نماینده دزفول در مجلس:
نماینده دزفول در مجلس گفت: طرح انتخاب آموزش سایر زبان های خارجی در راستای احترام به حق انتخاب مردم و تنوع بخشی به سبد آموزش زبان های خارجی در کشور است.
کد خبر: ۷۸۸۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 15 October 2019

عباس پاپی زاده  با اشاره به جنجال های به وجود آمده درباره شایعه حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از زمانی که آموزش و پرورش در کشور ما شکل گرفت برخی درس ها به صورت اجباری به دانش آموزان ارائه می شود.

او گفت: در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که حق انتخاب برای دانش آموزان و خانواده ها قائل هستند، در برخی درس ها، مثل زبان خارجی انتخاب نوع زبان را به خود دانش آموزان واگذار کرده اند.

نماینده دزفول در مجلس یادآور شد: در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مثل آلمان، فرانسه ، ایتالیا و نروژ، انتخاب نوع زبان خارجی اختیاری است.

پاپی زاده افزود: ما هم به دلیل این که برخی خانواده ها بتوانند با اختیار خودشان نوع زبان خود را انتخاب کنند و هم این که زبان های ایتالیایی، فرانسوی و روسی متقاضی دارند و نظام آموزشی ما چنین زمینه ای را برای دانش آموزان فراهم نمی کند چنین طرحی را به مجلس ارائه کردیم ‌

او ادامه داد: معمولا دانش آموزانی که به یادگیری زبان هایی غیر از انگلیسی علاقه دارند بعدا در یادگیری این زبان ها دچار مشکل می شوند.

نماینده مردم دزفول در مجلس تصریح کرد: طرح این جوری نیست که آموزش زبان های خارجی حذف شود بلکه درس زبان انگلیسی به دلیل این که مهمترین زبان زنده دنیا و زبان علم و دانش است حذف نمی شود.

پاپی زاده با انتقاد از انحصارطلبی آموزش و پرورش در اجبار دانش آموزان به انتخاب و آموزش زبان انگلیسی، گفت: آموزش و پرورش نباید از موضع بالا به دانش آموزان اجبار کند که تنها یک زبان را می توانند آموزش ببینند.

او اضافه کرد: با اجرای این طرح دانش آموزان می توانند بنابه علاقه مندی و اختیار خود یک زبان خارجی را برای آموزش و یادگیری انتخاب کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس بیان کرد: در این طرح به جای این که دانش آموز به اجبار تنها یک زبان را برای آموزش و یادگیری انتخاب کند، قدرت انتخاب را به دانش آموزان می دهد و آنها براساس علاقه مندی خود نوع زبان خارجی را برای یادگیری و آموزش انتخاب می کنند.

پاپی زاده افزود: بسیاری از خانواده ها در کشور وجود دارند که علاقه دارند فرزندان شان زبان خاصی را یاد بگیرد.

او یادآور شد: الان در دنیا برخی کشورها با جمعیت و قدرت اقتصادی و تأثیرگذاری که بر دنیا دارند ، مثل چین یادگیری زبان های خارجی به سرعت در حال رشد است.

نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: در کشور ما وجود این محدودیت باعث شده تا گرایش همه زبان ها به سمت یک زبان خارجی و بازار کار زبان های خارجی غیر از انگلیسی هم بسیار محدود باشد.

پاپی زاده درباره مزایای طرح انتخاب سایر زبان های خارجی در مدارس ، توضیح داد: این طرح در راستای احترام به حق انتخاب مردم و تنوع بخشی به سبد آموزش زبان های خارجی در کشور است، اما زبان انگلیسی همچنان مثل قبل در برنامه درسی و آموزشی آموزش و پرورش وجود دارد و دانش آموزان علاقه مند به آن می توانند آن را یاد بگیرند و به‌طور حتم هیچگونه بار هزینه ای هم برای خانواده های دانش آموزان نخواهد داشت.

او تصریح کرد: طراحان طرح به هیچ عنوان قصد خارج کردن آموزش زبان را از انحصار آموزش و پرورش ندارند.

نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش موظف است یک درس را در زبان های خارجی به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه دهد و اگر دانش آموزی قصد یادگیری زبان خارجی دوم را داشت می تواند از ظرفیت موسسات آموزشی زبان خارجی خارج از آموزش و پرورش استفاده کند.

پاپی زاده ادامه داد: دانش آموزان می توانند به هزینه آموزش و پرورش در طول دوره تحصیل خود یک زبان خارجی را به صورت رایگان و به انتخاب خود در قالب برنامه درسی مصوب وزارت آموزش و پرورش یاد بگیرند و هزینه آن بر عهده دولت است.

او یادآور شد: البته این طرح هنوز در صحن علنی مجلس تصویب نشده ، اما با نگاه ورود نسل آینده فرزندان ایران به جامعه بین المللی طراحی شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به مشکلات آموزش زبان های خارجی در کشور و دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور، گفت: یکی از ایرادات جدی دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج این است که به دلیل عدم آشنایی با زبان آن کشور نمی توانند در آن کشور تحصیل کنند.

پاپی زاده با طرح این پرسش که «چرا آموزش و پرورش ایران برخلاف کشورهای توسعه یافته اصرار دارد که تنها زبان انگلیسی در مدارس آموزش داده شود؟» تصریح کرد: الان تعداد افرادی که زبان انگلیسی را یاد گرفته اند بسیار زیاد و بازار کار رشته زبان انگلیسی هم اشباع شده است، اما در مقابل این مسئله، در صورت نیاز به ترجمه مقاله ای از سایر زبان ها به فارسی مترجم آن زبان را به سختی پیدا می کنید.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار