کد خبر: ۸۰۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵ 05 December 2019
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲ میلیون و ۶۰۸ هزار بی سواد و کم سواد کشور از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون زیر پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار گرفته اند که اقدام مهم و ارزنده ای است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، شاپور محمدزاده روز چهارشنبه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: ایران در طول ۴۰ سال اخیر دستاوردهای چشمگیری در تمامی زمینه ها داشته که یکی از مهمترین آنها مربوط به عرصه سوادآموزی است.
وی افزود: نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کشور در سال ۱۳۵۵ حدود ۴۷ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۹۵ درصد رسیده است. 
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: نرخ باسوادی این گروه سنی در کهگیلویه و بویراحمد از ۲۸ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۹۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
محمدزاده عنوان کرد: فاصله حدود ۱۹ درصدی نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کهگیلویه و بویراحمد با میانگین کشوری در سال ۱۳۵۵ به ۲ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
وی ابراز داشت: نرخ باسوادی زنان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور در سال ۱۳۵۵ حدود ۳۰ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۹۵ به بالای ۹۰ درصد رسیده است.  
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نرخ باسوادی روستائیان ۱۰ تا ۴۹ سال کشور از ۲۸.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
محمدزاده اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که جمعیت بی سواد و کم سواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کشور تا سال ۱۳۹۵ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.
وی افزود: افراد بی سواد و کم سواد گروه سنی بالای ۴۹ سال کشور نیز فراموش نشده اند و زیر پوشش فعالیت های سوادآموزی قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: دلایل ریشه کن نشدن پدیده شوم بی سوادی در ایران با وجود تلاش ها و اقدام های گسترده ۴۰ سال اخیر شامل آموزش پذیر نبودن برخی افراد بی سواد و کم سواد و تأخیر در اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی است.
محمدزاده عنوان کرد: همت و دغدغه اصلی مسؤولان سازمان نهضت سوادآموزی کشور ایجاد شرایط لازم برای ریشه کنی معضل بی سوادی در ایران است.
وی ابراز داشت: چنانچه دستگاه های مختلف اجرایی همکاری لازم را با سازمان نهضت سوادآموزی کشور نداشته باشند چنین امر مهمی نیز به نحو مطلوب محقق نمی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ائمه جمعه کشور با کمک تریبون هایی که در اختیار دارند می توانند نقش بسزایی در زمینه تبیین اهمیت سواد و آثار منفی بی سوادی ایفا کنند.
محمدزاده اظهار داشت: استان های کم برخوردار کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد به طور ویژه از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور حمایت مادی و معنوی می شوند.
وی افزود: یکی از حمایت های مورد نظر اختصاص ۵۰ درصد اعتبار مازاد بر بودجه مصوب سالانه به معاونت های سوادآموزی این استان ها خواهد بود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: انگیزه افراد بی سواد و کم سواد در ایران برای شرکت در کلاس های سوادآموزی و باسواد شدن پایین است.
محمدزاده عنوان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای کاهش این معضل ایجاد و راه اندازی مراکز یادگیری محلی است و در این مراکز علاوه بر سواد پایه انواع مهارت ها نیز به بی سوادان و کم سوادان آموزش داده می شود.
وی ابراز داشت: هم اینک ۴۵۰ مرکز یادگیری محلی در کشور ایجاد و راه اندازی شده که سعی می شود تا پایان سال آینده این تعداد به حدود ۶۵۰ مورد افزایش یابد.
محمدزاده گفت: ۲ سال اخیر ۱۸ مرکز یادگیری محلی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد و راه اندازی شده که عملکرد مطلوب و رضایت بخشی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این استان در عرصه سوادآموزی به جایگاه مناسبی در کشور رسیده که ناشی از تلاش ها و اقدام های متولیان امر است.
حسین کلانتری اظهار داشت: استانداری کهگیلویه و بویراحمد آمادگی لازم برای تأمین اعتبار مورد نیاز به منظور اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی در شهرستان کهگیلویه با هدف کاهش فاصله نرخ بی سوادی آن با دیگر نقاط استان را دارد.
وی افزود: بانک های عامل کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم برای اعطای تسهیلات قرض الحسنه به افراد باسواد شده استان را هر چه زودتر انجام دهند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۲ هزار و ۶۷۰ کلاس درس این استان که علاوه بر دانش آموزان افراد بی سواد و کم سواد استان نیز در آنها تحصیل می کنند نیاز به استانداردسازی سیستم گرمایشی دارند و انتظار می رود مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در زمینه رفع چنین مشکلی همکاری کنند.
کلانتری عنوان کرد: پنج دانش آموز پسر و پنج دانش آموز دختر مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم هر کدام از شهرستان ها و مناطق آموزشی ۱۳ گانه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان اعضای شورای مشاوران مدیران اجرایی این استان انتخاب و معرفی شوند. 
وی ابراز داشت: این اقدام یک حرکت مهم برای تحقق هر چه بهتر مفاد بیانیه گام دوم انقلاب، توجه به مقوله جوان گرایی و اهمیت دادن به ظرفیت های متعدد قشر جوان در کهگیلویه و بویراحمد است.
کلانتری گفت: اعضای این شورا مطالبات، خواسته ها، نیازها و نقطه نظرهای سازنده خود برای کاهش مشکلات کهگیلویه و بویراحمد و کمک به توسعه همه جانبه آن را به مدیران اجرایی استان اعلام می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال این استان از ۲۸.۸۶ درصد سال ۱۳۵۵ به ۹۲.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است.
هادی زارع پور اظهار داشت: شهرستان گچساران با ۹۷ درصد و شهرستان کهگیلویه نیز با ۸۸.۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ باسوادی این استان را تا سال ۱۳۹۵ به خود اختصاص داده اند.   
وی افزود: طرح شتاب بخشی سوادآموزی در شهرستان کهگیلویه به منظور کاهش فاصله نرخ بی سوادی آن با دیگر نقاط کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار است.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این طرح از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور تأیید شده و در یک بازه زمانی سه ساله در فاصله سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ اجرا می شود.
زارع پور عنوان کرد: آغاز اجرای این طرح منوط به تصویب نهایی آن در یکی از نشست های شورای پشتیبانی سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد است.  
وی ابراز داشت: سال گذشته یک هزار و ۵۵۶ نفر از افراد بی سواد و کم سواد کهگیلویه و بویراحمد که در کلاس های سوادآموزی شرکت کرده بودند، قبول شدند.    
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: قرار بود که برای تشویق این افراد به ادامه حضور در کلاس های سوادآموزی بین پنج تا ۱۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه با نرخ سود چهار درصد به آنان پرداخت شود و مدیران عامل برخی بانک های استان نیز در این زمینه قول مساعد دادند اما هنوز محقق نشده است.    
زارع پور اظهار داشت: حجم ابلاغی سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۸ چهار هزار و ۵۶۴ نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد است.
وی افزود: هم اینک یک هزار و ۲۹۵ آموزشیار سوادآموزی مرد و زن در کهگیلویه و بویراحمد مشغول به فعالیت هستند.
زارع پور بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس ۱۱ شهید عرصه سوادآموزی تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
وی عنوان کرد: اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سوادآموزی با ۲۳ دستگاه اجرایی این استان تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است.
طرح شتاب بخشی سوادآموزی در شهرستان کهگیلویه در این نشست به تصویب نهایی رسید و اجرای آن نیز به زودی آغاز می شود.
معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۷ بر اساس ۱۲ شاخص و ۲۶ محور جزو ۶ معاونت برتر کشور شناخته شد.
به همین دلیل در این نشست از حسین کلانتری استاندار، هادی زارع پور مدیرکل آموزش و پرورش و سید حمدالله خواهش نیک معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار