مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از واکسیناسیون بیش از 2 میلیون رأس دام جهت کنترل بیماری آبله گوسفندی در پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۷۷۸۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ 08 September 2019

دکتر مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: جهت کنترل بیماری آبله گوسفندی در خوزستان در پنج ماهه نخست سال جاری، 2 میلیون و 323 هزار و 786 رأس گوسفند و بز بر علیه بیماری آبله واکسینه شده‌اند.

وی تصریح کرد: آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی بسیار واگیر، شدید و اغلب کشنده است و این بیماری به دلیل درصد واگیری زیاد و ایجاد تلفات و خسارات اقتصادی، حائز اهمیت است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به علائم این بیماری، افزود: بیماری آبله در اکثر اوقات با بثورات جلدی در اطراف دهان، صورت و نواحی کم موی بدن، تب، درگیری دستگاه تنفسی، جراحات احشایی و گاهی سقط جنین خود را نشان می‌دهد.

کنارکوهی ادامه داد: این بیماری می‌تواند از طریق تماس مستقیم بین دام‌ها در دامداری‌ها، از دام آلوده به دام‌های سالم گله منتقل ‌شود.

وی بیان كرد: مهمترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری آبله، اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و آموزش است. واکسیناسیون دام‌ها در روستاها از جمله اقدامات مؤثر در کنترل و پیشگیری این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: واکسیناسیون دام‌های منطقه توسط کارشناسان دامپزشکی خوزستان انجام می‌شود. همچنین دامپزشکی در کنار فعالیت بهداشتی، قرنطینه‌ای و پیشگیری، اقدامات آموزشی و ترویجی را برای افزایش آگاهی دامداران در خصوص خطر بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در دستور کار دارد.

کنارکوهی تاکید کرد: ضروری است دامداران در صورت مشاهده تلفات غيرعادی در گله، موضوع را سريعا به دامپزشکی واحد اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار