نماینده مردم‌ ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس به موضوع افزایش قیمت بنزین ورود کرد یا خیر ؟! گفت: در همان روز نخست، مجلس پیش از آغاز جلسه به این موضوع پرداخت، که با توجه به فرمایش رهبر در خصوص اختیارات و تصمیم کارشناسی قوای سه گانه برای افزایش قیمت بنزین، به این تصمیم احترام گذاشته شد.
کد خبر: ۸۰۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 09 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمود بهمنی با ابراز نظر شخصی خود در خصوص افزایش قیمت بنزین، ایراد این طرح را در نحوه اجرای آن دانست و افزود: بحث این اعتراضات صرفا به خاطر افزایش قیمت بنزین نیست؛ بلکه بیشتر به خاطر عدم اطلاع رسانی است. مجلس و مردم از اجرای این تصمیم نا آگاه بودند و یکباره در مقابل آن قرارگرفتند. از نگاه مجلسی ها نحوه و مکانیزم اجرای این طرح، درست نبوده و باید پیش از آن اطلاع رسانی مردمی صورت می گرفت و از سوی دیگر باید مجلس نیز از این تصمیم مطلع می شد تا با ایجاد تعدیلات، شرایط لازم را برای اجرای تصمیم دولت فراهم کند.نماینده مردم‌ البرز در پارلمان ملی، آگاه سازی و جلب مشارکت مردم درتصمیمات دولت را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: در سال 89 با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت چند برابری ، علاوه بنزین و بر تمام نهاده ها و حامل های انرژی از جمله برق گاز و آب اجرا شد. اما این موضوع از 6 ماه قبل به عموم مردم اطلاع رسانی شد و پیش از اجرا نیز، مبلغ دوماه یارانه به حساب مردم واریز شد. در آن زمان نیز بنزین لیتری100 تومانی به 300 تومان و 400 تومانی به 700 تومان تبدیل شد؛ اما با وجود چند برابری قیمت بنزین، اجرای آن هیچگونه اعتراضی به همراه نداشت؛ چرا که با آگاهی و اطلاع رسانی مردم انجام شد؛ به طوریکه مردم احساس غریبگی نکرده و در اجرای این طرح با دولت همکاری کردند.وی در واکنش به این سؤال که آیا طرح استیضاح وزیر نفت به دلیل افزایش قیمت بنزین اجرا می شود؟، گفت: خیر. افزایش قیمت بنزین با تصمیم وزیر نفت صورت نگرفته است که برای آن استیضاح شود بلکه اقدامات وزیر نفت در طول سال ارزیابی و مورد اعتراض نمایندگان مردم قرار گرفته است.بهمنی با توضیح اینکه در بودجه سال جاری فروش1.5 میلیون بشکه نفت با قیمت هربشکه55 دلار پیش بینی شده که این امر محقق نشده و با کمبود بودجه مواجهیم؛ خاطر نشان کرد: باید درک کنیم که در وضعیت تحریم به سر می بریم و باید بپذیریم شاید راه های بهتری برای فروش نفت وجود داشته باشد. بیش از 10 سال پیش رهبر انقلاب به جدا کردن نفت از بودجه تأکید کردند و در این خصوص اقدامی نکردیم. در شرایط کنونی، حذف نفت به یکباره از بودجه یک شوک است؛ چراکه قرار است به یکباره منابع محدودی جایگزین منبعی چون نفت شود. در این صورت باید مراقب باشیم افزایش مالیات ها به گردش تولید فشار نیاورد و نحوه و مکانیزم اجرا باید طی مراحلی انجام شود که مردم تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند.
وی با اشاره به اینکه بودجه 99 هنوز توسط دولت به مجلس ارائه نشده است؛ گفت: در تدوین بودجه دولت نباید فشار جبران کسری اعتبارات را به مردم تحمیل کند بلکه باید با کاهش سایر هزینه ها و افزایش درآمدها از طریق مسدود کردن روزنه های فرار مالیاتی به این میزان دست پیدا کند و به دنبال افزایش مالیات تولید نباشد .نماینده مردم البرز در مجلس تصریح کرد: فرار مالیاتی به طرز وحشتناکی در کشور وجود دارد و در حال حاضر بسیاری افراد از پرداخت مالیات معافند که مستحق آن نیستند. اگر این امر مورد توجه قرار گرفته و به طرز صحیح و با یک برنامه ریزی مدون اجرا شود؛ می توانیم بیش از کسری بودجه، درآمد داشته باشیم.وی افزود: متأسفانه دولت روحانی مشاوران اقتصادی خوبی ندارد و هرگز نخواسته از تجارب کارشناسان دولت های پیشین استفاده کند. هر دولتی می خواهد دولت قبلی را کنار بگذارد و این یکی از دلایل آسیب دولت هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار