مدیرکل امور عشایری ایلام:
مدیرکل امور عشایری ایلام از آغاز کوچ پاییزه عشایر ایلامی از مناطق سردسیر ییلاقی به مناطق گرمسیر قشلاقی خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 01 December 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ علی سلیمی افزود: بیشتر جمعیت عشایر استان که از اواخر ماه گذشته مراتع ییلاقی شهرستان های ایلام، ایوان، سیروان، آبدانان، ملکشاهی، چرداول و بدره را بسوی دشت های گرم جنوب استان ترک کردند.

وی افزود: این عشایر کوچنده متناسب با شرایط آب و هوایی این روزها را در مناطق میانبند در حد فاصل مناطق گرمسیر و سردسیر سپری می کنند.

سلیمی با بیان اینکه کوچ قشلاقی عشایر تا اواخر آذر ماه ادامه دارد، افزود: عشایر استان به روال سالیان گذشته دام خود را در ماه های سرد سال در کانون های گرمسیری کولگ، چنگوله و دشت مهران، میمک، فکه، سه راهی کاشی پور تعلیف می کنند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام یادآور شد: طبق آئین نامه ساماندهی جامعه عشایری کشور برای تامین امنیت عشایر و ایل راه ها با نیروی انتظامی، پلیس راه، راهداری، علوم پزشکی، هلال احمر، بسیج و راه و شهرسازی استان ایلام هماهنگی های شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به فصل سرما و بارش نزولات جوی از عشایر خواسته شده در طول مسیر کوچ از اتراق در ارتفاع یا حاشیه رودخانه ها اجتناب کنند و هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

سلیمی یادآور شد: همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل سرما، ۲۲ جایگاه نفت و گاز به منظور تامین سوخت مورد نیاز عشایر آماده ارائه خدمات به عشایر کوچنده استان است.

عشایر استان ایلام متشکل از ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر هستند که ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می شوند و متشکل از ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه می باشند. این جمیعت در ۹۵ کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیز در اختیار دارند.

میمک، فکه، کولگ، سه راهی کاشی پور سومار، چنگوله از مهمترین مناطق گرمسیری استان ایلام به شمار می روند./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار