در این گزارش قصد داریم شما را با واقعیاتی دردناک از جنگ جهانی دوم آشنا کنیم تا عمق فاجعه را درباره مرگبارترین نبرد تاریخ بشر بهتر درک کنید.
کد خبر: ۸۰۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 09 December 2019

به گزارش تابناک سمنان به نقل از factretriever ، جنگ جهانی دوم یک نبرد بین المللی بود که به مدت ۶ سال و از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ ادامه داشت. تمامی کشور‌های بزرگ جهان از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی در این جنگ حاضر بودند هر چند دو جبهه و اتحاد متفاوت را در دو سوی ماجرا با عنوان نیرو‌های محور متحد و متقفین تشکیل داده بودند. در مورد این جنگ مطالب، فیلم‌ها و مستند‌های فراوانی تهیه شده که هر کدام بخش‌هایی از حقایق آن را آشکار کرده اند. ما نیز در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با واقعیاتی شوکه کننده و باورنکردنی در مورد جنگ جهانی دوم آشنا کنیم تا عمق فاجعه را درباره مرگبارترین جنگ تاریخ بشر بهتر درک کنید.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

کشوری که بیشترین تلفات دوران جنگ جهانی دوم را داشت اتحاد جماهیر شوروی بود که بیش از ۲۱ میلیون نفر را از دست داد.

از هر ۵ سرباز آلمانی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند، ۴ نفر آنان در جبهه شرقی و در عملیات‌های تهاجمی و تدافعی علیه نیرو‌های روسی کشته شدند.

هشتاد درصد از مردان روسیه که در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمده بودند پس از پایان جنگ جهانی دوم دیگر زنده نبودند.

بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵، متفقین بیش از ۳٫۴ میلیون تن بمب را روی نیرو‌ها و قلمرو کشور‌های دول متحد ریختند که به طور متوسط ۲۷٫۷۰۰ تن در ماه است.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

 روسیه و ارتش سرخ به چندین مورد جنابت جنگی متهم شدند از جمله نسل کشی و تجاوز گسترده و سیستماتیک به بیش از ۲ میلیون زن و دختر آلمانی بین ۱۳ تا ۷۰ سال.

حتی پس از ورود نیرو‌های متفقین نیز امکان نجات بسیاری از زندانیان حاضر در کمپ‌های آلمان وجود نداشت. بر‌ای مثال، تنها در برگن-بلسن بیش از ۱۳٫۰۰۰ زندانی پس از آزادی جان خود را از دست دادند. نزدیک به ۲٫۵۰۰ نفر از ۳۳٫۰۰۰ نجات یافته از اردگاه داخائو نیز مدت ۶ هفته پس از آزادی جانشان را از دست دادند.

 اغلب تاریخ نویسان بر سر این نکته توافق دارند که جنگ جهانی دوم با حمله آلمان به لهستان در اول سپتامبر ۱۹۳۹ آغاز شد. برخی دیگر، اما آغاز جنگ را بسیار زودتر و با حمله ژاپن به منچوری در ۱۸ سپتامبر ۱۹۳۱ می‌دانند. تعدادی نیز آن را تداوم جنگ جهانی اول با مدتی توقف بینشان می‌دانند.

طولانی‌ترین نبرد جنگ جهانی دوم نبرد آتلانتیک بود که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ ادامه یافت.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

سرواژه به کار رفته برای حزب سوسیالیست ملی آلمان در ابتدا Nasos بود. واژه «نازی» از یک واژه باواریایی به معنای «ساده دل» گرفته شده و برای اولین بار به عنوان یک واژه تمسخرآمیز توسط کنراد هیدن که روزنامه نگار بود ابداع شد.

نبرد بولژ (Bulge) بزرگترین و مرگبارترین نبرد برای نیرو‌های ایالات متحده تاکنون بوده است که در جریان آن بیش از ۸۰٫۰۰۰ سرباز آمریکایی کشته شدند.

 تعداد نظامیان و غیرنظامیان روسی کشته شده در جریان محاصره لنینگراد از مجموع تلفات کلی نیرو‌های آمریکایی و بریتانیایی در تمام طول جنگ جهانی دوم بیشتر بود.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

 در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپنی‌ها بیش از ۹٫۰۰۰ بالن و دیگر پرنده‌های کاغذی که مواد منفجره و بمب‌های ضد نفر حمل می‌کردند را علیه نیرو‌های آمریکایی به کار گرفتند. بیش از ۱٫۰۰۰ بالن به اهداف خود برخورد کرده و برخی از آن‌ها حتی به میشیگان نیز رسیدند. تنها تلفات انسانی ناشی از این بمب‌های بالنی کشته شدن ۶ آمریکایی (شامل ۵ کودک و یک زن باردار) در جریان یک پیک نیک در اوریگون بود.

سواستیکا یا همان صلیب شکسته قرمز رنگ نماد رایش سوم یک نماد مذهبی باستانی است. این نام از یک واژه سانسکریت به معنای صلیب شکسته گرفته شده که توسط تمدن‌های باستانی به عنوان نماد باروری و خوش شانسی به شمار می‌آمد..

تاکتیک انتحاری کامیکازه (به معنای باد الهی) ژاپنی‌ها در ۱۹ اکتبر ۱۹۴۴ توسط دریادار اونیشی در تلاش برای جبران برتری تکنولوژیکی نیرو‌های آمریکایی پیشنهاد شد. اگر چه در مورد اعداد و ارقام اجماعی وجود ندارد، اما حدود ۲٫۸۰۰ خلبان کامیکازه در جریان این عملیات‌های انتحاری کشته شدند، اما توانستنند ۳۴ کشتی آمریکایی را غرق کرده، به ۳۶۸ فروند دیگر آسیب وارد نموده، ۴٫۹۰۰ ملوان آمریکایی را کشته و بیش از ۴٫۸۰۰ نفر را نیز مجروح سازند.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

در سال ۱۹۳۵، رابرت واتسون-وات، مهندس بریتانیایی، در حال کار بر روی یک تکنولوژی جدید موسوم به «اشعه مرگ» بود که با استفاده از امواج روایی هواپیما‌های دشمن را ساقط می‌کرد. نتیجه تحقیقات او در این زمینه به توسعه و تولید سیستم‌های راداری منتهی گردید که در آن زمان کشف و مسافت یابی رادیویی نام داشت.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

دکتر جوزف منگل (فرشته مرگ) از حدود ۳٫۰۰۰ دوقلو که اکثراً رومانیایی بودند برای آزمایشات ژنتیک دردناک خود استفاده کرد که تنها حدود ۲۰۰ نفر از آنان زنده ماندند. از آزمایشات او می‌توان به درآوردن چشم یکی از دوقلو‌ها و پیوند زدن آن به پشت سر دیگری یا تغییر رنگ چشم آن‌ها از طریق تزریق رنگ بود. در یک مورد، دو دوقلوی رومانیایی در تلاش برای ایجاد دوقلو‌های به هم چسبیده به هم دوخته شدند.

علاوه بر کولی ها، گروه مذهبی موسوم به شاهدان یهووه نیز در اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها زندانی و کشته شدند.

 بسیاری از تاریخدانان بر این باورند که نبرد استالینگراد (۱۹۴۲ تا ۱۹۴۳) نه تنها مرگبارترین نبرد در تاریخ بشر است (۸۰۰٫۰۰۰ تا ۱٫۶۰۰٫۰۰۰ تلفات) بلکه نقطه عطفی در تاریخ جنگ جهانی دوم بود که همه چیز را تغییر داده و توقف هیتلر و شکست‌های بعدی او را رقم زد.

جنگ جهانی دوم در ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ به پایان رسید، زمانی که نماینده ژاپن توافق تسلیم شدن را در خلیج توکیو و بر روی ناو یو اس اس میزوری امضا کرد.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

آن فرانک و خواهرش در مارس ۱۹۴۵ در مارس ۱۹۴۵ و یک ماه پیش از آزادسازی زندانیانش در آوریل ۱۹۴۵ در کمپ برگن-بلسن کشته شدند. نزدیک به ۵۰٫۰۰۰ نفر در این اردوگاه جان خود را از دست دادند و بعد از تخلیه آن توسط نیرو‌های بریتانیایی، سربازان این کشور این اردوگاه را برای جلوگیری از شیوع تیفوس به آتش کشیده و خاکستر کردند.

از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ بودجه دفاعی ایالات متحده از ۱٫۹ میلیارد دلار به ۵۹٫۸ میلیارد دلار افزایش یافت.

 نیروی هوایی ایالات متحده بخشی از ارتش (نیروی زمینی) این کشور در جریان جنگ جهانی دوم بود که تا پایان جنگ به بخشی مجزا تبدیل نشد.

جنگ جهانی دوم + تصاویر

در سال ۱۹۴۱، یک سرباز آمریکایی ماهی ۲۱ دلار حقوق دریافت می‌کرد. یک سال بعد این دستمزد به ۵۰ دلار افزایش یافت.

 زیردریایی‌های یوبوت آلمانی بیش از ۲٫۰۰۰ کشتی متعلق به متفقین را غرق کردند در حالی که تلفات خود تنها ۷۸۱ فروند بود.

بیش از ۶۵۰٫۰۰۰ خودرو جیپ در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. کارخانه‌های آمریکایی همچنین بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ پرنده نظامی، ۸۹٫۰۰۰ تانک، ۳ میلیون قبضه مسلسل و ۷ میلیون قبضه تفنگ در این مدت تولید کردند.

منبع: روزیاتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار