بالاخره بعد از مدتها انتظار، با شلیک وزارت کشور ، ماراتن رسیدن به صندلی های سبز مجلس یازدهم از اول آذر ماه با ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز شد و حسب پیش بینی ها و مطابق روال سابق، خیل مشتاقان خدمت و احساس تکلیف کنندگان بسوی فرمانداری ها سرازیر شدند تا مبادا از قافله عقب بمانند.
کد خبر: ۸۰۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 09 December 2019

به گزارش تابناک تبریز، بالاخره بعد از مدتها انتظار، با شلیک وزارت کشور ، ماراتن رسیدن به صندلی های سبز مجلس یازدهم از اول آذر ماه با ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس آغاز شد و حسب پیش بینی ها و مطابق روال سابق، خیل مشتاقان خدمت و احساس تکلیف کنندگان بسوی فرمانداری ها سرازیر شدند تا مبادا از قافله عقب بمانند.


آنچه که این روزها و دوره های قبل هم شاهد آن بوده و هستیم یک نوع نقیصه و خلا قانونی در موضوع ثبت نام برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری هست. متاسفانه قانونگذار در امر مهم وکالت و نمایندگی مجلس، شاخص های تعیین کننده ای ازقبیل: مرتبط بودن مدرک تحصیلی با امر تقنین، دارا بودن سابقه مدیریت و مسئولیت در پست های میانی و کلان، آشنایی و قدرت تجزیه و تحلیل اوضاع داخلی و بین الملل، چگونگی تامین منابع مالی تبلیغات و... سکوت اختیار کرده است. هر چند که قرار بود در سیاستهای کلی انتخابات که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و تصویب میشود ، این خلاء ها رفع گردد، اما این سیاستها به این دوره از انتخابات هم نرسید. اغلب همین آقایان و خانم هایی که بر حسب وظیفه دینی و ملی و منطقه ای پا در میدان مسابقه خدمت گذاشته اند، کارمند،کارگر، بیکار، نظامی، هنرمند،دانشجو، پزشک، خانه دار و یا بازنشسته ای هستند که با وظایف اصیل و خطیر نمایندگی آشنا نبوده و نیستند.رهبری هم گفتند که اگر توان مدیریتی ندارید،مسیولیت قبول نکنید.


به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این وضعیت،غیبت احزاب مستقل و واقعی و دائمی و نه فصلی و موسمی در عرصه سیاسی کشور است.


البته مساله دیگری که این روزها دغدغه اصلی متولیان و دست اندرکاران و سیاسیون می باشد، احتمال پایین بودن نرخ مشارکت مردم و ریزش آراء در انتخابات یازدهم بوده باشد. به زعم برخی از تحلیل گران و آنچه که مردم در عرصه میدانی و واقعی لمس می کنند ناموفق بودن مجلس دهم در عرصه تقنین و نظارت کار آمد بود تا آنجا که نمایندگان بجای اینکه وکیل مدافع منافع موکلین خود باشند، حافظ منافع دولتیانی بودند که عرصه را از لحاظ اقتصادی و مالی روز به روز بر مردم تنگ کردند تا جایی که قدرت خرید مردم در مقایسه با سالهای گذشته بسیار وخیم تر شد.


در ارزیابی عملکرد مجلس دهم موضوع در حاشیه قرار گرفتن آن در ماههای اخیر با تشکیل شورای سران سه قوه، در تصمیمات اقتصادی بیشتر به چشم می آید. منتقدان معتقدند که شورای سران سه قوه غیر قانونی بوده و بدون لحاظ کردن رای و نظر 290 نماینده در موضوعات اساسی اقتصادی، راسا به اتخاذ تصمیمات دست می زنند که موجب التهاب آفرینی در اجتماع می شود که مصداق اخیر آن تصمیم بر گرانی بنزین بود. برخی از مردم و هم بعضی از نمایندگان معتقدند که با این روش مجلس از راس امور بودن خود که فرمایش حضرت امام خمینی (ره) بود، فاصله گرفته است. هر چند که در دهه شصت، برخی تصمیم های حضرت امام خمینی (ره) در حافظه تاریخی ملت ایران باقی هست که در زمان 8 سال دفاع مقدس که یک نوع وضعیت خاصی بر کشور حاکم بود، ایشان نیز تصمیم های مشابهی را اتخاذ می نمود و مسئولیت هایی را به برخی مقامات تفویض می کرد.


دیگر اینکه، دوره مجلس دهم مصادف شد با چند رویداد مهم بین المللی از جمله موضوع برجام که برخی از گروههای سیاسی مجلس را در این مساله به انفعال و در حقیقت تبدیل شدن به مجری محض سیاست های رییس جمهوری متهم کردند و سپس تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ که بنا به گفته رهبر انقلاب اسلامی، این دولت اتاق جنگ خود را به وزارت خزانه داری آمریکا منتقل کرد. یعنی اینکه بعد از خروج از برجام، با برگرداندن تحریم های اولیه و ثانویه و اضافه کردن تحریم های دیگر و اولتیماتوم دادن به شرکای اروپایی و...، جنگ شدید اقتصادی علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد. به نظر میرسد با توجه به اینکه شاکله مجلس دهم به صورت بالقوه و بالفعل، توان مقابله و نیز اتخاذ تصمیم های بزرگ و تاثیر گذار در برابر راهزنی و تروریسم اقتصادی آمریکا را نداشت، رهبری در جهت هماهنگی هر چه بیشتر و اقدام به هنگام، ناچار از تفویض مسئولیت به سران قوا شدند و نمی شود این را در روند اداره امور کشور خرده گرفت.


به هر روی، منافع ملی و حب وطن، اولی بر هر مساله دیگری است و علی رغم اینکه مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی و مدیریت های نابجا و ضعف تدابیر به شدت گله مند هستند، با آمدن همه سلایق و علایق سیاسی به گود رقابت ها، انتظار دارد مردم در جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود اقدام به مطالعه و گزینش افراد کاردان، با سابقه درخشان مدیریتی، دوری از باند بازی و فامیل سالاری، پاکدست و ساده زیست، انتخاباتی پر شور و شعور را رقم زنند.


یادداشت؛دکتر رسول ابراهیمی ؛ مدرس دانشگاه و تحلیل گر مسایل سیاسی و فرهنگی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار