روحانی در دانشگاه تهران:
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود: البته علم پایه توسعه و پیشرفت است اما نباید به علم اکتفا شود.
کد خبر: ۷۸۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ 16 October 2019

دانشگاه‌ها مهارت محور شوند/ باید به رفاه دانشجویان اهمیت دهیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد،  گفت: دانشگاهها برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند و حوزه و دانشگاه این گونه هستند، من خود را فرزند حوزه و دانشگاه می‌دانم و فرزند هر دو مرکز علمی هستم و افتخار می‌کنم و خوشحال هستم که درس‌های حوزوی در حوزه علمیه قم که بالاترین مرکز علمیه دینی در دوران حاضر است، گذراندم و دروس دانشگاهی را نیز در دانشگاه تهران که دانشگاهی با اعتبار است گذراندم.

وی افزود: اساتید گرانقدری داشتم که برخی را از دست دادم و برخی نیز در صحت و سلامت هستند و با بسیاری از آنها از زمان دانشگاهی دوست بوده‌ام.

رئیس جمهور با بیان اینکه مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را بر عهده دارد، اظهار داشت: آنهایی که در دانشگاه درس می‌خوانند در حین خواندن درس، مسئولیت اجرایی را بر عهده ندارد.  بیشتر می خواهند که بیاموزند، اما از لحظه ای که وارد دانشگاه می‌شوند احساس میکنند از مدیران آینده هستند و نه شاغلین آینده به همین جهت اگر شغل هم برای فارغ التحصیل دانشگاه یافت شود، قاعدتاً راضی نیست به دنبال سِمَت است که مدیریت بخشی از کار را برعهده داشته باشد و یا متناسب با تحصیلات خود سِمَتی داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه بی‌تردید دانشگاه‌های ما مسئولیت سنگینی را بر عهده دارند و جامعه ما و دولت نیز در برابر دانشگاه ها مسئول است، افزود: اینکه خدمات دولت به اندازه کافی هست یا خیر و اینکه ما از نظر سلامت، خوابگاه، ورزشگاه، مجامع هنری برای دانشجویان مان اندازه کافی امکانات را فراهم کرده ایم یا نه؟ من اعتراف می کنم که حتما نقایص فراوانی وجود دارد. اما همیشه در تلاش و علاقه‌مند هستیم که این مشکلات را رفع کنیم.

وی اظهار داشت: در دانشگاه تهران هم در همین فضای ورزش و زمین چمن ورزش می کردیم، الان این زمین چمن تبدیل به مرکز نمازجمعه و عبادت شده است. خوشبختانه برای نماز جمعه هم مصلای خوبی درست شده است. اما این فضا جزء فضاهای ورزشی دانشگاه بود.

رئیس جمهور در ادامه خطاب به اعضای کابینه، تاکید کرد: به وزرای محترم و روسای دانشگاه تاکید می کنم برای ورزش جوانان، تغذیه، سلامت و رفاه آنها وقت بگذارند، به همان اندازه که برای سیاست جوانان و تحصیل آنها وقت می گذارند زیرا ما  به دانشجوی سلامت، خلاق، شیفته مملکت و دانش نیاز داریم. همه آنها باید در کنار هم قرار گیرد تا بتوانیم به وظیفه اصلی خود عمل کنیم.

روحانی با اشاره به لزوم تلاش برای افزایش فعالیت‌های کیفی دانشگاه‌ها، گفت: گسترش دانشگاه‌ها بدون کیفیت مدنظر ما نیست باید فضای کمی و کیفی در کنار هم رشد کند، علیرغم اینکه در ۴۰ سال بعد از انقلاب مشکلات جنگ  وفشار اقتصادی وجود داشت، دانشگاه ها در رشته های مختلف به وظایف و رسالت خود به خوبی عمل کرده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در این زمینه نسبت به هم جوامع پیشرفته، عقب نیست و پیشرفت‌های خوبی در زمینه علم و دانش داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در چند ماه اخیر فردی که خود پزشک متخصص است و در کشور آلمان بخشی از مسئولیت یک مرکز پزشکی را بر عهده دارد، وقتی یکی از اقوام او که درآلمان ساکن بود، نیاز به عمل جراحی داشت، او را به تهران آورد و عمل جراحی انجام داد، خاطرنشان کرد: من از او پرسیدم که چرا این کار را می‌کنید؟ چرا در آلمان وی را عمل نمیکنید؟ اعلام کرد، ایران از نظر کیفیت در علوم پزشکی پایین تر از جهان نیست؛ از لحاظ رسیدگی به بیماران ایران پایین تر نیست، از لحاظ بهداشتی و مراکز درمانی ایران بهتر از اروپاست.

وی گفت: اینکه  پزشکی در آلمان ترجیح می دهد برای جراحی اقوام نزدیک خود که مسئله جانشان در میان است به ایران بیاید نشان دهنده این است که کشور ما یک کشور پیشرفته در علوم و دانش‌های مختلف است. این همه مهندسان تلاش‌گر، اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار دارد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید تبدیل به دانشگاه «مهارت محور» شود، تاکید کرد: علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود. علم باید در کنار مهارت و نیازمندی‌های جامعه و تربیت دانشجو برای ورود به اجتماع و برای به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال و مدیریت به کار گرفته شود.

وی افزود: یک فردی که در دانشگاه تحصیل می‌کند، وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، شغل نیست.  ممکن است شما بگوید توسعه اقتصادی سرمایه گذاری به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و همه اینها به اندازه خودش درست است اما یک فارغ التحصیل با مهارت میتواند بلافاصله یک مسئولیت را به عهده بگیرد و زودتر به شغل، کار و زندگی می رسد تا یک فرد دانشجو و عالمی که علم را خوب آموخته است، در دانشگاه حافظه محور بوده است و در مغزش بسیاری از مطالب مورد نیاز علمی انباشته شده است اما نمی تواند وارد بازار کار شود.

رئیس جمهور یادآور شد :در سال ۵۱ که ما به کارآموزی امور قضایی در دادگاه‌های مختلف می رفتیم، لیسانس گرفته بودیم و به ظاهر دانشی که برای یک قاضی و یا وکیل نیاز بود یاد گرفته بودیم اما وقتی به دادگاه رفتیم دیدیم چیزی بلد نیستیم و نمی‌دانیم باید چه کار کنیم که حتی رئیس دفتر یک دادگاه از یک لیسانس بهتر بلد بود که باید چه کار کرد. مهارت لازم را یاد نگرفته بودیم، در کارآموزی قضایی بود که ما کار یاد گرفتیم.

روحانی افزود: در دوره تحصیل چند واحد پزشکی قانونی گذرانده بودیم اما وقتی به پزشکی قانونی رفتیم چند نفر از دانشجویان در لحظه اول غش کردند، آن جا بود که ما فهمیدیم پزشکی قانونی یعنی چه.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید مهارت لازم را یاد بگیرند، گفت: این نکته که فرمودند علم در گذشته دو سال یک بار، دو برابرمی شود اما امروز چند روز می گذرد تا دوبرابر شود از این رو پیشرفت دانشگاه‌ها باید منطبق با سرعت علم در جهان شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه کتاب‌هایی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، حداقل مال سال قبل یاترم قبل و گاهی مال ۱۰ یا ۲۰ سال پیش هستند، افزود: بنابراین ما روز به روز نیستیم. استاد را هم که در دانشگاه می آوریم دانش و علم او مال ۱۰ تا ۲۰ سال پیش است، هر چقدر هم مقاله بنویسد و مطالعه کند باز هم از علم روز عقب است.

روحانی گفت:  در حین تحصیل علم به سرعت در حال پیشرفت است بنابراین کار ما سخت و مشکل می شود که ما چگونه به دانشجویان مهارتی را یاد دهیم که بهتر بتواند در جامعه فعال باشد و یا در بخشی مدیر باشد.
منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار