برای اولین بار در جزیره کیش، با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد کیش، مدرسه استاندارد و مجهز ساخته خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳ 14 October 2019

به گزارش تابناک کیش، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: کیش جزیی از استان هرمزگان است و ما هم وظیفه‌ داریم که احاطه و خدمات‌رسانی به تمام مدارس و فضاهای آموزشی استان هرمزگان داشته باشیم.

نوید احمدی اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیریت آموزش‌وپرورش کیش، قرار بر این شد که وضعیت فضاهای آموزشی کیش از نزدیک بررسی شود و همچنین در ادامه پیگیری سال‌های گذشته بنا داریم که حداقل یک مدرسه استاندارد به‌صورت مشارکتی با سازمان منطقه آزاد کیش و خیرین و ترجیحاً از میان مدارس قدیمی و تخریبی در کیش بسازیم.

وی با بیان اینکه بازدیدی که در سنوات قبل در این زمینه داشتیم از مدرسه هاجر بود که پس از تائید و انتخاب مشاور، کلیه نقشه‌ها و پلان‌ها آماده‌شده است، تصریح کرد: امیدواریم یک مدرسه ۱۲ کلاسه با تمام خصوصیات و مشخصات معماری بومی هرمزگان ساخته شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان ابراز امیدواری کرد که در این سفر توافقات مدنظر با سازمان منطقه آزاد کیش انجام‌شده و مراحل اجرایی کار آغاز شود.

به گفته احمدی، کیش تنها منطقه آموزش‌وپرورش در کشور است که از ابتدای طرح استانداردسازی فضاهای آموزشی، از این ردیف اعتبارات استفاده نکرده که علت آن پاره‌ای موارد قانونی ازجمله بحث مالکیت زمین بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فقط می‌تواند برای ساخت در زمین‌هایی که مالکیت آن متعلق به آموزش‌وپرورش است، هزینه کند و با توجه به اینکه در کیش، زمین‌ها متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است، این امر تاکنون محقق نشده بود.

وی در اضافه کرد: با پیگیری و رایزنی‌های مدیریت آموزش‌وپرورش کیش، قول‌های مساعدی برای رفع موانع قانونی این مورد داده‌شده است و امیدواریم این کار با ساخت مدرسه هاجر آغاز شود و تعداد مدارس استاندارد از لحاظ فضای آموزشی افزایش یابد.

این مقام مسئول با عنوان کرد:تمرکز مدارس در کیش در چند نقطه وجود دارد که ما پیشنهاد دادیم مدارس، به‌خصوص در مقطع دبستان به‌صورت پراکنده و در تمام نقاط مسکونی دیده شود و همه ساکنین جزیره با یک‌فاصله معقول و مناسب به مدرسه دسترسی داشته باشند.

احمدی افزود: طرح‌های زیادی را آماده کرده‌ایم و امیدواریم با همت مسئولان، مدرسه‌سازی استاندارد در کیش آغاز شود. همچنین بنا داریم که در بحث تجهیزات، تعمیرات و مقاوم‌سازی مدارس فعلی به‌صورت کارشناسی با سازمان منطقه آزاد همکاری داشته باشیم تا این داشته‌ها نیز به نحو احسن حفظ، نگهداری و بهره‌برداری شوند.

وی در مورد وضعیت مدارس بازدید شده اظهار کرد: مدرسه فضای آموزشی است که ویژگی‌های خاص خود را باید داشته باشد. مدارس موجود از نظر معماری و همچنین نوع ارتباط‌گیری با دانش‌آموزان دارای ایراداتی است که امیدواریم در ساخت مدارس جدید، رویکرد جهت استانداردسازی فضاهای آموزشی باشد ولی در مجموع با تمام تنگناها و کمبودها، مدیریت خوبی اعمال‌شده است و مسئولان ذی‌ربط دلسوزانه در حال تلاش هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان با بیان اینکه انتظار ما از جزیره کیش، داشتن محیط‌های آموزشی خوب، استاندارد و نمونه است، همان‌گونه که خود جزیره کیش یک مکان و شهر نمونه در کشور است، تصریح کرد: سرانه استاندارد فضای آموزشی ۸.۱ مترمربع برای هر دانش‌آموز است. میانگین کشوری ۵.۲ متر و متوسط سرانه فضای آموزشی موجود در استان هرمزگان ۵.۷ متر است که بیشتر از میانگین کشوری است اما این میزان به‌صورت عادلانه تقسیم‌نشده است.

وی اضافه کرد: فضاهای آموزشی در بعضی مناطق بیشتر و در بعضی مناطق کمتر است. جزیره کیش نیز ازجمله مناطقی است که کمبود فضای آموزشی دارد و در حال حاضر سرانه فضای آموزشی کیش حدود ۴.۷ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است و باید تلاش شود تا حداقل به میانگین استانی برسیم.

احمدی با اشاره به اینکه انتظارمان این است که کیش دارای فضای آموزشی استاندارد یعنی همان ۸.۱ متر به ازای هر دانش‌آموز باشد، اظهار کرد: هیچ کشوری به توسعه نرسیده است مگر آنکه در ابتدا توسعه آموزش‌وپرورش را در دستور کار قرار داده باشد. ما به‌عنوان متولی بخشی از این امر مهم اعتقادداریم که فضاهای آموزشی می‌تواند به آهنگ رشد توسعه کشور کمک کند.

وی در پایان گفت: فضاهای آموزشی علاوه بر کیفیت و استاندارد بودن  و داشتن تمام امکانات موردنیاز نظیر نمازخانه، آزمایشگاه، کتابخانه و.... باید مناسب اقلیم و آب‌وهوای منطقه باشد.

در پایان جلسه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان و معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش مقرر شد تا پایان مهرماه پراکنش مدارس کیش بررسی و برنامه ساخت‌وساز مدارس برای ده سال آینده مشخص شود؛ همچنین مناقصه و ساخت مدرسه هاجر انجام به‌گونه‌ای که از ابتدای سال آینده تحصیلی مدرسه فوق مورد بهره‌برداری قرار گیرد، انجام شود. از دیگر خروجی‌های این جلسه ساخت مدرسه سبز که مدرسه‌ای هجده کلاسی با انرژی پاک و کاملاً  منطبق باسیاست‌های زیست‌محیطی است برای نخستین بار در کیش بود. همچنین در مورد ایجاد اردوگاه دانش‌آموزی زمستانی نیز مکاتباتی انجام خواهد شد تا اقدامات عملیاتی برای شکل‌گیری اردوگاه انجام پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار