2400 میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شوند/ مرغ‌های تولید شده هورمونی نیستند
کد خبر: ۷۸۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ 09 October 2019

در کشور کمبود مرغ نداریم/ مرغ سبز ارگانیک نیست

به گزارش خبرنگار تابناک قزوین، علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و دبیر کل آسیا و اقیانوسیه سازمان بهداشت جهانی دام در نشست خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی و با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، ابتدا با اشاره به بیماری‌های دامی در سطح کشور بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور در قالب طرح های مختلف و  اقدامات انجام شده در طی در زمینه مبارزه و پیشگیری از بیماری های دامی، طی 2سال گذشته توانسته بیماری هایی چون برفک، طاعون ،تب مالت،7و ... بین 25 تا 75 درصد کاهش دهد.

وی با اشاره به زیان اقتصادی شدید برخی بیماری ها ی دامی بیان کرد: بیماری تب برفکی یکنمونه بیماری اقتصادی است که باعث می‌شود حتی پس از درمان و رهایی دام از بیماری، شیر و گوشت آن تا 50 درصد کاهش یابد که ضرر اقتصادی بزرگی است در همین راستا توجه ویژه ای به مبارزه با این بیماری داریم، به طوری که هرساله شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی این بیماری هستیم.

وی اظهار داشت: خلقت دام، طیور و آبزیان به گونه ایست که اغلب ویروس، انگل و بیماری ها ابتدا به سراغ آنها می روند و سپس به انسان منتقل می‌شوند، در نتیجه ما تلاش می کنیم، اول دام را بررسی کنیم تا از نرمال بودن آن مطمئن شویم و از انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان به افراد پیشگیری کنیم.

رفیعی پور افزود: در زمینه داروهای دامی نیز در سطح بالایی قرار داریم به‌طوری که در حال حاضر تولید کنندگان ما به تکنولوژی رسیده اند که هر دارویی که امروز در کشور اروپایی تولید شده باشد، ظرف کمتر از 24 ساعت نمونه آن در ایران قابل تولید می شود. همچنین ما نهایتا 4 درصد واردات داروی دامی داریم که امیدواریم بزوی به آن هم نیاز نداشته باشیم.

این مسئول گفت: تولید بذر واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور در دستور کار قرار دارد تا مانند سال ۹۵ و ۹۶ شاهد معدوم شدن ۲۵ میلیون قطعه مرغ نباشیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات ضامن بقا و استمرار تولید است عنوان کرد: آمار مصرف مرغ در کشور 2 میلیون تن است و تولید ما بیش از 2400 میلیون تن است، در نتیجه مرغ های  37روزه که بهترین مرغ محسوب می شوند و کمترین دارو را دریافت کرده اند، به کشورهای اروپایی و اوراسیایی صادر می‌شوند و بقیه مازاد به کشورهایی چون عراق صادر می‌شود.

همچنین در زمینه حمل گوشت منجمد گفت: اگر حمل گوشت در کوتاه مدت نوسانات دمایی داشته باشد و در شرایط دمایی تعیین شده حمل شود هیچ مشکلی ایجاد نمیشود،  مانند این است که گوشت در روز دوم تولید به سر می‌برد.

دبیر کل آسیا و اقیانوسیه سازمان بهداشت جهانی دام گفت: مرغ سبز مرغی است که در سه مرحله تولید خود، مصرف آنتی بیوتیک نداشته باشد، اما نمیتوان به آن ها مرغ ارگانیک گفت، مرغ ارگانیک، مرغی است که هیچ گونه مواد شیمیایی دریافت نکرده باشد و پیشرفته ترین کشور ها نیز تنها توانسته اند 5 درصد مرغ ارگانیک تولیدکنند و ما چنین مرغی نداشته ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان خاطر نشان کرد: بحث هورمونی بودن را در زمینه گوشت سفید و قرمز کاملا رد

می‌کنیم و هیچ هورمونی برای رشد مرغ استفاده نمی‌شود، مردم نگرانی در رابطه با هورمونی بودن مرغ ها نداشته باشند، دام ها دائما پایش می شوند فقط مرم دقت کنند که گوشتی که تهیه میکنند حتما تاییده وزرات بهداشت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار