تحویل گندم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: ۲۲ هزار نفر از کشاورزان این استان محصول خود را امسال به سیلوهای ذخیره گندم این استان تحویل دادند که این تعداد سال گذشته ۱۹ هزار نفر و سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار نفر بوده است
کد خبر: ۷۸۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 28 September 2019
گندم ۲۲ هزار کشاورز به سیلوهای استان مرکزی تحویل شد
سعید فرخی در نشست کارگروه خرید غلات و دانه‌های روغنی استان مرکزی افزود:  پرداخت طلب کشاورزان در زمان مناسب، اقدامات دولت تدبیر و امید در واردات و تامین نهاده‌های مورد نیاز دامداران برای جلوگیری از مصرف گندم در دامداری ها، انسجام و همکاری دستگاه‌ها از جمله عوامل تشویق کشاورزان برای تحویل محصول خود به سیلو‌ها بوده است.
وی خاطر نشان کرد: ۴۰ میلیارد ریال کرایه حمل از ابتدای خرید تضمینی گندم تا کنون توسط دولت در استان پرداخت شد که این رقم در سال گذشته ۹ میلیارد ریال بوده است.

فرخی افزود: تعداد محموله‌های تحویلی گندمکاران استان مرکزی به سیلو‌های استان از ۴۷ هزار محموله در سال گذشته به ۵۱ هزار محموله در سال جاری افزایش یافته است.

وی با یادآوری کاهش وزن محموله‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته افزود: افزایش بارندگی‌ها و بروز سیلاب در اراضی کشاورزی استان از جمله مهمترین عوامل کاهش وزن این محموله‌ها بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: ۳۰۳ هزار و ۴۴۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ابتدای خرید تضمینی این محصول تا کنون از گندمکاران این استان خریداری شده است.

فرخی افزود: خرید تضمینی گندم با وجود کاهش پنج درصدی نسبت به سال گذشته، با وجود جاری شدن سیلاب و ایجاد خسارت در مزارع برخی شهرستان‌های استان، نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است.

وی با یاد آوری وجود ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی سیلو‌های استان مرکزی گفت: کمتر از نیمی از سیلو‌های این استان هرساله با خرید تضمینی گندم پر می‌شوند که نیاز است با ارایه راهکار‌های مناسب زمینه بهره برداری مناسب از این ظرفیت فراهم شود.

جواد حسنی مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۳۰ هزار تن گندم اکنون در سیلو‌های این استان ذخیره سازی شده است.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۴ مرکز خرید با آغاز فصل خرید تضمینی گندم در این استان آماده سازی و ۳۰۳ هزار و ۴۴۳ تن محصول در سال جاری از گندمکاران استان خریداری شد.

غلامرضا ملکی افزود: پنج هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تا کنون به گندمکاران استان مرکزی پرداخت شده و طلب آنان تسویه شده است.

وی میانگین وزن هر محموله گندم استان مرکزی در سال جاری را پنج و هفت دهم تن عنوان کرد و افزود: میانگین وزن محموله‌های این محصول در سال گذشته ۶ و هفت دهم تن بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین خرید تضمینی گندم استان مرکزی در سال جاری به ترتیب در شهرستان‌های ساوه، شازند، کمیجان و اراک انجام شده است.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی اظهار داشت: خرید تضمینی گندم در کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته که این رقم در این استان پنج درصد است.

ملکی افزود: استان مرکزی در سال جاری رتبه نهم خرید تضمینی گندم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی میزان سن زدگی گندم تولیدی استان مرکزی در سال جاری را یک و ۱۵ صدم درصد عنوان کرد و گفت: میزان سن زدگی گندم تولیدی این استان نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۳۹ هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال جاری به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است.

علیرضا کیشانی افزود: پیش بینی تولید گندم در این اراضی در سال جاری ۴۲۰ هزار تن بودکه با توجه به میزان خرید این محصول از گندمکاران،   ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن گندم اکنون توسط مردم ذخیره سازی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر خرید تضمینی ۳۰۳ هزار تن گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از کشاورزان، ۶ هزار و ۵۰۰ تن بذر این محصول نیز توسط سازمان جهاد کشاورزی استان از گندمکاران خریداری شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از آغاز فصل کاشت گندم در استان خبرداد و گفت: بذر مورد نیاز کشاورزان به میزان کافی خریداری شده و اکنون مشکلی در تامین این محصول در استان وجود ندارد.

کیشانی اظهار داشت: مشکل تامین کود فسفاته مورد نیاز کشاورزان استان مرکزی نیز برطرف شده است.

وی ادامه داد: اکنون در تامین کود ازته مورد نیاز کشاورزان مشکلاتی وجود دارد که با دستور درئیس جمهور مقرر شده است پتروشیمی‌ها نسبت به تحویل ازت مورد نیاز جهاد کشاورزی با قیمت بورس اقدام کنند.

مدیریت شعب بانک کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۸۰ درصد طلب گندمکاران تا اواخر مرداد ماه توسط بانک کشاورزی این استان پرداخت شد و به دلیل برخی مشکلات پرداخت طلب کشاورزان در شهریورماه متوقف و پس از آن با دستور معاون اول ریاست جمهوری پرداخت‌ها آغاز شد.

مسعود رضایی افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده مقرر شده است سال آینده پرداخت طلب گندمکاران ۴۸ ساعت پس از خرید پرداخت شود.

 استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن  گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در تولید‌های بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار