معاون سیاسی استاندار ایلام؛
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام با اشاره لزوم برگزاری حماسی و پرشور انتخابات مجلس یازدهم گفت: دانشجویان و دانشگاه‌ها از جمله کانون‌های مهم تحرکات انتخاباتی هستند که می‌توانند فضا را به سمت افزایش شور و نشاط برای این رویداد سیاسی سوق دهند.
کد خبر: ۸۰۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳ 09 December 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمد نوذری  در آئینی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در استان ایلام اظهار داشت: با نگاهی گذرا به تاریخ معاصر ایران اسلامی می توان مشاهده کرد جنبش های دانشجویی نقش بسیاری در عرصه های مختلف ایفا کرده اند، بطوریکه با تاسیس مدرسه دارالفنون اولین اعتراض ها به یک جاسوس آمریکایی به نام مورگان شوستر در این دانشگاه توسط دانشجویان اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: جنبش دانشجویی را می توان یکی از مهمترین جریان های نهضت اسلامی ملت ایران علیه حکومت پهلوی دانست که از سال ۳۲ این جنبش با اهدافی مشخص خود را به شکلی جدی در صحنه سیاسی ایران نمایاند و با همراهی مردم، گام به گام مبارزه علیه رژیم پهلوی را تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش برد.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: ۱۶ آذر روزی بود که ندای حق طلبی دانشجویان نهادینه و سرآغاز تحولی بزرگ در دانشگاه ها شد، جنبشی که در دهه های ۴۰ و ۵۰ فعالیت های خود را به شکلی خاص گسترش داد و یکی از پایگاه های مهم در مبارزات ضدسلطنتی را تشکیل و رژیم را دچار یک انسداد سیاسی کرد.

نوذری جنبش دانشجویی را نیرویی موثر در پایه گذاری نظام و انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این جنبش به عنوان یکی از مهم ترین جریان های اجتماعی در دوره معاصر، در شکل دهی به مبارزات مردمی علیه رژیم طاغوت نقش موثری ایفا کرد، با وجود خفقان و فضای بسته ای که برای تحرک دانشجویان در این دوران حکم فرما بود، اما دانشجویان توانستند دانشگاه ها را به پایگاهی مهم برای مبارزه با حکومت پهلوی تبدیل کنند.

وی با اشاره به نقش برجسته دانشجویان در چهار دهه گذشته بعد از انقلاب در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گفت: پس از پیروزی انقلاب دانشجویان در عرصه های مهمی چون جنگ تحمیلی، سال های پس از جنگ، فعالیت های علمی و ... ایفای نقش کنند، نخستین کنشگری دانشجویان پس از پیروزی انقلاب در تسخیر لانه جاسوسی برجسته شد که این مهم حرکتی آگاهانه برای تداوم مبارزه با استکبارستیزی بود.

نوذری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: جنبش دانشجویی یکی از زنده‌ترین و پویاترین جنبش‌هایی است که همواره در تنگناهای مختلف راهبردها و راهکارهایش مسیر روشن را به کشور ارائه کرده است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: دانشگاه ها و دانشجویان از جمله کانون‌های تحرکات انتخاباتی هستند که می‌توانند فضا را به سمت افزایش مشارکت سیاسی و شور و نشاط برای این رویداد مهم پیش ببرند.

نوذری همچنین به ثبت نام نامزدهای انتخاباتی در استان اشاره کرد و گفت: با پایان یافتن مهلت ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجموع داوطلبان در این استان به ۱۳۰ نفر رسید و پرونده ثبت‌نام بسته شد.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد داوطلب ثبت نام شده ۱۲۵ نفر آقا و پنج نفر خانم هستند، افزود: ۱۳ نفر با مدرک کارشناسی، ۹۳ نفر با مدرک کارشناسی ارشد، ۲۰ نفر مدرک دکترا و چهار نفر حوزوی در این دوره از رقابت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

۱۶ آذر در تقویم رسمی ایران به نام روز دانشجو نامگذاری شده است. این روز، به یاد سه دانشجوی شهید «مصطفی بزرگ‌نیا»، «احمد قندچی» و «آذر شریعت‌رضوی» که هنگام اعتراض به دیدار رسمی «ریچارد نیکسون» معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار