هشتاد و هفتمین جلسه کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز با پنج دستور کار برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶ 13 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: در جلسه کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز آخرین وضعیت پروژه‌های باغ‌موزه و خیابان غذا و همچنین گزارش شهرداری در خصوص تخریب کتیبه گورستان تاریخی دارالسلام به بحث گذاشته شد.

در دستور اول جلسه امروز کمیسیون گردشگری، رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز و معاون اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس به ارائه گزارشی در خصوص تخریب کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی دارالسلام پرداختند.

سولماز دهقانی، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر نیز در این باره با اشاره به اینکه متولی حفظ و نگهداری آرامستان‌ها باید مشخص شود، اظهار داشت: اینکه آیا شهرداری مایل به مدیریت این آرامستان هست یا لازم است این وظیفه به میراث فرهنگی واگذار شود، یک موضوع مهم است که نیاز به بحث و بررسی دارد.

او با بیان اینکه آرامستان دارالسلام در سال‌های اخیر جنبه‌ی میراثی پیدا کرده است، تصریح کرد: با این حال به نظر می‌رسد اداره‌کل میراث فرهنگی نیز برنامه خاصی برای این آرامستان ندارد.

دهقانی تأکید کرد: اینکه این آرامستان و موارد مشابه آن، در ناهماهنگی دستگاه‌های مختلف صدمه ببینند قابل قبول نیست؛ معتقدم تکلیف این گونه اماکن باید روشن باشد و طبق اصول مشخص و به صورت یکپارچه، مدیریت و نگهداری شوند.

در پایان بررسی این دستور کار، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات موظف شد که ضمن ارائه‌ی گزارشی از وضعیت نصب دوربین‌ها در این مجموعه، برای رفع نواقص در این خصوص اقدام کند.

همچنین جبران کمبود نیرو‌های نگهبان در سایت دارالسلام از دیگر تصمیمات این کمیسیون در این موضوع بود.

پروژه بزرگ «باغ موزه» شیراز تا پایان پاییز امسال کلنگ‌زنی می‌شود
دومین دستور کار کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز، به ارائه گزارش شهرداری شیراز در خصوص پروژه احداث باغ موزه هنر اختصاص داشت.

پروژه‌ای که به اعتقاد مقامات شهرداری شیراز می‌تواند به یکی از کار‌های بسیار بزرگ در این دوره از مدیریت شهری تبدیل شود.

پروژه باغ موزه بنا است در فضای بزرگی در حدود ۱۶ هکتار و در مجاورت پیاده‌راه سلامت در نزدیکی بلوار‌های شاهد و شهید چمران احداث شود.

زمین این پروژه در باغات قصردشت قرار دارد؛ اگرچه بنا بر اعلام مسؤولان شهرداری این فضا در حال حاضر با تغییر وضعیت به نوعی به یک فضای خالی بدل شده است.

فاز نخست این طرح هفته گذشته مصوب شده و تهیه طرح فاز دوم آن نیز آذرماه امسال به اتمام خواهد رسید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز امیدوار است که کلنگ‌زنی این پروژه ظرف یکی دو ماه پیش رو انجام شود و فضای سبز پروژه نیز تا زمان فصل مناسب درختکاری، به بهره‌برداری برسد.

هدف شهرداری احیای باغ قصردشت با یک طراحی حرفه‌ای است
جواد بهادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در این باره با اشاره به اینکه فضای مورد نظر در این نقطه مهم از شهر به مرور زمان وضعیت بدی پیدا کرده است، گفت: هدف اصلی ما از این پروژه، احیای باغ از طریق اجرای یک طراحی مناسب و اصولی توسط تیم حرفه‌ای و متخصص است.

او با یادآوری این نکته که در پهنه باغات قصرالدشت، قانون اجازه بارگذاری تا سقف ۱۵ درصد را تعیین کرده است، گفت: با این حال در طرح فعلی یک بارگذاری بسیار سبکی در حد کمتر از ۵ درصد سطح اشغال منظور شده است؛ از لحاظ ارتفاع نیز طرح به گونه‌ای است که بنا‌های احداثی در میان پوشش سبز پنهان خواهد شد.

بهادری با بیان اینکه همه فعالیت‌ها در این پروژه به صورت فرهنگی و با مقیاس شهری و فراشهری خواهد بود، ادامه داد: خلق یک فضای هنری جذاب که نشانگر توانمندی معماران بومی ما باشد، از دیگر اهداف این پروژه است.

این مقام مسئول در شهرداری شیراز معتقد است که پروژه باغ موزه شیراز در قلب باغات قصردشت بازتاب اجتماعی بسیار خوبی در میان شهروندان و همچنین ارتقای سرانه فرهنگی و هنری و سرانه باغات در پی خواهد داشت.

واکنش به نگرانی رئیس شورای شهر
معاون شهرسازی و معماری شهرداری همچنین در واکنش به نگرانی سید عبدالرزاق موسوی عضو کمیسیون گردشگری شورای شهر مبنی بر اینکه این طرح خوب دچار فرسایش زمانی شود، تصریح کرد: این پروژه از آن دسته از مواردی است که کم سابقه است و معتقدم حالا که ما تصمیم به طراحی و اجرای کاملاً اصولی آن گرفته‌ایم لازم است به ما فرصت بدهید که یک پروژه‌ی بسیار خوب اجرا شود.

در همین حال موسوی، معتقد است که اگرچه نباید دقت در اجرای پروژه فدای سرعت شود، اما در عین حال لازم است که در این مدت باقیمانده از دوره پنجم مدیریت شهری، با یک برنامه‌ریزی دقیق و تشکیل تیم‌های کارشناسی مشترک بین سازمانی، هم زمان و هم کیفیت پروژه‌های شاخص تأمین شود.

خیابان غذای شیراز، تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد
سومین دستور کار کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر به ارائه گزارش شهرداری شیراز در خصوص پروژه تأسیس و راه اندازی خیابان غذا (مشکین فام) اختصاص داشت.

خیابان غذا در در خیابان مشکین فام در حاشیه جنوبی پارک شیراز در امتداد خیابان ارم واقع است که مطالعات فاز اول و دوم آن انجام شده و بنا بر اعلام معاون شهرسازی و معماری، تا قبل از عید نوروز به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته بهادری، در این باره ایده خامی نیز مطرح است که بر اساس آن محور گردشگری ارم از طریق یک زیرگذر به خیابان غذا وصل شود.

همچنین دهقانی، رئیس کمیسیون گردشگری شورا نیز پیشنهاد کرد که سازمان سیما و منظر به صورت همزمان نسبت به بازطراحی ضلع جنوبی پارک آزادی از منظر نورپردازی و فضای کلی آن متناسب با هارمونی خیابان غذا اقدام کند.

شهرداری درباره طرح‌های احداث باغ موسیقی و باغ کودکان گزارش می‌دهد. همچنین دو موضوع ارائه گزارشات شهرداری شیراز در خصوص باغ موزه موسیقی ایرانی و طرح پیشنهادی باغ کودکان از دستور‌های این جلسه بود که با موافقت اعضا به جلسه آینده کمیسیون موکول شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار