کد خبر: ۸۰۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 02 December 2019
ایسنا نوشت:فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در دریا دارد، بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه‌ای عاریه‌ای نیست، بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و فرزندان این مملکت است.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش شامگاه یکشنبه(۱۰ آذر) در جمع وابستگان نظامی کشورهای مختلف خطاب به مهمانان خارجی مراسم اظهار کرد: اطمینان دارم این گردهمایی بزرگ که با حضور گرم و صمیمی شما معنا یافته است، بستری ارزشمند برای تحکیم و توسعه روابط میان دولت‌ها، نیروهای مسلح و به‌ویژه نیروهای دریایی کشورهای ما خواهد بود و زمینه‌ساز مودت و صلح پایدار تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، در تاریخ هر ملتی روزهایی وجود دارد که موجب مباهات و افتخار است. به لطف خداوند متعال و به برکت انقلاب اسلامی، تاریخ ایران اسلامی مملو از چنین روزهایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که «نیروی دریایی در مسیر انقلاب اسلامی و در تاریخ ۴۰ ساله گام اول افتخاراتی را آفرید که متضمن امنیت دریایی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است»، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه استکبار جهانی با تحمیل جنگ هشت ساله تلاش می‌کردند نهال انقلاب اسلامی را از پای درآورند، در آغازین روزهای حمله دشمن به مرزهای ایران، در حالی که هنوز ساختارهای حکومتی شکل نگرفته بودند و نیروهای مسلح هنوز انسجام لازم را به دست نیاورده بودند، این تکاوران نیروی دریایی بودند که دشمن را ۳۴ روز پشت دروازه‌های خرمشهر متوقف کردند. دشمنی که تصور می‌کرد یک روزه خرمشهر را تصرف خواهد کرد و طی یک هفته جشن پیروزی را در تهران خواهد گرفت.

دریادار خانزادی افزود: در همان روزهای آغازین دفاع مقدس، نیروی دریایی عملیات مروارید را در دریا اجراء کرد و این اولین جنگ تمام‌عیار دریایی بود که در شصت و هفتمین روز از آغاز حمله دشمن به مرزهای ایران شکست سنگین آن‌ها را در دریا رقم زد و تا پایان جنگ هشت‌ساله دریا در همه ابعاد آن تحت کنترل نیروی دریایی ایران بود و دشمن از آن محروم شد؛ سکوهای نفتی او از کار افتاد و اقتصادی که بر پایه فروش نفت بود از رونق افتاد.

وی گفت: بعد از عملیات مروارید تا پایان دفاع مقدس عملیات اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش موضوعی حیاتی برای کشور ایران بود تا اقتصاد تک‌محصولی ایران که در آن زمان بر پایه فروش نفت تنظیم شده بود، از حملات موشکی دشمن که از زمین و هوا انجام می‌شد مصون بماند. نیروی دریایی در آن دوران ده‌هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش را با موفقیت اسکورت کرد و تنها ۲۰ فروند از این کشتی‌ها مورد اصابت قرار گرفت.

فرمانده نداجا با تاکید بر این‌که حضور هوادریای نیروی دریایی در عملیات شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر با استفاده از هاورکرافت و هلیکوپترها برگ زرینی از اقدامات نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس بود، اظهار کرد: هشت سال جنگ را درحالی با موفقیت پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های سنگین آمریکا و کشورهای متحد او محدود ساختن ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی را نشانه گرفته بود، در این شرایط کار تعمیر اساسی ناوها و تجهیزات نیروی دریایی آغاز شد. همزمان هویت ایرانی - اسلامی در عرصه دریا تثبیت شد و با تجهیزاتی که برای تامین امنیت خلیج فارس متناسب بود پا به عرصه اقیانوس گذاشتیم و مظهر اقتدار ملت در دریا شدیم و نمایشی جدیدی از اراده و اقتدار نظامی، علمی و صنعتی کشور برای دستیابی به امنیت دریایی جمعی در منطقه و گذرگاه‌های راهبردی اقیانوس هند ارائه دادیم که تا امروز تداوم داشته است.

دریادار خانزادی گفت: برای تأمین امنیت اقتصاد کشور در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ و همه آب‌های آزاد منطقه با دزدی دریایی و تروریسم دریایی جنگیدیم و امنیت ناوگان تجاری و نفتکش‌ها را با اعزام ۶۴ ناوگروه رزمی در طی ۱۰ سال گذشته برقرار کردیم.

وی ادامه داد: با ساخت تجهیزات جدید مانند ناوهای موشک‌انداز، ناوشکن‌های جماران، دماوند و سهند، زیردریایی‌های غدیر و فاتح، اژدرهای بومی قدرتمند، پرتاب موشک از زیر سطح دریا و از عرشه زیردریایی‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امداد و درمان از راه دور، مخابرات پایدار و امن و تداوم حضور در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، امتدادهای عمقی ایجاد کردیم و آن را توسعه بخشیدیم تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی نیروی دریایی را نیروی دریایی راهبردی اعلام کردند.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: با اقدامات توسعه‌ای و تلاش برای آبادسازی ملی در سواحل جنوب شرقی کشور، پرچمدار توسعه سواحل مکران شدیم؛ امروز همه کارکنان‌مان را در مراکز آموزشی نیروی دریایی در تراز ایران اسلامی، ایران تاریخی و ایران بزرگ در امر دریا تربیت کرده و آموزش می‌دهیم به نحوی که دنیا به دانش و توانایی آن‌ها احترام می‌گذارد.

وی افزود: امروز امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در دریا دارد، بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه‌ای عاریه‌ای نیست، بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و فرزندان این مملکت است.

دریادار خانزادی تصریح کرد: دریاهای ما امن است و حضور ایادی استکبار و شیطان به سرکردگی آمریکا و انگلیس و رژیم منحوس اشغالگر قدس نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند؛ آن‌ها را از این منطقه بیرون خواهیم راند و تاکید می‌کنیم دوره نمایش‌های دروغین و پرسه زدن‌های نمایشی به پایان رسیده است؛ جانشان را و این حلب پاره‌ها، این ابزارهای چشم پُرکُن مادی را بردارند و منطقه ما را ترک کنند، امروز ملت‌های آزادی‌خواه دنیا بیدار هستند و زیر چتر ائتلاف‌های استکباری و نمایشی قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: قدرت‌های زورگوی جهان ناچارند بایستند و خیزش تمدنی ایران اسلامی به سمت دریا و اقیانوس‌های جهان و عرصه‌های اقتدار آفرین را در گام دوم انقلاب نظاره‌گر باشند. ایران آزاد، ایران مستقل، ایران اسلامی، ایران دانشمند و ایران دارای نیروی دریایی قدرتمند، پرچمدار این حرکت مقتدرانه به سمت احیای تمدن دریایی ایران اسلامی خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار