افزایش ۵۰۰ درصدی کشف انواع مواد مخدر در ایلام زنگ خطر برای متولیان مبارزه با اعتیاد است و این زنگ خطر نیازمند بازبینی‌ طرح‌های مبارزه با مواد مخدر در استان ایلام و تدوین « برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد» در ایلام است.
کد خبر: ۷۹۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶ 13 November 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ افزایش کشفیات انواع مواد‌مخدر در استان ایلام سال به سال  در حال افزایش است، شاید خالی از لطف نباشد که آمار اعلامی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان ایلام را مروری دوباره داشته‌باشیم.

افزایش 500 درصدی کشف انواع مواد مخدر

افزایش 500 درصدی کشف انواع مواد‌مخدر، کشف و ضبط 306 کیلو و 218 گرم انواع مواد مخدر و 21 هزار و 388 شربت متادون آماری است که سردار نورعلی یاری در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام ارائه‌ داد.

به گفته فرمانده انتظامی استان ایلام دستگیری 867 نفر مرد و 47 نفر زن، 36 قاچاقچی، 127 نفر عامل توزیع و یک هزار و 711 نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر در از عملکرد پلیس ایلام بوده است.

افزایش کشف نشانه‌ای از وجود تقاضا

کارشناسان ضمن هشدار و زنگ خطر افزایش 500 درصدی کشف، این افزایش کشف را نشانه‌ای از وجود تقاضا می‌دانند و اگر در خوشبینانه‌ترین حالت نیروی انتظامی توانسته باشد 50 درصد مواد مخدر وارده در استان ایلام را کشف کرده باشد. 50 درصد دیگر آن به مصرف رسیده است که این عرضه و تقاضا زنگ خطری برای متولیان مبارزه با مواد مخدر در استان ایلام در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان است.

نبود « برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد» در استان ایلام

آمار افزایش کشف مواد‌مخدر در استان ایلام نشانه آن است که شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر در عمل موفق نبوده است و دلیل این ضعف در آن است که از پژوهش‌های علمی بی‌بهره است. ضعف در اطلاعات، حساس نبودن به اعتیاد به عنوان بحرانی در زمره بحران‌های چهارگانه منظقه‌ای، ملی و جهانی و نبود «‌برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد» در استان ایلام است.

با کتمان آمار مشکل برطرف نمی‌شود؟

کتمان آماری یکی دیگر از عملکرد ضعیف شورای مبارزه با مواد‌مخدر در استان ایلام است. این شورای با کتمان آمار در صدد برطرف کردن مشکل اعتیاد در استان ایلام است. این رویه نیز پاسخ عکس داده است. شورای مبارزه با مواد مخدر کشور بر اساس آمار اعلامی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان ایلام را قطع کرده است.

زهرا همتی در این ارتباط عنوان کرد: براساس نامه دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان ایلام که در این نامه اعلام شده است که در سال 1398 معتاد متجاهر نداریم. شورای مبارزه با مواد مخدر کشور سهم اعتباری استان ایلام را در بودجه قطع کرده است.

مدیرکل بهزستی استان ایلام گفت: 2 هزار و 885 معتاد در استان شناسایی و دستگیر شده‌اند که بر اساس حکم قضایی 287 نفر آنان معتاد متجاهر هستند.

به گفته مدیرکل بهزستی استان ایلام بهزستی ایلام برای هر نفر از معتادان متجاهر و نگهداری آنان در کمپ هر ماه هفت میلیون ریال پرداخت می‌کند.

همتی از دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام خواست این آمار را برای تامین اعتبار مالی اصلاح و منعکس کند.

تسنیم شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان ایلام می‌توانند با اتکا به شـناخت از شـرایط ایلام و تسلط به روش‌های تجربه شده در جوامع استان‌های و با استفاده از قوه ابتکار خود در سـیر زمان، فعالیت‌های خود را مورد بازبینی و ارتقاء قرار دهند. زمان تکـرار خطاهـا و آزمـایش  و کتمان آماری‌گذشته است. مسئولان مبارزه با مواد مخدر در ایلام هوشیار باشند که کشفیات نشانه تقاضای زیاد و مستعد بودن بازار مصرف در ایلام است./ح

 

تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار