این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، عرضه بیش از ۰.۵ درصد سهام آرامکو ممنوع شد، دلار بازارساز در ایستگاه ۱۱۳۵۰ تومانی، قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته، پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت برای سال آینده، ورود شرکت‌های روس به صادرات LNG آمریکا، پورابراهیمی: مجلس قرار نیست بودجه دوسالانه تصویب کند و جدیدترین قیمت خودرو‌های خارجی پر متقاضی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 11 November 2019
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، عرضه بیش از ۰.۵ درصد سهام آرامکو ممنوع شد، دلار بازارساز در ایستگاه ۱۱۳۵۰ تومانی، قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته، پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت برای سال آینده، ورود شرکت‌های روس به صادرات LNG آمریکا، پورابراهیمی: مجلس قرار نیست بودجه دوسالانه تصویب کند و جدیدترین قیمت خودرو‌های خارجی پر متقاضی را در بر دارد.
 

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس، عرضه بیش از ۰.۵ درصد سهام آرامکو ممنوع شد، دلار بازارساز در ایستگاه ۱۱۳۵۰ تومانی، قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته، پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت برای سال آینده، ورود شرکت‌های روس به صادرات LNG آمریکا، پورابراهیمی: مجلس قرار نیست بودجه دوسالانه تصویب کند و جدیدترین قیمت خودرو‌های خارجی پر متقاضی را در بر دارد.

خداحافظی با پراید از مرداد و پژو ۴۰۵ از خرداد ۹۹

رئیس سازمان ملی استاندارد در حاشیه مراسم روز ملی کیفیت در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه شورای عالی استاندارد، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این جلسه مصوب شد تولید پراید به طور کامل از ابتدای مرداد 99 متوقف شود و در عین حال تولید پژو 405  جی ال‌ایکس نیز از ابتدای خرداد 99 متوقف خواهد شد. وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خودروسازان برنامه ادامه تولید برخی خودروهای قبلی در دستورکار دارند و در عین حال اگر شرایط ایجاب کند، خودروهای جدید نیز جایگزین خودروهایی که تولیدشان متوقف شده، خواهند شد. در مورد توقف سایر خودروهای قدیمی نیز طی 6 ماه آینده گزارشی توسط سازمان ملی استاندارد تنظیم و به شورای عالی استاندارد ارائه خواهد شد تا به تصویب برسد. پیروزبخت با تاکید بر اینکه یکباره نمی‌توانیم تولید همه خودروها را متوقف کنیم، گفت: توقف تولید خودروهای قدیمی به صورت پلکانی صورت خواهد گرفت. سعی می‌کنیم تا پایان سال یک بار دیگر جلسه شورای عالی استاندارد را تشکیل دهیم و در مورد توقف تولید برخی خودروهای دیگر تصمیم‌گیری کنیم. وی تصریح کرد: ممکن است تولید خودروهای دیگر نیز متوقف شود که البته باید وزارت صنعت برای جایگزینی این خودروها برنامه‌ریزی کند.

ریزش بیش از ۳ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با کاهش 3063 واحدی معادل 1 درصد به رقم 302 هزار و 795 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت 24 واحدی به رقم ۳ هزار و 869 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 820 واحدی معادل 1 درصد به رقم 81 هزار و 121 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 912 واحدی معادل 1.06 درصد، عدد 85 هزار و 339 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 610 واحدی معادل 1.06 درصد به رقم ۵۷ هزار و 62 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3804 واحد کاهش معادل 1.07 درصد را رقم زد و به سطح 351 هزار و 812 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 2126 واحد کاهش معادل 0.96 درصد به رقم 219 هزار و 890 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 6682 واحد کاهش معادل 1.07 درصد همراه بود و عدد 616 هزار و 578 واحد را به نمایش گذاشت. به نقل از نبض بورس؛ ارزش معاملات امروز  بورس تهران به بیش از  1371.1 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از داد و ستد بیش از 2 میلیارد و 793 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 377 هزار نوبت معاملاتی بود.

بورس

عرضه بیش از ۰.۵ درصد سهام آرامکو ممنوع شد

غول نفتی دولت سعودی، آرامکو، روز یکشنبه در چشم‌انداز عرضه اولیه سهام خود اعلام کرد که ۰.۵ درصد از سهام خود را به سرمایه‌گذاران خرد خواهد فروخت و پس از عرضه اولیه، عرضه بیشتر سهام این شرکت یک سال توسط دولت ممنوع خواهد شد. در این چشم‌انداز بیش از ۶۰۰ صفحه‌ای هیچ اشاره‌ای به کل میزان سهامی که آرامکو در کل عرضه خواهد کرد نشده است و هیچ اطلاعاتی در مورد الزامات سرمایه‌گذاران اصلی هم داده نشده است. منابع آگاه خبر دادند که این شرکت می‌تواند ۱ تا ۲ درصد از سهام خود را بفروشد تا بزرگترین شرکت لیست شده در بورس‌های جهان را به وجود آورد. اما در این چشم‌انداز به برخی از ریسک‌ها تاکید شده است که از جمله می‌توان به احتمال حملات تروریستی، احتمال مواجه شدن با قوانین آنتی‌تراست و حق دولت سعودی برای تعیین حداکثر تولید نفت خام و دستور دادن به آرامکو برای انجام پروژه‌هایی خارج از تجارت اصلی خود، اشاره کرد. همچنین در این چشم‌انداز آمده است که ممکن است آرامکو بدون اطلاع‌رسانی قبلی به سرمایه‌گذاران خرد، سیاست پرداخت سود سهام خود را تغییر دهد. عرضه سهام برای سرمایه‌گذاران حقوقی در ۱۷ نوامبر آغاز و در ۴دسامبر به پایان خواهد رسید، در حالی که سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند از ۱۷ نوامبر تا ۲۸ نوامبر برای خرید سهام شرکت اقدام کنند. پس از پایان عرضه سهام دولت برای یک دوره ۱۲ ماهه سهام شرکت را می‌بندد. 

دلار بازارساز در ایستگاه 11350 تومانی

در معاملات روز یکشنبه نوزدهم آبان ماه 98، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، به نرخ 11250 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 11350 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این در حالی است که در بازار آزاد، شاهد رشد نسبی شاخص ارزی و رسیدن به رقم 11410 تومان بودیم. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 12550 تومان از مردم خریداری شد و به قیمت 12650 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که همانند دلار، نسبت به روز قبل، تغییری نداشت.

قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یکشنبه ۱۹ آبان ۹۸ در معاملات بازار آزاد تهران به ۳ میلیون و ۹۹5 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 290 هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۴۰ هزار تومان بود. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم 407 هزار تومان معامله شد و هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و 765 هزار تومان رسید.

کشف میدان نفتی جدید در استان خوزستان

میدان نفتی جدیدی در حد فاصل بستان تا امیدیه (استان خوزستان) کشف شده که حجم ذخایر نفت درجای این میدان بالغ بر ۵۳ میلیارد بشکه اعلام شده است. این میدان از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیکی امیدیه ادامه دارد و وسعت آن ۲۴۰۰ کیلومتر مربع است و ۸۰ متر ضخامت دارد.

حسن روحانی رییس جمهور - دیروز در این باره گفت: بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تلاش‌های چند ساله خود به ویژه از سال 1395 توانستند یک میدان نفتی جدید را کشف کنند. اندازه این میدان ۵۳ میلیارد بشکه نفت، وسعت آن ۲۴۰۰ کلیومتر مربع و عمق آن ۸۰ متر است. در زمانی که آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرد، کارگران و مهندسان ما توانستند این میدان را کشف کنند. وی خاطر نشان کرد: ما به فناوری و علم جدید برای ثروتمند شدن کشور نیاز مندیم اگر یک درصد ضریب بازیافت این میدان نفتی بیش‌تر شود، ۳۲ میلیارد دلار درآمد ما بیشتر می‌شود. عده‌ای  مخالف ورود شرکت‌ها و فناوری‌های خارجی به کشور هستند اما ما هر کجا باید دنبال علم و فناوری باشیم و با علم و فناوری مردم خود را ثروتمند کنیم.  

پیش‌بینی افزایش 10 درصدی قیمت نفت برای سال آینده

همین چند سال پیش بود که ورود نفت شیل آمریکا به بازار جهانی شرایط را دگرگون کرد و قیمت ها را از بالای 100 دلار به حدود 30 دلار رساند. حالا اما کارشناسان می‌گویند ممکن است در آینده نزدیک شاهد پایان یافتن شکوفایی این صنعت در آمریکا باشیم. به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، تا پایان سال 2020 خواهیم دید که افزایش تولید نفت شیل در آمریکا روندی کاهشی را طی خواهد کرد. اول هانسن مدیر بخش کالاهای استراتژیک بانک ساکسو می‌گوید: این مسئله می‌تواند علیرغم کاهش رشد تقاضای نفت در سال آینده به افزایش قیمت طلای سیاه منجر شود. وی گفت: من پیش‌بینی می‌کنم که سال آینده این موقع قیمت نفت 10 درصد افزایش یافته که این مسئله بر اساس کاهش تولید نفت آمریکا و ادامه پایین نگه داشتن عرضه از سوی اوپک و روسیه است. در حال حاضر قیمت نفت حدود 62 دلار در هر بشکه است که طی سال 2019 روندی افزایشی را طی کرده است و از 52 دلار در سال گذشته به 72 دلار در ماه می سال جاری رسیده که از جمله دلایل آن کاهش عرضه اوپک و تأثیر مناقشات ژئوپلیتیک بر عرضه بوده است. هنسن می‌گوید که انتظار دارد شاهد عرضه کنترل شده نفت از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان باشیم. وی معتقد است طی سه ماه آینده نیز شاهد باقی ماندن قیمت در محدوده 60 دلار باشیم.

ورود شرکت‌های روس‌ به صادرات LNG‌ آمریکا

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه ریفینیتیو اکون یک کشتی روس قرار است طی روزهای آینده در بندر لوئیزیانای آمریکا پهلو گرفته و LNG این کشور را بارگیری کند. هنوز مشخص نیست که این محموله قرار است از آمریکا به کجا صادر شود. توسعه بندر لوئیزیانا یکی از بخش های مهم طرح ترامپ برای افزایش حداکثری تولید و صادرات نفت، گاز، و ذغال سنگ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، است. روس‌ها به ورود گاز آمریکا به  اروپا به عنوان تهدیدی علیه نفوذ خود در بازار گاز این قاره نگاه می‌کنند چرا که در حال حاضر 35 درصد از گاز مورد نیاز اروپایی‌ها توسط مسکو تامین می‌شود. این کشتی از بندر نوتردام در روز 4 نوامبر حرکت کرده  و قرار است روز 29 نوامبر LNG آمریکا را بارگیری کند. انتظار می‌رود طی سال جاری اروپا با هدف کاهش وابستگی خود به گاز روسیه واردات گاز از مسکو را کاهش دهد. واردات گاز اروپا از روسیه در سال 2018 با رسیدن به رقم 200 میلیارد متر مکعب به بیشینه خود رسید.

موافقت‌نامه اوراسیا اگر به تجارت آزاد نرسد لغو می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: قرار است به مدت سه سال تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا را به سرانجام برسانیم. زادبوم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که اگر این تجارت آزاد به نتیجه نرسد چه اتفاقی می‌افتد، گفت: اگر ما تا سه سال آینده نتوانیم به توافق تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا یعنی کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس نرسیم، موافقت‌نامه‌ای که با این اتحادیه داریم، لغو خواهد شد. زادبوم ادامه داد: چرا تصور می‌کنید ما به تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا دست پیدا نکنیم، ما با این کشورها روابط خوبی داریم و ارتباط ما می‌تواند اقتصاد ما را بهتر کند. وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر به توافق تجارت آزاد با این کشور هم برسیم، مفهوم آن این نیست که بلافاصله باید آن را اجرا کنیم، بلکه می‌توانیم در یک محدوده چند ساله و گام به گام آن را اجرایی کنیم، ضمن اینکه مفهوم تجارت آزاد صفر کردن همه تعرفه‌ها نخواهد شد و ما می‌توانیم روی 15 درصد کالاها تعرفه اعمال کنیم. به گفته وی، تجارت ما با اتحادیه اوراسیا می‌تواند 15 میلیارد دلار ارزش تجارت ایران را افزایش دهد. ضمن اینکه اگر کشورهایی در آینده با اتحادیه اوراسیا توافق‌نامه‌هایی داشته باشند، انجام تجارت ایران با این کشورها هم وجود دارد.

پورابراهیمی: مجلس قرار نیست بودجه دوسالانه تصویب کند

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «ارائه بودجه دوسالانه به معنی تصویب دو ساله بودجه نیست»، تاکید کرد که این اقدام چیزی شبیه ارائه پیوست گزارش است و صرفا هدف‌گذاریست ولی قرار نیست به تصویب مجلس برسد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دوسالانه شدن بودجه کمک می‌کند که مسیر هدف را بهتر شناسایی کنیم، این چارچوب خوبی است اما طبق قانون اساسی بودجه سالانه است و مصوبه مجلس هم یک ساله خواهد بود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با ارائه بودجه دوسالانه می‌شود مسیری را برای دوره زمانی دو ساله در نظر گرفت که با توجه به اینکه دولت در عرض ۲ سال برنامه‌اش تمام می‌شود و هدف گذاری مشخصی داشته، بتوان هماهنگی بین مجلس و دولت را بهتر انجام داد.

خطرات ادغام دو خودروساز اروپایی چیست؟

به‌رغم اینکه مقامات دو گروه خودروسازی پژو-سیتروئن و فیات‌-کرایسلر معتقدند که پس از ادغام آنها با یکدیگر، خطری متوجه تولید دیگر خودروسازان نخواهد شد، اما تحلیلگران عقیده دیگری دارند. شرکت عظیمی که درپی ادغام این دو خودروساز مطرح تشکیل خواهد شد می‌تواند تولید مازاد ۶ میلیون دستگاهی را به‌ویژه در بخش خودروهای کوچک بازار اروپا ایجاد کند چراکه هر دو خودروساز در این بخش حضوری پررنگ دارند. تحلیلگر شرکت ال‌ام‌سی اتوموتیو در این‌باره می‌گوید: پس از ادغام نرخ بهره‌وری کمتر از ۵۸ درصد خواهد بود که می‌تواند این گروه جدید را با حدود ۶ میلیون ظرفیت تولید مازاد در سرتاسر جهان روبه‌رو کند. بازار اروپا هم احتمالا در مرکز این تحول قرار می‌گیرد و از این‌رو ممکن است برخی از تاسیسات خودروسازی در اروپا تعطیل شوند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ بر این اساس، کارخانه‌هایی همچون تاسیسات فیات در صربستان و تاسیسات واکسهال در انگلستان جزو آسیب‌پذیرترین کارخانه‌ها از نظر احتمال تعطیلی هستند. برخی از مقامات دولتی و اتحادیه‌های کارگری پیش‌تر نگرانی خود را در این‌باره ابراز کرده‌اند.

جدیدترین قیمت خودرو های خارجی پر متقاضی

قیمت روز خودرو های خارجی 
مدل خودرو قیمت (تومان)
  رنو کولئوس 2018 ۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو تلیسمان 2018 ۶۳۳,۰۰۰,۰۰۰
میتسوبیشی ASX فول 2018 ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تویوتا CH-R تیپ لانچ 2018 ۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
  تویوتا راو 4 مدل 2018 (الفطیم) ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اپتیما  2017 ۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰
  کیا سورنتو 2017 ۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج 2017 ۶۶۵,۰۰۰,۰۰۰
  هیوندای سوناتا 2018 هیبرید +GLS ۶۴۷,۰۰۰,۰۰۰
  هیوندای النترا 2018 ۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
  هیوندای سانتافه . فول . 6 رادار ۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
لکسوس NX300 H هفت کلید 2017 ۱,۲۲۰,۰۰۰,۰۰۰
نیسان جوک (اسپورت) ۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰

 

اقدام دولت هند برای کنترل افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت پیاز

وزارت غذا و امور مصرف کننده هند اعلام کرد ۱۰۰ هزار تن پیاز برای محدود کردن رشد قیمتها وارد خواهد کرد. شرکت بازرگانی دولتی MMTC پیازها را برای توزیع در فاصله ۱۵ نوامبر تا ۱۵ دسامبر وارد خواهد کرد. فدراسیون ملی بازاریابی تعاونی کشاورزی هند این پیازها را در بازار داخلی توزیع می‌کند. جدیدترین اقدام دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند با هدف کنترل قیمت پیاز صورت می‌گیرد که یکی از کالاهای اساسی به شمار می‌رود و در گذشته باعث سقوط دولتها شده بود. افزایش بیش از ۲۰۰ درصد قیمتهای پیاز که در پی آسیب دیدن محصول به دلیل بارندگی شدید و عرضه کمتر روی داد، نرخ تورم مبنای هند در سپتامبر را به بالاترین حد از ژوییه سال ۲۰۱۸ رساند. بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت MMTC مزایده‌هایی را برای واردات پیاز برگزار کرده که ماه میلادی جاری نهایی می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار