یادداشت روز تابناک تبریز
فضای ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تبریز ، یک فضای محافظه کارانه بود.
کد خبر: ۸۰۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 09 December 2019

به گزارش تابناک تبریز، حتی کاندیداهایی که احتمال میرفت علیه دولت در تریبون مهم ثبت نام ، افشاگری کنند هم چندان حرفی برای گفتن نداشتند. البته این مساله یک علامت بزرگی است از این مساله که کاندیداها می دانند که مردم به اندازه کافی همه سیاسیون (چه چپ و چه راست) را مسبب وضع موجود می شناسند.اما بنظرم نکته اینجاست که کاندیداها یاد گرفته اند همه حرفهایشان را جلو دوربین رسانه ها نزنند. آنها رقابت را در حوزه دیگری مدیریت می کنند.اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهم.


روند تبلیغات کاندیداها و یا امکان آشنایی مردم با افکار و عقاید و برنامه های کاندیداها ، دچار یک خطای راهبردی است. کاندیدا قبل از ثبت نام نمیتواند سخنی از انتخابات بزند و علی القاعده هر سخن سیاسی میتواند با تفسیر نیت انتخاباتی از سوی شورای نگهبان مواجه شود. روز ثبت نام نخستین تریبونی است که دست کاندیداها می افتد تا رسانه ها امکان پخش مواضع شان را داشته باشند.


این نخستین و آخرین تریبون است چرا که تا یک هفته مانده به روز انتخابات ، عملا هیچ فعالیت تبلغی ای نمیتواند رخ دهد. این مساله ابدا خوب نیست. چرا که رقابت کاندیداها را از حوزه آشکار به حوزه پنهان میبرد و فساد هم از همان جاها برمی خیزد چرا که بیشتر کارها بر مدار لابی و زد و بندهای خفن می چرخد.کار از همینجا لنگ میشود و این چرخه باطل گنگ همچنان می چرخد و خروجی می آفریند.


پنهان کاری ها زیاد میشود و سیاست از ریل خود خارج میشود . بنظرم اگر این قانون مانند آنچه در آمریکا یا کشورهای پیشرفته و یا حتی در ترکیه وجود دارد ، اصلاح شود، رقابت های کاندیداها از پشت صحنه به روی صحنه می آید و قابل قضاوت است . همه میدانیم که در یک هفته مانده به انتخابات در و دیوار ، عکس و بنر و شعارو ... است که هیچ مناسبتی با توسعه سیاسی ندارد.


غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار