بخشدار غیزانیه با اشاره به ادامه آتش‌سوزی مدفن زباله‌های اهواز در سه ماه گذشته، گفت: دود غلیظ و بوی نامطبوع، بیش از هشت هزار نفر از جمعیت روستاهای این بخش را با مشکل مواجه کرده است.
کد خبر: ۷۸۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ 24 September 2019

رسول ساکی اظهار داشت: با وجود پیگیری هایی که طی سه ماهه تابستان انجام شده، محل دفن زباله های اهواز در نزدیکی روستای صفیره، در حال سوختن است و هیچ اقدامی از سوی شهرداری و سازمان پسماند برای خاموش کردن آن صورت نگرفته است.

وی افزود: آتش سوزی در این سایت با شدت و ضعف ادامه داشته و برخی از روزها از جمله هفته گذشته بسیار شدید بوده که تا شعاع ۳۰ کیلومتری را دود فراگرفته و جمعیت روستایی با بیش از هشت هزار نفر را دچار مشکلاتی کرده است.

ساکی با هشدار نسبت به اختلال دید در جاده رامهرمز (جاده قدیم سربندر)  ادامه داد: انتشار دود در منطقه باعث دودگرفتگی جاده و کاهش دید رانندگانی که در این مسیر تردد می کنند، می شود که می تواند خطرات جانی برای مسافران داشته باشد.

وی با انتقاد از شهرداری اهواز به دلیل سهل انگاری در خاموش کردن آتش سوزی در این سایت، اضافه کرد: مشکلات بهداشتی بخش غیزانیه به دلیل سوختن مدفن زباله ها در سه جلسه گذشته شورای سلامت شهرستان مورد اعتراض قرار گرفت اما مصوبات این شورا تاکنون محقق نشده و شهرداری به وظایف خود عمل نکرده است.

ساکی تصریح کرد: اهالی روستاها بارها نسبت به آتش سوزی محل دفن پسماندها معترض شده اند، به ویژه اهالی صفیره که نزدیک ترین روستا به این محل است، نارضایتی بسیاری از دودگرفتگی محل زندگی خود دارند.

وی با بیان اینکه توجیه شهرداری در این زمینه قابل قبول نیست، گفت: شهرداری مدعی است که زباله گردهایی که به صورت غیرمجاز وارد سایت صفیره می شوند، مسبب آتش سوزی هستند، این در حالیست که سایت دیوارکشی شده و حراست آنجا اجازه تردد نمی دهد، به طوری که مانع بازدید ما از سایت می شود که این وضعیت ، تناقض در اظهارات مسئولان سازمان پسماند را نشان می دهد.

ساکی تاکید کرد: با شکایت محیط زیست، پرونده سازمان پسماند به دلیل آتش سوزی های سایت صفیره در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

بر اساس این گزارش، صبح امروز دود غلیظ تا مناطق شرقی اهواز را در برگرفته بود. در هفته گذشته نیز، در پی تشدید دود ناشی از آتش سوزی زباله در سایت صفیره، دود تا اهواز رسیده بود. اختلال در کارکرد تاسیسات نفتی غرب اهواز (جاده اندیمشک و ملی راه) نیز باعث شده بود آلودگی در این روزها مضاعف شود.

سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. اگر چه روش به کار گرفته در این سایت (روش نیمه هوازی موسوم به فوکوئوکا) قرار است مانع از آلودگی زیست محیطی شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله، آلودگی ها همچنان ادامه دارد و از چند سال با آتش‌سوزی‌های وسیع پیش در فصل گرما مواجه می شود.

دود شدید ناشی از آتش سوزی در مدفن پسماند در پنجم تیرماه ۹۵ که برخی مناطق شرقی اهواز را هم فراگرفته بود موجب کاهش دید و اختلال در پروازهای فرودگاه اهواز شد و چند پرواز را به تاخیر انداخت.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز در شرق این شهرستان واقع شده که در حدود ۹۰ روستا و بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار