امسال قیمت نوشت‌افزار و ملزومات تحصیلی دانش‌آموزان به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که توان خانواده‌ها برای خرید کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۸۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳ 22 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی  در روزهای پایانی شهریور ماه با نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس در مهرماه جنب و جوش خانواده‌ها در بازار برای خرید نوشت‌افزار، کیف، کفش و سایر ملزومات تحصیلی یک دانش‌آموز برای آغاز سال تحصیلی چندین برابر شده است، در این میان با گشت و گذاری در این بازار وضعیت و قیمت این ملزومات را پرس‌وجو شدیم.

 با شنیدن قیمت‌های این اجناس در برخی موارد دود از سر آدمی بلند می‌شد و با این وضعیت باید گفت دیگر نوشتن مشق و تکلیف مدرسه بر روی دفاتر با قیمت‌های نجومی جراتی بسیار می‌خواهد چرا که اگر یک دانش‌آموز به طور متوسط در هر ماه دو دفتر مشق تمام کند در طول سال باید چند صدهزارتومان تنها خرج خرید دفتر، مداد و خودکار کند در حالی که با افزایش هزینه‌های زندگی تامین این خرج‌ها برای خانواده‌ها بسیار سخت است چرا که تهیه یونیفرم، هزینه ثبت‌نام در مدارس تحت عناوینی چون کمک به مدرسه و سایر هزینه‌ها نیز وجود دارد.

افزایش ۸۰ درصدی قیمت دفاتر

یک فروشنده لوازم‌التحریر با بیان اینکه امسال قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: برای مثال دفاتر نسبت به سال گذشته ۴۰ تا ۸۰ درصد گران شده و به تبع آن سایر لوازم نوشت‌افزار مانند مداد و ماژیک نیز گران شده است.

احمد حسن‌پور با بیان اینکه ۸۰ درصد اجناس فروشی در مغازه‌اش ایرانی است، تصریح کرد: اجناس خارجی از نظر قیمتی دو تا سه هزار تومان از اجناس ایرانی گران‌تر هستند و از نظر کیفیت برخی تولیدات ایرانی مانند مداد توانایی رقابت با اجناس خارجی را داشته و حتی بالاتر از آنها نیز بوده اما در برخی تولیدات، اجناس خارجی باکیفیت‌تر است.

شخصیت‌های کارتونی شکرستان محبوب‌ترین طرح ایرانی در بین دانش‌آموزان

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ایرانی لوازم‌التحریر در سال‌های اخیر از نظر زیبایی بسیار جذاب و عامه‌پسند شده‌اند، عنوان کرد: از بین طرح‌های ایرانی نقاشی و طرح شخصیت‌های کارتونی شکرستان خواهان بیشتری در بین بچه‌ها دارد.

این فروشنده ۲۳ ساله با اشاره به مشکلات موجود در بین فروشندگان نوشت‌افزار افزود: افزایش قیمت‌ها زمانی که هر ساله به صورت تصاعدی اتفاق می‌افتد موجب می‌شود تا توان خانواده‌ها برای خرید و به نسبت آن سود فروشندگان نیز کاهش می‌یابد و همین موضوع موجب ناراحتی آنها نیز می‌شود چرا که هیچکس از اینکه می‌بیند خانواده‌ای نمی‌تواند برای فرزندش مداد و دفتر بخرد خوشحال نمی‌شود.

انتقاد از تولیدکنندگان داخلی که با برند خارجی تولیدات‌شان را گران می‌فروشند

وی با انتقاد از برخی تولیدکنندگان ایرانی ادامه داد: چرا باید یک تولیدکننده داخلی برای کسب سود بیشتر تولیدات خود را با برند خارجی و به قیمت بالاتر وارد بازار کند در حالی که هزینه تولید این اجناس با توجه به قیمت داخلی آنها حساب شده است.

ارائه بسته ۱۰‌ تایی دفتر به قیمت ۲۴ هزار تومان

فروشنده نوشت‌افزاری که به صورت قیمت تعاونی و در قالب طرح تنظیم بازار اقدام به فروش دفاتر می‌کند، خاطرنشان کرد: در بسته‌های تعاونی ۱۰ دفتر شامل یک دفتر ۱۰۰ برگی، یک دفتر ۸۰ برگی، سه دفتر ۶۰ برگی، چهار دفتر ۴۰ برگی و یک دفتر نقاشی به قیمت ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فرشاد حسینی با بیان اینکه این بسته‌ها به ازای ثبت هر کد ملی به فروش می‌رسد و در برخی موارد با توجه به تعداد فرزندان یک خانواده نیز به فروش می‌رسند، ادامه داد: خرید بسته‌های دفتر تعاونی نسبت به قیمت آنها در بازار ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان ارزان‌تر است و خانواده‌ها استقبال خوبی از این دفاتر می‌کنند، همگی این دفاتر تولید داخلی بوده و کیفیت بالایی دارد.

شخصیت‌های کارتونی را دوست دارم

یوسف پناهی، دانش‌آموز کلاس‌اولی که در بازار به همراه خانواده‌اش برای خرید نوشت‌افزار آمده است، گفت: بیشتر طرح‌های کارتونی را دوست دارد که اغلب از تلویزیون این کارتون‌ها نشان داده می‌شود.

خرید لوازم‌التحریر با نظر والدین

سبحان عظیمی ۹ ساله نیز که امسال به کلاس سوم ابتدایی می‌رود، عنوان کرد: برای خرید دفاتر و مداد والدینش نظر داده و او نیز اغلب نظر آنها را قبول می‌‌کند.

فرزندم طرح باب اسفنجی را بیشتر دوست دارد

مادر سبحان با بیان اینکه فرزندش شخصیت‌های کارتونی مانند باب اسفنجی را بیشتر از بقیه شخصیت‌ها دوست دارد، اضافه کرد: امسال قیمت لوازم‌التحریر، یونیفرم مدارس و کیف و کفش به شدت افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که با ۱۰۰ هزار تومان تنها می‌توان چند عدد دفتر، مداد و ماژیک خرید.

افزایش قیمت لوازم‌التحریر کمر خانواده‌ها را خم کرده است

پدر سبحان نیز با بیان اینکه سال گذشته هزینه همه خریدها‌ی مدرسه پسرش بیش از ۲۰۰ هزار تومان نشده بود، تصریح کرد: امسال طبق حساب‌هایی که کرده است هزینه‌ها بیش از ۵۰۰ هزار تومان می‌شود که این قیمت‌ها واقعا کمر خانواده‌ها را خم می‌کند.

افزایش قیمت مواد اولیه و صادرات موجب افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کیف مدارس شده است

یک فروشنده کیف مدارس با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تولیدات ایرانی عنوان کرد: خرید لوازم‌التحریر و سایر ملزومات مدارس از جمله کالاهای واجبی است که خانواده‌ها مجبور به خرید آنها هستند اما با توجه به گرانی، فروش این محصولات امسال ۶۰ درصد کاهش یافته است.

مهدی اسدالله‌زاده با بیان اینکه قیمت کیف مدارس از ۲۵ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است، اظهار کرد: از آنجایی که کلیه مواد لازم برای دوخت کیف از خارج وارد می‌شود و تنها دوخت آنها در ایران انجام می‌شود برای این منظور قیمت کیف‌ها افزایش یافته به گونه‌ای که قیمت یک قوطی چسب از ۱۰۰ هزار تومان سال گذشته به ۳۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه صادرات به کشورهای دیگر از جمله عراق نیز مزید بر علت برای افزایش قیمت کیف شده است، گفت: برای مثال در آستانه عید نوروز و آغاز سال تحصیلی با توجه به اینکه اجناس ایرانی به این کشور صادر می‌شود، کیف در ایران کمیاب شده و قیمت‌ها تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند چرا که صادرات به خارج خیلی باصرفه‌تر از فروش داخلی است.

گزارش از سمیرا محمدی

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار