سه کارشناس و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛
در حالی که قیمت دلار در شش ماهه نخست سال جاری با رشد منفی رو به رو بود، یکباره و با آغاز فصل پاییز، قیمت این ارز خارجی آرام آرام روند صعودی به خود گرفت و دوباره همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. اینکه چه دلایلی موجبات رشد قیمت دلار را فراهم کرده و پیش بینی‌ها پیرامون روند قیمت این ارز خارجی تا پایان سال چیست، سئوالاتی است که این روز‌ها بسیار پرسیده می‌شود.
کد خبر: ۸۰۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 07 December 2019

دلار به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ارزها بر اقتصاد کشورها مطرح است و نوسانات قیمتی آن می تواند روی قیمت بسیاری از کالاها تاثیرگذار باشد. در شش ماهه نخست سال جاری بر خلاف سال گذشته قیمت این ارز روند نزولی را در اقتصاد ایران پیمود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در حالی که قیمت دلار در پنجم فروردین ماه سال جاری، ۱۲ هزار و ۹۵۲ تومان بود، قیمت آن در ۳۱ شهریور ماه سال جاری به ۱۱ هزار و ۳۹۴ تومان کاهش یافت؛ یعنی در شش ماهه نخست سال جاری قیمت دلار افتی ۱۲ درصدی را تجربه نمود. البته در ۱۵ اردیبهشت ماه به دلیل حذف معافیت‌های نفتی ایران توسط آمریکا برای هشت کشور، قیمت دلار به ۱۵ هزار و ۵۳۰ تومان نیز رسید که بانک مرکزی توانست دوباره روند قیمت دلار را به مسیر کاهشی خود بازگرداند.

با آغاز فصل پاییز، اما روند رو به رشد قیمت دلار آغاز شد و در حالی قیمت هر دلار در یکم مهرماه سال ۱۳۹۸ در بازار ۱۱ هزار و ۳۴۶ تومان بود، قیمت آن در ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۲ هزار و ۵۴۱ تومان افزایش یافت و رشد ۱۰.۵ درصدی را تجربه نمود.

پرسش این است که دلیل افزایش قیمت دلار در پاییز سال جاری چه بود؟ پیش بینی کارشناسان از روند این ارز در ادامه سال چیست؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش‌های خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: از آنجا که قیمت بنزین، شاخص مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، افزایش قیمت آن باعث شد تا انتظارات تورمی در مردم شکل بگیرد و بازار‌ها از جمله بازار ارز از این انتظارات تورمی متاثر شدند؛ بنابراین، این نوسانات اندکی که هم اکنون در قیمت دلار نیز مشاهده می‌شود عمدتاً ناشی از شکل گیری همین انتظارات تورمی است. البته دلیل دیگر این افزایش قیمت دلار نیز که هر ساله شاهد آن هستیم، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و آغاز تسویه حساب‌های تجاری و مسافرت‌های خارجی، در نتیجه افزایش تقاضا برای دلار است که طبیعتاً این موضوع نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار بوده، ولی دلیل اصلی همان گونه که عرض کردم، افزایش قیمت بنزین است.

شقاقی شهری افزود: این عامل قطعاً نمی‌تواند دائم بر قیمت دلار تاثیرگذار باشد و می‌توان از آن به عنوان یک عامل گذرا یاد کرد. وی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار و روند آن تا انتهای سال گفت: روند در مقایسه با چند روز اخیر کاهشی خواهد بود و نرخ دلار در محدوده‌ای بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان در سال جاری در نوسان خواهد بود. این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پایان صحبت‌های خود به مردم توصیه کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند چرا که این بازار جز ضرر و زیان چیزی عاید آن‌ها نخواهد کرد.

احسان سلطانی، دیگر کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: با توجه به اینکه در دو سال گذشته، درآمد خانوار‌ها تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، در همین مدت هزینه‌ها حداقل دو و نیم برابر شده؛ بنابراین، می‌توان گفت: قدرت خرید خانوار‌ها به شدت کاهش یافته است. بررسی‌ها بیانگر کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف کالایی خانوار‌ها در دو سال اخیر می‌باشد و مصرف خانوار‌ها عمدتاً به کالا‌های ضروری رسیده و بنابراین کالا‌های وارداتی مانند یخچال، لب تاب، موبایل و ... از چرخه خرید و مصرف خانوار‌ها خارج شده است؛ بنابراین این خروج کالا‌های وارداتی از چرخه خرید مردم باعث شده است، تقاضا برای ارز و به خصوص دلار کاهش یابد؛ بنابراین، نمی‌توان افزایش قیمت دلار در این روز‌ها را به افزایش تقاضا جهت واردات نسبت داد.

از سوی دیگر، به دلیل تحریم‌های گسترده نیز انجام واردات مشکل شده است؛ بنابراین جز افزایش قیمت بنزین در این روزها، اتفاق خاص دیگری در بازار رخ نداده است که بخواهد باعث افزایش قیمت دلار شود.

سلطانی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار تا پایان سال جاری گفت: تصور من این است که نرخ دلار تا پایان سال همین حدود ۱۲ هزار تومان بماند.

حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی پیرامون دلایل نوسانات اخیر نرخ دلار گفت: اتفاق جدیدی در عرضه و تقاضای نرخ دلار رخ نداده و به نظر می‌رسد این افزایش قیمت دلار به موضوعات روانی و هیجانی بازگردد. وی در مورد پیش بینی خود پیرامون نرخ دلار تا پایان سال نیز گفت: به نظر می‌رسد، قیمت در کانال ۱۲ هزار تومان نماند و با ورود تقاضای احتیاطی تا آخر سال کانال قیمتی دلار تغییر پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار