در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان امروز موضوعات مختلفی همچون عقب‌ماندگی در احداث منازل سیل‌زده تا بلاتکلیفی کشاورزان آسیب‌دیده از سیل مطرح شد.
کد خبر: ۷۹۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۸ 25 November 2019

غلام رضا شریعتی در نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با بیان اینکه نسبت به مدت زمانی که برای احداث مناطق سیل‌زده گذاشتیم عقب هستیم، اظهارکرد:  بنا بود تا پایان اسفندماه بحث احداث منازل مناطق سیل‌زده تکمیل شود اما به چند دلیل از جمله تاخیر در ابلاغ مرحله دوم احداث منازل سیل‌زده و عدم امکان بتن ریزی در دمای بالای فصل تابستان، تکمیل منازل سیل‌زده را  با تاخیر مواجه کرد.

افزایش دو نیم برابری کشت تابستانه

وی با اشاره به برداشت کشت تابستانه در استان، افزود: از 256 هزار کشت برنج حدود 185 هزار هکتار برداشت شده است، سال گذشته بدون نیشکر حدود 150 هزار کشت تابستانه در استان داشتیم اما امسال به  برکت بارش‌هایی که در اوایل سال اتفاق افتاد 373 هزار هکتار کشت تابستانه داشتیم که این آمار رشد دو نیم برابر را نسبت به سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برداشت کشت تابستانه معادل 9 هزارو 200 میلیارد تومان است، گفت: برداشت این حجم محصول کشاورزی به معنای خلق ثروت جدید برای کشاورزان و روستاییان است.

شریعتی با تاکید بر اتمام فعالیت‌های مربوط به  پل شهید ناجیان، عنوان کرد: این پل با رنج و مشقت زیادی ساخته شده است، شایسته نیست این پل در معرض خطر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بافت شهرستان مسجدسلیمان بافت آسیب‌پذیری است، گفت: مدارس و منازل این شهرستان به شدت آسیب‌پذیر است اگر اتفاقی بیفتد با فاجعه انسانی روبرو می‌شویم.

لایروبی 30 میلیون متر مکعب رودخانه‌های استان

در ادامه فاضل عبیات معاون امور عمرانی استانداری خوزستان  در رابطه با 50 درصد دوم خسارت‌های کشاورزی اظهار کرد: اکنون با توجه به نقدینگی که در استان در رابطه با این موضوع وجود دارد ما می‌توانیم 50 درصد خسارت‌ها برای درصد بالایی از پرونده‌ها پرداخت کنیم.

وی گفت: مبلغ کل 5 هزار پرونده‌ای باقی مانده که باید به آن‌ها خسارت ناشی از سیل پرداخت شود با فرض مصوب شدن کل مبلغ و سپس این مبلغ را از نقدیندگی که در استان وجود دارد کم کنیم.  

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر بررسی کارشناسی پرداخت 50 درصد دوم پرداخت خسارت،  افزود: مابقی پرداخت‌ها را می‌توان از پرونده‌های با خسارت کمتر آغاز کنیم تا  50 درصد دوم پرداختی‌ها به کشاورزان خسارت دیده که حدود 6 تا 7 هزار پرونده است را پرداخت کنیم.

وی با اشاره اهمیت لایروبی کردن رودخانه‌ها، گفت: 30 میلیون متر مکعب برای رودخانه‌های جاری در استان باید لایروبی انجام شود ضمن اینکه لایروبی یک عملیات مستمری است یعنی امسال اگر انجام شد سال دیگر نیز باید انجام بگیرد.

عبیات عنوان کرد: بحث مقابله با سیلاب مجموعه‌ای از اقدامات است که از بالادست سدها و رودخانه‌ها آغاز می شود تا بحث مربوط به بهره‌برداری از سدها و میزان حجمی که بر اساس منحنی فرمان سدها باید در نظر گرفته شود.

عبیات با بیان اینکه قرار نیست کلیه جناحین رودخانه‌ها از خروجی سدها تا مصب رودخانه سیل‌بند احداث شود، عنوان کرد:  در بحث احداث سیل‌بند برای ما سطح مقطعی که آب از آن رد می‌شود مهم است همچنین به منظور جلوگیری از سیل به سه صورت لایروبی، احداث سیل‌بند و استفاده از تکنیک کانال‌های سیل‌بند باید با آن مقابله کرد.

وی با اشاره به نیاز استان خوزستان به نقشه‌های پهنه بندی خطر سیلاب، گفت: مدیریت بحران کشور تهیه این نقشه را به معاونت عمرانی داده شده است، لذا کارگروهی در این خصوص باید تشکیل شود از  اداره کل مدیریت بحران نیز درخواست کردیم گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص را به ما بدهند.

 عبیات افزود: با توجه به شرایطی کوهستانی که در استان وجود دارد علاوه بر نقشه‌های پهنه بندی سیل باید نقشه پهنه‌بندی زمین لرزه نیز باید داشته باشیم.

امسال نیز سال بارانی خواهیم داشت

کیامرث حاجی زاده مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: بارش باران برای پایان آبان ماه پیش‌بینی شده بود و برای آذرماه بارش بارانی پیش‌بینی نشده بود اما اکنون پیش‌بینی شده که در آذرماه بارش فراگیر باران را  در سطح استان خواهیم داشت به همین دلیل امسال نیز سال بارانی خواهیم داشت.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته بحث سیل‌بندها باید به صورت مستمر از طرف معاونت عمرانی و فرمانداری‌ها پیگیری شود.

بلاتکلیفی حدود 5 هزار و 32 پرونده کشاورزان آسیب‌دیده از سیل

کیخسروچنگوایی رئیس جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: از مجموع 23 هزارو541 پرونده که در شهرهای سیل‌زده داشتیم 18 هزارو 509 پرونده را با اعتبار 437 میلیاردتومان  پژوهشگاه قضایی تایید کرده است.

وی با بیان اینکه با توجه به تخصیص 50 درصد پرونده‌ها یا پرداخت شده یا در حال پرداخت است، افزود: تعدادی از پرونده‌ها از طریق پژوهشگاه قضایی هنوز تعیین تکلیف نشده است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در بحث تسهیلات بانکی بالغ بر 17 هزار پرونده ارسال شد و در ظرف یک مبلغ 36 میلیارد تومان پرداختی به کشاورزان داشتیم و اکنون پرداخت تسهیلات بانکی به 76 میلیارد تومان رسیده است.

چنگلوایی عنوان کرد: حدود 5 هزار و 32 پرونده بین ما و پژوهشگاه قضایی وجود دارد که تا کنون تعیین تکلیف نشده‌اند.

وی افزود: برای پرداخت صدرصد خسارت به کشاورزان حدود 200 میلیارد تومان کسری اعتبار داریم همچنین یک هزار و 200 نفر پس از بسته شدن سامانه بلاتکلیف هستند که باید پیگیری شود تا مشکل آن‌ها حل شود.

شرایط استان‌هایی که در بالا دست سه  سد اصلی ما قرار دارند خوب نیست

محمد سبزازی مدیرکل سازمان هواشناسی خوزستان در این جلسه با اشاره شرایط آب و هوایی استان گفت: پیش‌بینی می‌شد وضعیت آب‌وهوایی در آبان ماه فراتر از نرمال باشد،  تا امروز حدود 47 میلیون مترمکعب باراندگی در سطح استان داشتیم که نسبت به دراز مدت ما حدود 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه شرایط استان‌هایی که در بالا دست سه سد  اصلی ما قرار دارند خوب نیست، افزود: استان‌های همجوار ما که تامین کننده آب پشت سدهای ما هستند وضعیت چندان مناسبی ندارند، به طور مثال: استان‌های  ایلام نسبت به دراز مدت آن  50 درصد، لرستان منهای 28 درصد، چهار محال 43 درصد و.. کاهش پیدا کرده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار