عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ارتباط میان پژوهشگران و سیاست‌مداران،موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی و افزایش اعتماد در جامعه می‌شود.
کد خبر: ۸۰۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۹ 12 December 2019

به گزارش تابناک قم، محسن ردادی، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی خود در گروه مطالعات انقلاب اسلامی اظهار داشت:عمده مطالعات من موضوع اعتماد و سرمایه اجتماعی است و برخی از کتاب‌ها و پژوهش‌های من توانسته جوایز ملی و جهانی از جمله فارابی را کسب کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: مهم‌ترین موضوع که باید مورد توجه باشد راه پیدا کردن برای پژوهش‌های دانشگاه و پژوهشگاه در عرصه خط مشی گذاری است.

وی تصریح کرد: میان پژوهش و عرصه اجرا فاصله وجود دارد و در ایران این مساله حلقه مفقوده است و پژوهشگران از درک مسائل واقعی کشور عاجز هستند، چون از بحثهای عملی دور اقتاده‌اند و در دام مسائلی افتاده‌اند که مبتلابه جامعه و کشور ما نیست و غیر واقعی است.

ردادی بیان کرد:یکی از دغدغه‌های پژوهشی در عرصه سیاست است و در این باره خلاء‌هایی دیده می‌شود در حالی که ارتباط میان پژوهشگران و سیاست‌مداران،موجب تقویت سرمایه‌های اجتماعی و افزایش اعتماد در جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد:فاصله میان پژوهشگران و عرصه عمل موجب شده سیاست‌گذار از پاسخ به مسائل باز بماند،در شرایطی که دولتمرد در صحنه واقعی مردم حضور دارد و متوجه مساله می شود که کشور دچار چه مشکلاتی است اما عاجز از پاسخ درست به مسائل است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت:در این شرایط دولتمردان،با آزمون و خطا مشکلات را حل می‌کنند اما مسلم است که یک فرد که اشتغالات زیادی دارد وابزار لازم را نیز ندارد نمی‌تواند پاسخی بدهد.
وی تصریح کرد:در این وضعیت مدام این چرخه سوالات بی پاسخ و پاسخ به سوالات انتزاعی تکرار می‌شود و هیچ کس نیست میان آن ارتباط برقرار کند تا بتواند این دو قشر را به هم متصل کند تا با هم مشکلات را رفع کنند.

ردادی افزود:من در مدت 15 سال موضوع اعتماد و سرمایه اجتماعی را به عنوان پژوهش مورد توجه قرار داده‌ام،البته در آن سالها،این موضوعات خیلی جدی نبود و موضوع سرمایه اجتماعی تازه وارد ایران شده بود.

وی اظهار کرد:در آن سالها نیز خیلی از افراد هشدار می دادند که در سراشیبی هستیم و به سرعت داریم سرمایه اجتماعی و اعتماد که در دو دهه اول انقلاب کسب کردیم را خرج می کنیم و جایگزین هم نمی‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد:اگر این آشوبها اتفاق افتاده است بخشی از آن مربوط به کم شدن سرمایه‌های اجتماعی است،اشکالات اقتصادی که هر یک راه حلی دارد اما باید به سمت بررسی اهمیت کمبود اعتماد برویم و مشکلات را در آن جستجو کرد.

وی بیان کرد: از دهه‌های قبل نیز هشدار داده شده بود ولی به دلیل فاصله بین سیاست‌مدار و پژوهش،مدام این بی اعتمادی رشد کرد و به بحران اعتماد در جامعه تبدیل شد.

ردادی اظهار داشت:در حال حاضر هم، هشدارها جدی است و ربطی به حکومت نیز ندارد و کشور دچار زوال اعتماد شده و این وصعیت خوبی نیست و اگر فکری به حال آن نشود به سرنوشت کشورهایی که این مسیر را پیمودند دچار می‌شویم.

وی عنوان کرد:هر کدام از ما با هر اعتقاد و باور دوست نداریم این بلا به سر کشور عزیز مان بیاید پس برای ترمیم اعتماد اقدام کرد در این خصوص در متون پژوهشی به چگونگی ترمیم اعتماد اشاره شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد:در واقع اصول اعتماد و جلوگیری از زوال اعتماد و قوائد افزایش سرمایه اجتماعی در این پژوهش‌ها مورد توجه قرار گرفته و می توان این عناصر علمی را به کار گرفت و به نتیجه رساند به شرط اینکه عزم‌مان جدی باشد و سیاست مداران احساس نیاز کنند و برای رفع کمبود اعتماد اقدام کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار