می کنند مشکلاتی را در کار صادرات به وجود آورده است لذا وزارت امور خارجه برای رفع این مشکل با هماهنگی استانداری خوزستان به موضوع ورود می کند.
کد خبر: ۷۷۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ 07 September 2019

امید بن عباس اظهارداشت: مشکلی که در حال حاضر در مرز چذابه به وجود آمده بیشتر به دلیل مسائل و مشکلاتی است که طرف عراقی در اجرای قوانین سرزمینی خود نسبت به تجار، ترخیص کاران و رانندگان حمل بار خود اعمال کرده که این موضوع بر صادرات کالاهای ایرانی از مرز چذابه تاثیر گذاشته است.

وی این شرایط را باعث کندی و اخلال صادرات در پایانه جذابه دانست و افزود: لازم بود تا نمایندگی وزارت امور خارجه در استان به صورت فعالانه این موضوع را از طریق مراجع ذیربط دنبال کند و رایزنی‌های های جدی در این زمینه انجام دهد.

بن عباس به پیگیری‌هایی که استانداری و مجموعه دستگاه‌های ذیربط در استان انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: هم اکنون وزارت‌خارجه برای رفع این مشکل فعال شده اما با این وجود نمایندگی وزارت امور خارجه در استان خوزستان شاید می توانست خیلی سریع تر این موضوع را به مراجع ذیربط خود منعکس کند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: وزارت امور خارجه تلاش های خود برای رفع مشکلات تجار ایرانی را به منظور یافتن راه حلی اساسی در سطح مقامات عراقی آغاز کرده است.

همراهی وزارتخانه های کشور و صمت در رفع مشکلات صادرکنندگان

وی همچنین به انجام مکاتبه ای جداگانه با وزیر کشور در این رابطه اشاره کرد و گفت: در این نامه مشکلات دسته بندی شده و منعکس شده اند و همانطور که موارد پیش از این به صورت شفاهی منعکس شده بر لزوم پیگیری های وزارتخانه های صمت و کشور تاکید شده است.

بن عباس یادآور شد: انتظار ما این است تا با مشورت هایی که بین تجار بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و مدیران دستگاه های دولتی صورت گرفته شاهد آن باشیم که هرچه سریعتر مشکلات برطرف و شرایط تجارت در چذابه به روال عادی بازگردد.

عمده صادرات کالاهای تولیدی به عراق از مرزهای شلمچه و چذابه است

این مقام مسئول در استانداری خوزستان همچنین با تاکید بر اینکه به جز محصولات پتروشیمی، عمده صادرات کالاهای تولیدی کشور از مرزهای شلمچه و چذابه به عراق انجام می شود، گفت: به دلیل کار خوب صورت گرفته در زمینه پتروشیمی، صادرات استان به عراق کاهش نیافته است.

وی تصریح کرد: عملکرد پنج ماه نخست امسال این ۲ مرز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته که بخشی از آن به دلیل درگیری های استان با سیل بود که در پی آن جاده های منتهی به مرز به زیر آب رفت و طی این مدت امکان استفاده از آنها در اختیار فعالان اقتصادی نبود.

نقش ستاد تنظیم بازار کشور در کاهش صادرات به عراق

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: تصمیمات و ممنوعیت های صادراتی که از سوی ستاد تنظیم بازار کشور گرفته شده و اعتصابات ترخیص کاران و رانندگان عراقی نیز در کاهش صادرات تاثیر داشته است.

وی ارزیابی هرچه بیشتر تغییر رفتار در امر صادرات کالا از ۲ مرز شلمچه و چذابه را منوط به کار کارشناسی و داده کاری های آماری دانست و افزود: این اقدام باعث می شود تا بتوانیم برای رفع مشکلات، تصمیم‌گیری های کاربردی داشته باشیم.

به گفته وی یک تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز گمرک مکلف شده اند تا طی یک هفته آینده بررسی های خود در این زمینه را انجام دهند.

بن عباس یادآور شد: با توجه به تحلیل هایی که از داده کاری این تیم کارشناسی به دست می آید می توان خیلی دقیق تر طی روزهای آینده علت شرایط به وجود آمده در کاهش صادرات را بیان کرد تا بر مبنای واقعیت ها نسبت به پیشگیری مشکلات بعدی اقدام کنیم.  

سهم جمهوری اسلامی از بازار عراق کاهش نیافته است

عضو شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی همچنین به شرایط اقتصادی کشور اشاره و بر ضرورت حفظ بازارهای تجاری تاکید کرد و گفت: با استناد به آمار و ارقام تاکید می شود که سهم جمهوری اسلامی در بازار عراق کاهش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: باید به افرادی که بعضا اعلام می کنند سهم ایران در بازار عراق کاهش یافته و ترکیه در حال پیشروی است پاسخ داد که آمار و ارقام نشان دهنده این است که طی این سال ها سهم ایران در عراق افزایش یافته است.

بن عباس با اشاره به برخی ممنوعیت ها در صادرات کالا و نیز بخشنامه های دست و پاگیر تجاری، بیان داشت: بازارهای صادراتی اگر از دست بروند به سادگی قابل جایگزینی نیستند به این خاطر که کار بازاریابی متعددی در آنها صورت گرفته تا ذائقه مصرف کننده به کالای صادراتی گرایش پیدا کند ولی اگر به هر دلیل این صادرات برای بلند مدت متوقف شود، طبیعی است که محل تامین کالا تغییر می کند و ممکن است مصرف کننده به کالاهای جایگزین متمایل شود.

بر اساس این گزارش، در پنج ماهه اول امسال ۸۸ میلیون دلار از مرز چزابه به کشور عراق صادرات انجام شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار