وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای سبز، دریچه تنفس بدن ما است و فضاهای فرهنگی و هنری، دریچه تنفس روح ما است و کمتر از اولی اهمیت ندارد.
کد خبر: ۸۰۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 28 November 2019

به گزارش تابناک رضوی، عباس صالحی پیش از ظهر امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس تئاتر شهر مشهد، اظهار کرد: مشهد مقدس جایگاه قدیمی هنرهای نمایشی ایران بوده است.

 

وی افزود: در سال ۹۷ حدود هفت هزار و ۲۰۰ نمایش با ۸۶ هزار دفعات اجرا داشتیم و حدود هشت میلیون نفر از هنرهای نمایشی ایران در سال ۹۷ استفاده کردند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید، مسیر رو به رشدی را در ارتباط با عناوین و دفعات و هم بیش از آن در تعداد تماشاگران داشتیم. اما به این معنی نیست که شرایط ما در حوزه هنرهای نمایشی، راضی کننده است.

 

صالحی ادامه داد: طی آمار سال ۹۶، از افراد ۱۵ سال به بالا، تنها ۵.۱ درصد گفتند که از هنرهای نمایشی استقبال کرده‌اند، یعنی تنها ۳ میلیون نفر از ۶۰ میلیون نفر و در واقع یعنی ۵۷ میلیون نفر به تماشای تئاتر، نرفته‌اند. جمعیت قابل توجهی از جامعه ایرانی، از هنرهای ایرانی و به‌طور خاص، هنرهای نمایشی، محروم هستند.

 

وی ضمن بیان اینکه در حالی که سطح پویش‌های هنری ما در دهه‌های اخیر به شدت توسعه پیدا کرده است، اما استقبال مطلوبی از آن‌ها نمی‌شود، گفت: یکی از عوامل جدی این مسئله، این است که سالن‌های نمایشی کمی در کشور داریم و آمار آن‌ها در کل ایران، حدود ۵۷ سالن است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این محدودیت به سالن‌های نمایشی محمدود نمی شود و در حوزه مجتمع‌ها و مکان‌های فرهنگی و هنری، گرفتار یک فقر دسترسی هستیم و در حالی که شورای عالی شهرسازی و معماری، حداقل دسترسی به مکان‌های فرهنگی را ۱۶ میلیون متر مربع می‌داند، تنها ۶۲۱ مجتمع فرهنگی و هنری داریم که حدودا یک میلیون متر مربع می‌شود و ۲۷۸ مجتمع در حال ساخت داریم که نشان دهنده این است که با مقدار تعیین شده، فاصله زیادی داریم.

 

صالحی ضمن تاکید بر لزوم داشتن عزم در تغییر این وضعیت، ابراز کرد: شاهد بودیم که موج فضای سبز شهری در دو دهه اخیر پیش آمد و به متوسط سرانه ۱۱ متر مربع رسیدیم و این نشان دهنده این است که بینش، عزم و برنامه برای رسیدن به این اهداف لازم است لذا اگر متوجه باشیم در چه حوزه‌ای کسری داریم  بر روی آن اهتمام به خرج داده و اتفاق بزرگی می‌افتد.

 

وی تاکید کرد: فضای سبز، دریچه تنفس بدن ما است و فضاهای فرهنگی و هنری، دریچه تنفس روح ما است و کمتر از اولی اهمیت ندارد. اگر کمبود اکسیژن بدن را درک می‌کنیم، باید کمبود اکسیژن روح را نیز درک کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد ضمن اشاره به احداث تالار پردیس تالار شهر در مشهد، گفت: خوشبختانه اتفاقاتی از این نوع، از همان اتفاقات خوب است و امیدواریم مجموعه‌های بیشتری به این نگاه و این همت، بپیوندند. اینکه در یک ظرف زمانی، سرانه هنرهای نمایشی مشهد قرار است دو برابر شود، اتفاق بسیار خوبی است.

 

وی  بیان کرد: وقتی با من تماس گرفتند، گفتم دست و دل من به کلنگ‌زنی نمی‌رود چراکه ما وارث کلنگ‌زنی‌های متراکمی هستیم، ولی وقتی به من گفتند حتما فاز اول این طرح در ۱۷ ماه به نتیجه می‌رسد، خبر خوبی در میان تعداد زیادی خبر بد بود و به عنوان یک ایرانی و به طورخاص به عنوان یک مشهدی، خوشحال شدم که در شهر ما اتفاق خوبی خواهد افتاد و نسل‌های بعدی ما به این شهر می‌آیند و کارهای صورت‌گرفته را حس می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار