رئیس‌جمهور روسیه گفت: روسیه متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای است. موضع مصمم مسکو حفظ برجام بوده و در این مسیر تلاش خواهد کرد.
کد خبر: ۷۸۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 17 September 2019

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در حاشیه پنجمین دور اجلاس سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا، و در دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، روابط و همکاری‌های دو کشور را راهبردی، روبه توسعه و پیشرفت روزافزون دانست و گفت: ایران و روسیه علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی در زمینه همکاری‌های دفاعی و هسته‌ای نیز پیوندهای خوبی با هم دارند.

رئیس جمهور افزود: رایزنی‌ها و تعامل دوستانه مسئولان بلندپایه ایران و روسیه در حاشیه اجلاس‌های گوناگون بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، شانگهای و اورآسیا و نیز روابط چندجانبه دو کشور با دیگر کشورها به‌ویژه با ترکیه در موضوع سوریه و با آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل در تأمین منافع دو ملت و منطقه تأثیرگذار است.

روحانی ادامه داد: با اراده دو دولت روابط ایران و روسیه در حال حاضر از هر زمانی عمیق‌تر و صمیمانه‌تر است.

رئیس جمهور فعالیت و ارتباط مستمر رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را عامل مهمی در اجرای توافقات فی‌مابین دانست و اظهار داشت: استفاده دو کشور از پول ملی در مناسبات تجاری طی ماه‌های گذشته روند رو به افزایش داشته و این روند ادامه خواهد یافت.

روحانی تصریح کرد: همکاری ایران با اتحادیه اورآسیا که به‌زودی عملیاتی خواهد شد، فرصت بزرگی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در زمینه‌های مختلف اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

رئیس جمهور عملیات احداث نیروگاه سیریک در جنوب و برقی کردن خط‌آهن اینچه‌برون ــ گرمسار را نمادی دیگر از فصل جدید همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: ایران از سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روسیه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و توسعه همکاری‌های مشترک استقبال می‌کند.

روحانی اظهار داشت: امروز آمریکا به‌دنبال بی‌نظمی در جهان بوده و قوانین و مقررات بین‌المللی را یکی پس از دیگری زیر پا می‌گذارد، ازاین‌رو باید با گسترش همکاری‌ها در برابر یکجانبه‌گرایی ایستادگی کنیم.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه برجام، توافقی مهم و بین‌المللی و نماد حل‌وفصل مسائل از طریق دیپلماتیک بود، گفت: امروز که آمریکا بدون دلیل از این توافق خارج شده است، دیگر طرف‌های مذاکره به‌ویژه روسیه می‌توانند نقش‌آفرینی مثبتی را در مسیر حفظ برجام داشته باشند.

روحانی اظهار داشت: اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی گامی در راستای حفظ برجام و تعهد کامل طرفین آن است و در صورت ایفای تعهدات طرف مقابل، ایران نیز آماده بازگشت به تعهدات برجامی است.

رئیس جمهور همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه در راستای روند آستانه را مهم و در توسعه امنیت و ثبات پایدار در سوریه قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: امروز سوریه در شرایط حساسی قرار گرفته و دولت این کشور پیروزی‌های خوبی علیه تروریست‌ها به دست آورده است؛ ازاین‌رو همچنان تعاملات و کمک‌های سه کشور می‌تواند در روند توسعه امنیت در سوریه و منطقه بیش از پیش تأثیرگذار باشد.

روحانی ادامه داد: مهمترین اقدام برای سوریه در حال حاضر عملیاتی شدن توافقات مربوط به پاکسازی ادلب از تروریست‌ها و ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط و همکاری‌های دو کشور به‌خوبی ادامه داشته و رو به گسترش است، گفت: تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به‌ویژه در سازمان ملل متحد، سازمان شانگهای و سازمان همکاری‌های اورآسیا تعاملات و همکاری‌های متقابل و مثبتی با هم دارند.

رئیس جمهور روسیه روابط اقتصادی با ایران را رو به توسعه دانست و افزود: در 6ماهه نخست سال جاری شاهد رشد قابل توجه تعاملات تجاری و اقتصادی فی‌مابین ایران و روسیه بوده‌ایم و باید در راستای گسترش بیش از پیش آن تلاش کنیم.

وی با تأکید به اینکه "باید در راستای استفاده هرچه بیشتر از ارز ملی در روابط تجاری تلاش کنیم"، گفت: زمینه‌های لازم برای اتصال سیستم بانکی دو کشور به پیام‌رسان‌های اختصاصی در مراحل نهایی است.

پوتین با تصریح به اینکه روسیه از حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا استقبال می‌کند و آن را فرصت مهمی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه‌ای و منطقه‌ای می‌داند، اظهار داشت: مصمم هستیم توافقات و پروژه‌های مشترک اقتصادی دو کشور که بر مبنای چشم‌اندازی 50میلیارد دلاری تدوین شده؛ هرچه سریعتر به نتیجه برسد و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه سیریک و برقی کردن راه‌‌آهن اینچه‌برون ــ گرمسار آغاز این فرآیند خواهد بود.

وی ادامه داد: روسیه همچنین متعهد به ادامه همکاری با ایران در حوزه‌های دفاعی، نظامی و هسته‌ای است.

پوتین خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در حل‌وفصل مسائل منطقه، به‌ویژه در پیشبرد سازوکار سیاسی حل بحران سوریه، مبارزه با گروههای تروریستی و شکل‌گیری و ایجاد کمیته قانون اساسی در این کشور، مثبت و بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: موضع مصمم مسکو حفظ برجام بوده و در این مسیر تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد: روسیه به برجام متعهد است و نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مهمترین نشانه بر پایبندی ایران به تعهدات خود می‌داند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار