به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشریه "اکونومیک تایمز" روز پنجشنبه گزارش داد: دولت هند خطاب به پاکستان اعلام کرد که اسلام آباد باید از انجام اقدامات یکجانبه و نقض قانون های بین المللی اثبات شده خودداری کند.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفت: ما از تصمیم پاکستان برای مخالفت با عبور پرواز خصوصی از آسمان خود متاسف هستیم. این دومین باری است که پاکستان با عبور پرواز مقامات هندی مخالفت کرده است. در حالی که سایر کشورهای عادی از سنت های شناخته شده بین المللی پیروی می کنند.

وی افزود: پاکستان باید در تصمیم خود برای دوری گزیدن از قواعد شناخته شده بین المللی تجدیدنظر کرده و مطرح کردن دلایل اشتباه برای انجام اقدامات یک جانبه را متوقف کند.

دولت پاکستان روز چهارشنبه درخواست صدور مجوز جهت عبور هواپیمای حامل «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از آسمان خود به مقصد اروپا و آمریکا را رد کرد.

این درحالی است که دولت پاکستان اواسط شهریورماه امسال نیز اجازه عبور هواپیمای حامل «رام کوویند» رئیس جمهوری این کشور از حریم هوایی خود را نداد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان دلیل مخالفت این کشور با عبور پرواز مودی را "اعتراض به تداوم تشدید بحران در کشمیر و رویکرد هند" اعلام کرد.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خرداد ماه امسال و پس از گذشت ۹۴ روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروازهای هندی گشوده شد.

دولت هند چهاردهم مردادماه امسال خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

تصمیم دهلی نو منجر به تشدید تنش ها با اسلام آباد تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تاکنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.