مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصولی یا ناشیانه
در حالی که حتی با چشم نیز می توان تفاوت رنگ قسمت تازه تعمیر شده مسجد شیخ لطف الله را در مقایسه با سایر بخش ها دید مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان معتقدند مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان کاملاً اصولی انجام شده است.
کد خبر: ۸۰۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 27 November 2019

چندی است که عکس بخشی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در فضای مجازی منتشر می شود این در حالی است که در عکس های منتشر شده تفاوت رنگ قسمت بازسازی شده گنبد با سایر بخش ها کاملا نحسوس است. در این بین عده ای این احیا را بیشتر شبیه پوسته کردن توپ های چهل تکه قدیمی دانستند. اما واقعیت چیست و کم کاری احتمالی از سوی چه کسانی بوده است آیا مرمتگران ناشی متهم ردیف اول هستند یا نگاه مخاطبان به این موضوع همراه با زاویه بوده است؟

فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در این باره می گوید: مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان کاملاً اصولی و درست انجام شده است. بحث‌هایی که در خصوص مرمت این گنبد مطرح می‌کنند، عمدتاً ناشی از این است که برخی در جریان فرآیند مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان نیستند.

او افزود: مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان یکی از اقدامات مرمتی بسیار خوب میراث فرهنگی کشور است. در این زمینه کنترل‌ها و نظارت‌های لازم و کافی در سطح ملی و استانی انجام شده است. پروژه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان از پروژه‌های بسیار شاخص مرمتی است.

فریبا خطابخش مدیر پایگاه مجموعه میدان امام اصفهان نیز در خصوص نحوه و نتیجه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان گفت: اصلاً کار مرمت این گنبد به گونه‌ای نبوده که نمای دو رنگ داشته باشد. مرمت گنبد شیخ لطف‌الله خیلی اصولی و طبق قوانین مرمت انجام شده است. با توجه به اینکه کاشی‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان رها بوده و بندکشی ندارند و زیرکشی آن‌ها نیز به دلیل بارندگی و سرما به صورت کامل از بین رفته است، کاشی‌های گنبد با دست برداشته شدند و ترک به ترک پایین آمده‌اند. در اینجا باید توجه کنیم که غبار ۵۰ ساله روی این کاشی‌ها نشسته است و آن‌ها باران اسیدی خورده‌اند؛ بنابراین با اسیدزدایی، پاکسازی و بندکشی تغییر می‌کنند و قسمتی از کار که رنگ ندارد، بندکشی و تمیز نشده است.

او ادامه داد: افرادی که در خصوص نتیجه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نظر می‌دهند، باید بعد از اتمام کار نظر خود را اعلام کنند. هم‌اکنون فقط ۲ ترک از ترک‌های گنبد مرمت شده‌اند. تلاش کردیم که پس از برداشتن هر ترک گنبد، ترک‌های دیگر نریزند. بنابراین گچ گرفتیم و اینکه همه می‌گویند روی گنبد خط افتاده به این دلیل است.

وی در پایان گفت: به نظر من افرادی که قرار است دلسوزانه درباره گنبد مسجد شیخ لطف‌الله صحبت کنند بهتر است درباره قسمت‌هایی که هنوز مرمت نشده‌اند، مطالب دلسوزانه‌ای را در رسانه‌ها منتشر کنند؛ زیرا این قسمت‌ها کاملا در معرض خطر هستند. اگر تا امروز بارش برف و باران سنگین می داشتیم، این قسمت‌ها کاملاً تخریب می شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار