با وجود شکل‌گیری تجمعاتی در برخی شهرهای کشور در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین که در مواردی به ناآرامی کشیده شد، تبریز و آذربایجان شرقی به جز تجمع محدودی که در روز شنبه در برخی نقاط رخ داد، تا امروز شاهد فضای آرامی بود.
کد خبر: ۷۹۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹ 19 November 2019

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی بعد از ظهر روز شنبه با اشاره به تجمعات پراکنده و محدود در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در تبریز گفت: اوضاع در استان تحت کنترل است؛ در شهر تبریز تنها در سه نقطه تجمعات محدودی برپا شد و اوضاع در دیگر شهرستان‌های آذربایجان شرقی آرام است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

وی افزود: حضور پلیس در جمع معترضان نیز با رویکرد پیشگیرانه و با هدف کمک به تسهیل و روان سازی ترافیک بوده است. نیروهای انتظامی در تبریز برای باز کردن گره های ترافیکی، ناگزیر از متفرق کردن شهروندان و هدایت آنان به معابر و خیابان ها هستند.

بر اساس این گزارش، در روز یکشنبه نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز با برگزاری تجمعی، اعتراض خود را به مشکلات اقتصادی و معیشتی اعلام کردند. این دانشجویان مسیر ساختمان مرکزی تا مسجد دانشگاه تبریز را با در دست داشتن پلاکاردهایی پیمودند.

همچنین دانشجویان شعارهایی با محوریت مشکلات اقتصادی به ویژه بیکاری و همچنین نارضایتی از وجود فساد اقتصادی سر دادند.دانشجویان بعد از این تجمع مسالمت آمیز پراکنده شده و سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

پس از این تجمع مسالمت آمیز دانشجویان، تا به امروز هیچ تجمعی در تبریز رخ نداده است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر این که مردم تبریز وارد جریان سازی های دشمنان نشدند، گفت: تسری نیافتن ناآرامی‌ها در تبریز در نتیجه آگاهی و بصیرت مردم بوده است.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: این وقایع یک سری آزمایش است تا سره از ناسره شناخته شود.

وی با تاکید بر این که آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز، همواره در برهه های تاریخی، در مواجهه با آسیب هایی که کشور و ارزش ها را تهدید کرده، متفاوت و متمایز برخورد کرده است، افزود: در جریان اخیر نیز صف مردم از اغتشاشگران، کاملا جدا بود.

وی با بیان این که طبق اطلاعات متقن، این ناآرامی ها از خارج هدایت می شود، افزود: در این رابطه از روز اول نیز بی بی سی فارسی سه ساعت زودتر اقدام به پخش برنامه هایش کرد و رسانه های معاند برای پررنگ نشان دادن ناآرامی ها، اکاذیبی منتشر کردند که واقعیت نداشت.

پورمحمدی افزود: با وجود اینکه این جریانات، سناریوی برنامه ریزی شده برای کل کشور است، اما تبریز و آذربایجان همیشه در مقابل این جریانات متفاوت برخورد کرده اند و این موضوع از شعور و آگاهی مردم نشات گرفته است، چنانچه در وقایع اخیر نیز وارد هیچکدام از این جریان سازی ها نشدند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در آذربایجان شرقی و مرکز آن تبریز، به لطف روان پاک شهدا و انفاس قدسیه خانواده شهدا این ناآرامی ها تسری نیافت.

به گزارش ایسنا، امروز نیز مردم ولایتمدار تبریز با برپایی راهپیمایی حمایت خود را از مواضع رهبری اعلام کرده و با هر گونه اغتشاش و آسیب زدن به اموال عمومی مخالفت کردند. این راهپیمایی مردمی از چند مسیر شروع شده و در نهایت مردم در مقابل مصلی امام خمینی (ره) تجمع باشکوهی را برگزار کردند.

تجمع کنندگان شعارهای "آذربایجان اویاخدی، انقلابا دایاخدی"، "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست" را سر داده و با فریادهای "مرگ بر آمریکا و مرگ بر آشوبگر" انزجار خود را از آشوبگری به نمایش گذاشتند.

جوانان نیز با در دست داشتن پلاکاردهایی که رویشان نوشته شده بود "امنیت خط قرمز ماست" از آشوب اعلام انزجار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز سخنران این راهپیمایی مردمی بود.

حجت الاسلام سید محمد علی آل هاشم، در جمع راهپیمایان تبریزی گفت: صف مردم دلخور و نگران، از آنانی که به اموال عمومی و خصوصی آسیب زدند، جدا بوده و از امروز هشدار خود را به مزدوران و جیره خواران شیطان بزرگ می رسانیم که آرامش و امنیت ملت و ایران اسلامی، خط قرمز آذربایجان است.

اظهار کرد: خون در رگ هایمان نثار رهبر عزیزتر از جانمان است که با موضع گیری حکیمانه و حمایت به موقع و ایثارگرانه خود از سران قوا بار دیگر بر همه و اقشار امت انقلابی و دلباختگان، درس عملی ایثار و بصیرت دادند.

وی با بیان این که مردم تبریز امروز با راهپیمایی خود، بصیرت، غیرت و همچنین همدلی و وحدت را به نمایش گذاشته و با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کردند، افزود: این راهپیمایی، مظهر اعلام انزجار از استکبار جهانی به رهبری آمریکای جهانخوار بوده و اعلام شکست مفتضحانه آنان در فتنه جدیدی است که به بهانه سهمیه بندی بنزین به راه انداخته بودند.

امام جمعه تبریز در این خصوص تاکید کرد: این فتنه تازه ای نیست و همان فتنه ای است که مقام معظم رهبری سال گذشته در مورد آن هشدار داده بودند و همان فتنه ای است که در عراق و لبنان توسط استکبار جهانی راه اندازی شده است. بنا بود این فتنه ها در ایران نیز راه اندازی شود که به بهانه بنزین، در اجرای این نقشه شوم تسریع کردند.

حجت الاسلام آل هاشم در بخش دیگری از سخنانش به فرارسیدن هفته بسیج اظهار کرد: عرض ارادت و اخلاص خود را به بسیجیان تقدیم می کنیم. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر دادند.

وی با تاکید بر این که بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند، افزود: ظرفیت وحدت بخشی و ایجاد انسجام ملی و هماهنگی میان فرهنگ ها و قومیت ها در بسیج در حد بسیار بالایی وجود دارد.

وی گفت: لازم می دانم از مردم قدرشناس، آگاه، بصیر، زمانشناس و انقلابی آذربایجان و تبریز که با هوشیاری صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند، قدردانی کنم.

امام جمعه تبریز با تاکید بر این که از نیروی انتظامی قهرمان و نیروهای امنیتی که در برقراری آرامش و نظم که توام با سعه صدر و مردمداری نقش آفرینی کردند تشکر و قدردانی می کنم، گفت: توجه به مطالبات به حق مردم از سوی دولت در نظارت دقیق و جدی بر بازار مورد انتظار است که باید مود توجه دولت قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فتنه گران پشت پرده، بارها ملت جان برکف ایران اسلامی را آزموده اند، اما باید بدانند که آزموده را آزمودن خطاست، چراکه مردم غیور ایران در تمامی این آزمون‌ها سربلند از غبار این فتنه ها و دسیسه ها بیرون آمدند.

وی افزود: درست است که دشمنان طی روزهای گذشته با وارد کردن افرادی به میان تجمعات مسالمت آمیز مردمی که به خاطر دلخوری و نگرانی بود، خسارت هایی را به بار آوردند، اما امروز با حضور مردم بصیر و آگاه آذربایجان پاسخ خود را دریافت کردند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به منویات مقام معظم رهبری گفت: مردم تیزهوش، بصیر و انقلابی ایران با علم به جنگ تمام عیار و ناجوانمردانه جهان استکبار و لجن پراکنی شیطان بزرگ و تحریف رسانه‌های خارجی بر علیه ملت مظلوم اما مقتدر ایران اسلامی، همواره در این میدان خطرناک حاضر بودند و هزینه هم داده اند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دغدغه و نگرانی مردم قابل درک بوده و دولتمردان و مسئولان باید در این رابطه با جدیت عمل کند، افزود: در پرداخت یارانه حاصل از صرفه جویی بنزین نیز باید همت قاطعانه داشته باشند. امروز آمده ایم تا نسبت به آرمان‌های والای امام راحل اعلام وفاداری کرده و با رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کنیم.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: نظام اسلامی و ملت ایران به فضل الهی با ناکام ساختن نقشه‌های کینه توزان ضد ایرانی و اشرار و مزدوران استکبارجهانی و همچنین با عبور ظفرمندانه از فتنه اخیر راه پرافتخار و درخشان خود را به سمت قله های پیشرفت و تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری پرشتاب تر از گذشته ادامه خواهند داد.

وی با تاکید بر این که اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ قدرتی نمی‌دهیم و همواره شعار مرگ بر آمریکا را سر خواهیم داد، افزود: تخریب و آتش زدن اموال عمومی و اموال مردم، اعتراض نیست بلکه اغتشاش است، یک نصحیت می‌کنم‌ به آنانی که تحت تاثیر فریب تبلیغات استکبارجهانی قرار گرفته اند، بیاید و به آغوش مردم برگردید.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به حضور پرشور و انقلابی مردم تبریز در راهپیمایی، گفت: مردم آذربایجان همیشه پیشتاز بوده و امروز نیز در این جریان پیشتازی کردند.

وی در خاتمه تاکید کرد: امروز وحدت را به نمایش گذاشتید، رمز ماندگاری انقلاب نیز وحدت آحاد مردم و اطلاعات محض از فرامین مقام معظم رهبری است.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار