صدرا، شهر جدیدی كه با هدف اسكان سرریز جمعیت كلانشهر شیراز در غرب آن احداث شد و قرار بود باری از دوش مركز استان فارس بردارد، اكنون چالش‌هایی از جمله ترافیك پرحجم برای شیراز ایجاد كرده است.
کد خبر: ۷۸۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 18 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:به دلیل نبود ناوگان حمل و نقل عمومی، ابتدای هر روز حجم عظیمی از خودروهای شخصی از شهر صدرا كه شهر خوابگاهی نام گرفته است، خارج و روانه شیراز می‌شوند.
مساله‌ای كه به گفته كارشناسان، اگر چاره اندیشی نشود بزودی به ابرچالش ترافیكی برای كلانشهر شیراز تبدیل خواهد شد.
برخی كارشناسان معتقدند كه ساخت مسیر دسترسی جدید برای صدرا باعث می شود روزانه خودروهای بیشتری روانه شیراز شوند و بهتر است به جای ساخت بزرگراه و جاده برای این شهر جدید به فكر توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی آن بود.
این شهر جدید هنوز ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری ندارد.
در حال حاضر شهر جدید صدرا هیچ ناوگان تاكسیرانی درون شهری و برون شهری سازماندهی شده‌ای ندارد و سهم این شهر جدید از ناوگان حمل و نقل عمومی كمتر از 20 دستگاه اتوبوس است كه بیش از نیمی از آن نیز فرسوده و مستهلك است كه هیچ رغبتی در شهروندان این شهر برای استفاده از آنها ایجاد نمی كند.
احداث شهر جدید صدرا در سال 72 با هدف اسكان سرریز جمعیت كلانشهر شیراز آغاز شد و در ادامه گسترش و رشد جمعیت این شهر خصوصا در 10 سال گذشته به اندازه ای بوده كه توسعه زیرساخت های آن به شدت عقب مانده و روز به روز تنها بر جمعیت این شهر افزوده شده بدون اینكه امكانات به این شهر آورده شود.
به گفته مسئولان، روزانه حدود 80 هزار سفر بین صدرا و شیراز ثبت می شود و این درحالی است كه جمعیت شهر صدرا اكنون حدود 100 هزار نفر است كه این آمار نیز به شدت در حال افزایش است و به گفته بسیاری از كارشناسان، در چند سال آینده به دومین شهر پر جمعیت استان فارس تبدیل خواهد شد.
یكی از عوامل اصلی افزایش حجم سفر با خودرو شخصی بین صدرا و شیراز ، نبود زیرساخت حمل و نقل عمومی مناسب بین این دو شهر است كه باعث شده اهالی شهر خوابگاهی صدرا روزانه برای رفتن به سر كار از خودرو شخصی استفاده كنند.

** فقط منزل ساخته شده است
سعید دهقان یكی از اهالی صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید كه این شهر جدید نام شهر را به گزافه یدك می كشد زیرا زیرساخت موجود در آن كفاف جمعیت ساكن در صدرا را نمی دهد و امكانات شهر را ندارد.
او این موضوع را عنوان می كند كه در صدرا فقط منزل مسكونی ساخته شده و زیرساخت ها و خدمات شهری همراه با گسترش صدرا توسعه نیافته و به این لحاظ در فقر مطلق به سر می برد.
دهقان افزود: هر شهری یكی از مشكلات صدرا را داشته باشد با یك ابرچالش روبه رو خواهد بود در حالی كه این شهر انباشتی از مشكلات را نظیر نبود سیستم دفع فاضلاب متناسب با جمعیت، فقر سرانه آموزشی، فرهنگی و فضای سبز، نبود امكانات درمانی و بهداشتی كافی، خلاء خدمات اداری و بانكی، نبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله تاكسی و فرسودگی اتوبوس های شهری روبه رو است و در این حال تحرك چندانی در مسوولان این شهر برای رفع این موارد نیز دیده نمی شود.

**نبود امكانات، صدرایی ها را روانه شیراز می كند
فاطمه اكبرزاده یكی از شهروندان صدرا است، او به خبرنگار ایرنا گفت: شغل و كسب و كار اكثریت ساكنین صدرا در شیراز است ولی شهر صدرا از داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب بی بهره است.
این شهروند ساكن صدرا افزود: جدا از شغل ساكنین این شهر كه در شیراز است هیچ اداره دولتی، ارگان فرهنگی، درمانی، آموزشی، بهداشتی و یا بانكی در صدرا خدمات ارائه نمی كند و به همین دلیل شهروندان این شهر مجبورند بخاطر كوچكترین كاری به شیراز سفر كنند.
او ادامه داد: صدرا اسم شهر را با خود به یدك می كشد و عملا در هیچ زمینه ای استقلال ندارد و برای هر كاری متكی به شیراز است.

**رویای داشتن ناوگان حمل و نقل عمومی در صدرا
خانم اكبرزاده با ناامیدی می گوید: وقتی در اكثر نقاط این شهر حتی پیاده رو برای عبور و مرور شهروندان وجود ندارد و اغلب پیاده روها خاكی و مملو از گودال، تپه، خار و خاشاك است و همچنین شعب بانك، آموزش و پرورش در صدرا نیست شاید انتظار داشتن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب بیشتر شبیه رویا باشد.

** مسافران آواره
وی اضافه كرد: صدرا ناوگان حمل و نقل درون شهری نظیر تاكسی و سازمان تاكسیرانی نیز ندارد و مسافران این شهر تنها چشم انتظار اتوبوس های بین شهری فرسوده‌ای كه مسافران را از شیراز به صدرا منتقل می كنند می مانند تا آنها را به شیراز برسانند و با وجودی كه این اتوبوس‌ها نیز تماماً فرسوده و از رده خارج هستند، در بسیاری موارد مسافران به دلیل نقص فنی در بیابان های اطراف صدرا سرگردان و آواره می‌شوند.
این شهروند صدرایی گفت: به دلیل نبود ناوگان حمل و نقل عمومی شهروندان صدرا در اغلب موارد یا با خودرو شخصی به شیراز می روند و یا با مسافربرهای شخصی تردد می كنند كه این مسئله نیز عواقبی برای آنها دارد.

**مسافربر شخصی‌ام آرزو است
یكی دیگر از شهروندان صدرا كه در فاز دو این شهر ساكن است، به خبرنگار ایرنا می گوید: زیرساخت حمل و نقل عمومی در شهر صدرا بسیار اسفناك است و این مسئله در فاز دو این شهر بسیار وخیم تر است بگونه ای كه در فاز یك این شهر گهگاهی خودروهای مسافربر شخصی دیده می شود اما در فاز دو نه تنها اتوبوس و تاكسی بلكه مسافربر شخصی نیز كیمیا است.
محمدعلی سهرابی اظهار داشت: زندگی در فاز دو صدرا بدون داشتن خودرو شخصی غیرممكن و یا بسیار سخت است و چون هیچ وسیله حمل و نقل عمومی در این منطقه یافت نمی شود و همچنین در مواقع بحرانی نیز كه ساكنین نیاز به خدمات درمانی اورژانسی دارند، تنها خودرو شخصی می تواند به داد اهالی برسد چون اغلب كوچه‌های فاز دو صدرا شماره گذاری نشده و نمی توان در مواقع بحران آدرس دقیقی به دستگاه های خدمات رسان داد.

**صدرا ناوگان حمل و نقل می‌خواهد نه جاده
رئیس مركز تحقیقات حمل و نقل و ترافیك دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یكی از معضلات ترافیكی شیراز شهر صدرا است كه اگر هرچه سریعتر برای این مساله فكری نشود به چالش بزرگی تبدیل خواهد شد.
قاسم حبیب‌آگهی افزود: براساس آمار و ارقام شهر جدید صدرا شهری خوابگاهی است و كسب و كار اغلب ساكنین صدرا در شیراز است و اهالی بصورت روزانه به شیراز سفر می كنند.
وی ادامه داد: در شرایط كنونی ایجاد مسیرهای دسترسی برای شهر جدید صدرا اشتباه است و باید به جای آن ناوگان حمل و نقل عمومی صدرا نظیر قطار و اتوبوس توسعه پیدا كند.
رئیس مركز تحقیقات حمل و نقل و ترافیك دانشگاه شیراز ساخت جاده و بزرگراه بین شیراز و صدرا را اشتباه دانست و اظهار داشت: مسیرهای دسترسی نظیر باجگاه و قره پیری كه هم اكنون مدیران به فكر احداث آن هستند باید بصورت ریلی دنبال شود.
وی اضافه كرد: هر اندازه جاده و مسیر دسترسی بین صدرا و شیراز ایجاد شود یعنی اینكه مردم را بیشتر به استفاده از خودرو شخصی دعوت كرده‌ایم و این به معنای افزایش بار ترافیكی روزانه در شیراز است.
حبیب‌آگهی عنوان كرد: باید سیستم حمل و نقل عمومی با كیفیت در صدرا ایجاد شود كه شهروندان ترغیب به استفاده از آن شوند و كمتر خودروهای شخصی خود را روانه شیراز كنند.

** اتوبوس های فرسوده از آن ما نیست، مربوط به پیمانكار است
شهردار صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید كه در حال حاضر شهرداری این شهر هشت دستگاه اتوبوس در اختیار دارد كه این اتوبوس ها فرسوده نیست و در سال های 95 و 93 ساخته شده است.
عباس ملك زاده افزود: شهرداری صدرا برای تامین اتوبوس به منظور حمل و نقل شهروندان این شهر به شیراز قراردادی را با پیمانكار بخش خصوصی منعقد كرده كه این پیمانكار اتوبوس های از رده خارج را وارد چرخه كرده است.

**اخطار به پیمانكار برای فسخ قرارداد
وی با اشاره به اینكه این پیمانكار در اوقات مختلف روز بین هشت تا 11 دستگاه اتوبوس را برای حمل و نقل شهروندان صدرا به كار می گیرد،گفت: متاسفانه اتوبوس‌هایی كه پیمانكار بخش خصوصی برای جابه جایی شهروندان بین صدرا و شیراز به كارگیری كرده فرسوده است كه شهرداری صدرا به این خاطر نیز به پیمانكار اخطار داده كه ظرف روزهای آینده نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام كند و تا پایان سال 97 فرصت داده شده و در غیر اینصورت شهرداری این شهر نسبت به فسخ قرارداد و بكارگیری پیمانكار جدید اقدام خواهد كرد.
شهردار صدرا در بخش دیگری از صحبت‌های خود اشاره كرد: عرض معابر این شهر جدید كم است و برای تردد اتوبوس مناسب نیست و باید از تاكسی و ون برای حمل و نقل شهروندان در درون شهر صدرا استفاده شود.
وی اضافه كرد: اخیرا توافقی بین شهرداری شیراز و صدرا منعقد شده تا همكاری بین این دو مجموعه برای جابه جایی شهروندان صورت گیرد و براساس آن شهرداری شیراز در امر انتقال شهروندان صدرا از ورودی این شهر تا میدان نمازی شیرازمشاركت كند.
ملك زاده همچنین نوید داد كه طرح نصب دستگاه كارتخوان روی اتوبوس‌های صدرا برای تسهیل در پرداخت كرایه سال آینده اجرا شود.

** غیبت برلیانس‌ها‌
شهردار صدرا با بیان اینكه سال گذشته قراردادی برای تحویل 50 دستگاه تاكسی برلیانس برای شهر صدرا و واگذاری آن به بخش خصوصی منعقد شد،افزود: مقرر شده بود كه این تاكسی ها در سال جاری تحویل داده شود اما تحریم‌های جدید روی این موضوع تاثیر گذاشت و هنوز هیچ تاكسی برلیانس تحویل داده نشده است.
ملك زاده ادامه داد: براساس توافقی كه اخیرا با شركت سازنده این تاكسی‌ها انجام شده احتمالا در اسفندماه جاری بخشی از این تاكسی‌ها تحویل داده خواهد شد كه به شهروندان صدرا خدمات درون شهری و برون شهری حمل و نقل ارائه شود.
وی بیان كرد: در آینده خط سه مترو شیراز تا میدان امام رضا(ع) صدرا ادامه پیدا می كند و برای جابه جایی شهروندان فاز یك و دو صدرا نیز منوریل احداث خواهد شد.
ملك زاده با اشاره به تعریف افق صدرا با 460 هزار نفر شهروند، گفت: سال 98 عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی بسیاری در این شهر آغاز خواهد شد كه از جمله آن می توان به احداث دو تقاطع غیرهمسطح سه سطحی در میدان سنگی و میدان امام رضا(ع) اشاره كرد كه در حال حاضر مشكلاتی را برای شهروندان این شهر ایجاد كرده و كلنگ آن به دلیل كاهش مشكلات ترددی شهروندان در ایام تعطیلات بعد از 15 فروردین 98 زده می شود.
شهرجدید صدرا درغرب شیراز واقع است و اگر مسافت آن نسبت به مركز شهر سنجیده شود، حدود 20 كیلومتر با كلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مركز استان فارس را در خود جای دهد كه اینك مردمش آن را انباشته از مشكلات می دانند.
شهردار صدرا عنوان كرد كه عرض معابر این شهر جدید برای استفاده از اتوبوس های درون شهری مناسب نیست كه این موضوع موجب شگفتی است زیرا صدرا در دهه 70 ایجاد شد و بافت قدیمی در این شهر وجود ندارد، قبل از سال 72 نیز این شهر یك زمین بكر بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار