وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی مدعی شد: ایران برخلاف وعده به انگلیس، نفت کشتی «آدریان دریا ۱» را به ساحل سوریه منتقل کرده است.
کد خبر: ۷۸۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱ 02 October 2019

تابناک / مایک پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: با وجود وعده «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا مبنی بر اینکه نفتکش آدریان دریا ۱ محموله نفت خود را به سوریه تحویل نخواهد داد، این نفتکش اکنون نفت خود را به ساحل سوریه منتقل کرده است.

کشتی «آدریان دریا ۱» که پیش از این «گریس ۱» نام داشت، پیشتر توسط نیروهای انگلیسی در تنگه جبل الطارق توقیف شده بود.
مقام‌های انگلیسی هنگام توقیف ابرنفتکش ایرانی، نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را به‌ عنوان توجیهی برای اقدام غیرقانونی خود مطرح کردند، در حالیکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه فقط منحصر به کشورهای این اتحادیه است و دیگر کشورها تعهدی در قبال آن ندارند.

پمپئو در ادامه توئیت خود که همراه تصویری ماهواره ای از پهلوگرفتن این نفتکش در ساحل سوریه منتشر شده،  این سووال را مطرح کرده که «اگر این نفت به سوریه تحویل داده شود آیا جهان ایران را پاسخگو نخواهد دانست؟»

دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق ۲۴ مرداد ماه در حکمی دستور رفع توقیف «آدریان دریا ۱» را صادر و اعلام کرد که دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد.

«فابیان پیکاردو» رئیس دولت جبل الطارق پیشتر گفته بود پهلو گرفتن نفتکش «آدریان دریا 1» در ساحل سوریه به معنای نقض تعهد ایران نیست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه ۹ شهریور ماه ادعا کرد که نفتکش آدریان دریا و کاپیتان هندی آن «آخیلش کومار» را به دلیل حمل و نقل بیش از ۲ میلیون بشکه نفت به نفع نیروهای امنیتی ایران، تحریم کرده است؛ اقدامی که ناشی از خودداری ناخدای نفتکش ایرانی از پذیرش پیشنهاد رشوه «برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بوده است.

1071

منبع: ايرنا
برچسب ها: مایک پمپئو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار