چهاردهمین نمایشگاه کتاب اصفهان امشب با بیش از 400 ناشر و 97 هزار عنوان کتاب برپا شد.
کد خبر: ۷۹۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 10 November 2019

حجت الاسلام محمد علی انصاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به چرخه نشر به عنوان مسئله‌ای مهم و قابل توجه اظهار داشت: سرمایه اصلی این چرخه کتابخوان‌ها هستند که اگر کتاب‌خوان داشته باشیم این چرخه کار خود را درست انجام داده است. بنابراین سرمایه اصلی و چرخه نشر مردم هستند که از کتاب به عنوان نعمت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کتاب در حوزه فرهنگ نیز یکی از سرمایه های اصلی است، تصریح کرد: معجزه اسلام کتاب قرآن و در واقع اولین کتاب نازل شده به حساب می‌آید که در قرآن نیز به خواندن سفارش شده است.

انصاری خاطرنشان کرد: استان اصفهان در زمینه فرهنگی و حوزه کتاب و نشر خوش‌نام است اما نواقص زیادی هم وجود دارد. حدود 400 ناشر در استان فعالیت می‌کنند که قریب به 300 مورد از آنها ناشران فعالی هستند، حدود 180 کتاب فروشی در سطح استان وجود دارد که در سال 97 ، هزار و 14 کتاب مجوز نشر گرفته است و در 7 ماهه نخست سال جاری حدود هزار و 87 کتاب چاپ شده که البته علی رقم مسائل اقتصادی 14 درصد هم رشد داشته است.

مردم، سرمایه چرخه کتاب هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در اصفهان نیاز به برنامه‌ریزی دارد، تصریح کرد: ترغیب و تشویق به مطالعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در اصفهان در مقایسه با کشور نیاز به این امر بسیار بیشتر است.

وی یکی از راه‌های افزایش سرانه مطالعه را برگزاری نمایشگاه عنوان کرد و گفت: نمایشگاه محدوده ای را ایجاد می‌کند که مردم به فضای کتاب و کتاب‌خوانی علاقه و گرایش پیدا کنند. سال گذشته با وجود گلایه‌ها و مسائل اقتصادی گفتند که نیاز به برگزاری نمایشگاه نیست و خرید کتاب کاهش پیدا کرده است و بعد از دو سه سال تعطیلی این نمایشگاه به کمک دستگاه‌ها برگزار شد.

انصاری با بیان اینکه در سال گذشته حدود 6 میلیارد کتاب فروخته شد، افزود: این امر نشان می‌دهد که استقبال خوبی صورت گرفته و البته استمرار این امر بستگی به متولیان و دلسوزان کتاب دارد. آخرین روز نمایشگاه نیز به روز کتاب و کتاب‌خوانی ختم می‌شود و همزمان با این روز و آغاز هفته کتاب در کل استان هم فعالیت‌هایی در این راستا انجام می‌شود.

کتابخوانی یک برند شود

محمدمهدی احمدی، مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به اینکه باید نگاه به کتاب اصلاح شود، گفت: اگر کتاب در سبد خانواده قرار گیرد و جامعه آن را به عنوان غذای روحی نگاه کند آنگاه کتاب رکن اصلی زندگی و سبد خانوده می‌شود.

وی تبدیل به برند شدن فرهنگی کتاب‌خوانی را دومین عامل افزایش استقبال از کتابخوانی دانست و گفت: هرچیزی که به عنوان فضیلت و برند معرفی شود، جامعه نیز به آن تمایل بیشتری پیدا می‌کند و کتاب خوانی یک برند می‌شود و احساس غرور فرهنگی ایجاد می‌کند.

احمدی سومین عامل را رابطه منطقی با کتاب برشمرد و افزود: ورق زدن خود کتاب انرژی مثبت به آدمی وارد می‌کند و فضای مجازی با اینکه شاید در کاهش کتابخوانی موثر بوده اما در انتقال انرژی مثبت ناتوان است.

وی با اشاره به گفته یکی از متفکران مبنی بر اینکه چگونه می‌توان اختلالهای رفتاری را در جامعه کاهش داد، خاطر نشان کرد: رابطه جامعه را با کتاب برقرار کنید که اگر اصل شد تمام نیروهای موازی قانون نیاز به صرف انرژی و وقت برای مدیریت هنجارهای مردم ندارند؛ از طرفی هم به کاتبین و نویسندگان احترام بگذارید تا آنها دست به قلم شوند.

مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نمایشگاه کتاب در جریان سازی فرهنگی تاثیر گذار است و حتی صرف منابع و بودجه‌های اجتماعی برای کمک به نمایشگاه کتاب در واقع کمک به کم کردن آسیب‌های اجتماعی است و استفاده بودجه بهداشت محیط و آسیب‌های اجتماعی در این حوزه قابل توجیه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار