حمله دلواپسان به رئیس جمهور؛
به نظر می‌رسد خود کریستین امانپور نیز تصور نمی‌کرده توییت او درباره مذاکره میان ایران و آمریکا، تا این حد مورد توجه مخالفان آمریکا و دولت در ایران قرار گیرد و او نیز قسمتی از پازل دلواپسان را کامل کند.
کد خبر: ۷۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 26 September 2019

رویترز در جریان سفر «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور،  برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک نوشت: «روحانی می‌گوید: تحریم‌ها رفع شود حاضرم درباره تغییرات کوچکی در برجام گفت‌وگو کنم.»

این خبر تازه آغاز ماجرا بود تا اینکه توییت «کریستین امانپور»، خبرنگار سی.ان.ان، پس از مصاحبه با ظریف در نیویورک بار دیگر جنجال رسانه‌ای توسط دلواپسان ایجاد کرد. امانپور در توییتی نوشت: «ظریف امروز به من گفت رئیس‌جمهور روحانی حاضر است با ترامپ این هفته در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ لغو تحریم‌ها در ازای نظارت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران.»

این اظهارات از زبان امانپور در حالی مطرح شد که «دکتر حسن روحانی»، رئیس جمهور، پیش از رفتن به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی، بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده و رهبری نیز بارها و بارها تاکید کردند که زمانی که تحریم‌ها لغو شود ایران تصمیمی برای مذاکره اتخاذ خواهد کرد.

همین یک توییت کافی بود تا نگرانی‌های برخی مخالفان آغاز شود. به گفته «فرید مدرسی»، روزنامه نگار اصولگرا، «در شب سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، مهدی محمدی، از مخالفان دولت، توییت می‌زند و از «در آستانه توافق بسیار بد» خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد کریستین امانپور نیز تصور نمی‌کرده یک توییت تا این حد مورد توجه، مخالفان آمریکا  و دولت در ایران قرار گیرد و او نیز قسمتی از پازل دلواپسان، را کامل کند.

«حمید رسایی» از نمایندگان همیشه دلواپس هشتم و نهم ضمن اشاره‌ به توییت خبرنگار آمریکایی نوشت: «کریستین امانپور نوشته: «ظریف به من گفت که روحانی حاضر است بصورت مشروط این هفته با ترامپ در نیویورک ملاقات کند». البته روحانی قبلا باتوجه به سابقه عهدشکنی آمریکا، مذاکره با آنها را دیوانگی دانسته بود. به نظر شما درصورت دیدار و مذاکره، مردم از یک دیوانه در فرودگاه چگونه استقبال می‌کنند؟»

این سخنان رسایی در حالی مطرح می‌شود که رئیس قبلی او در دولت نهم و دهم، چندی پیش در مصاحبه‌ای، مذاکره با آمریکا را مطرح کرد در حالی که حاکمیت بارها و بارها بر عدم مذاکره تاکید کرده است.

در ادامه این کنایه‌ها، «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، نماینده اصولگرای مجلس، از رسایی عقب نماند و خطاب به روحانی درتوییتی نوشت: «آنی که پس از نهی مستدل و ترسیم خط صریح نقشه دشمن توسط امام جامعه، در تریبون رسمی می‌خواهد خطای گذشته را تکرار کند؛ قطعا کفایت بازگشت به ریاست جمهور ایرانیان را ندارد.»

همچنین «آیت‌الله‌ احمد جنتی»، رئیس مجلس خبرگان و شورای نگهبان، نیز در نطق اخیر خود در مجلس خبرگان رهبری در آستانه سفر روحانی به نیویورک، اشاره کوتاهی به بحث مذاکره با آمریکا کرد و گفته است: «در ایران هم برخی آدم‌های نادان و جاهل دنبال مذاکره با آمریکا هستند. در مذاکره ما برنده نیستیم، بلکه باید حرف شنوی آنان را بکنیم. می‌خواهند دست ما را بندند و تسلیم‌مان کنند.»

این اظهارات با واکنش «جلال میرزایی»، عضو فراکسیون امید در مجلس مواجه شد. میرزایی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «قاضی زاده هاشمی در جایگاهی نیست که چنین اظهار نظری کند. او نماینده بخشی از مردم است و در جایگاهی نیست که در مورد رئیس جمهور که اکثریت مردم حامی او هستند، چنین قضاوتی داشته باشد. اینها جریان نفوذ هستند و اعتقادی به دیپلماسی ندارند. رویکرد آنها هزینه‌های کشور را به شدت افزایش داده است. آنها با این رفتارشان عامل بیکاری جوانان هستند و جالب است که از اقتصاد و اشتغال هم صحبت می کنند. آقایون نسخه هایی می‌پیچند که نتیجه‌اش جز اینکه با دست خود کشور را در عرصه بین الملل منزوی کنیم، نخواهد شد. نمیدانم آیا یکی از این آقایون حتی یک بار کتاب دیپلماسی خوانده‌اند. مردم از رویکرد روحانی و مذاکراتش حمایت می‌کنند.»

همچنین «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، نماینده مردم رشت در مجلس، درباره برخی اظهارات تندروها در مورد حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «از نخبگان و سیاسیون جامعه انتظار می‌رود تا حدودی خویشتن‌داری کنند. اینجا جمهوری اسلامی ایران است و یک صدای واحد باید از جمهوری اسلامی ایران شنیده شود. بنابراین هیچ کس تخطی نخواهد کرد. رهبری هم نیاز به وکیل و وصی ندارند و خود ایشان بارها و بارها این سخنان را گفته اند.»

به گفته این عضو فراکسیون ولایی مجلس «چند باری که رئیس جمهور این موضوع را مطرح کرده، دقیقا براساس شروط رهبری تعیین کرده است یعنی رهبری فرمودند اگر تحریم های آمریکا لغو شود ایران می تواند مذاکره را انجام دهد. این شروطی است که رهبری گفته اند و کسی از خود هیچ شرطی ایجاد نکرده است. رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر آمریکا توبه کند و بگوید در اعمال تحریم ها اشتباه کردم و به گذشته بازگردد آیا نباید مذاکره کرد؟ تاکنون نمونه ای سراغ نداریم که رئیس جمهور کاری را بدون اذن رهبری انجام داده باشد.»

آنچه از این سخنان و توییت‎‌ ها بر می‌آید کوبیدن بر طبل مخالفت و منحرف کردن افکار عمومی است چرا که دلواپسان نه تنها ایده‌ای برای بهتر شدن وضعیت کشور ندارند بلکه تلاش می‌کنند در هر رویدادی، موج تخریبی خود، علیه دولت را فعال نگه دارند.  

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار