عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی فارس افزود: كشور ايران با برخورداری از پيشينه تمدنی كهن، پتانسیل ها و جاذبه‌های متنوع گردشگری و موقعيت برجسته اقليمی، پتانسیل بسیار زیادی برای جذب توریست و کسب درآمد پایدار از صنعت توریسم دارد اما جایگاه ما در این صنعت مناسب نیست.
کد خبر: ۸۰۸۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 24 December 2019

تابناک فارس به نقل از شبستان:در کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی فارس که با حضور کارشناسان حقوقی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، موضوع «تاثیرات مستقیم وغیر مسقیم عدم پیوستن ایران به FATF در صنعت گردشگری» بررسی و تبادل نظر شد.

 

«غلامحسین شعرا»، در این جلسه گفت: گردشگری از ظرفیت‌های بسیار بالا برای رشد و توسعه است زیرا از نظر اقتصادی يكی از منابع مهم درآمدزایی، ارزآوری و ايجاد اشتغال محسوب می‌شود و این درحالی است که برخی معتقدند توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت است.

 

عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی فارس افزود: كشور ايران با برخورداری از پيشينه تمدنی كهن، پتانسیل ها و جاذبه‌های متنوع گردشگری و موقعيت برجسته اقليمی، پتانسیل بسیار زیادی برای جذب توریست و کسب درآمد پایدار از صنعت توریسم دارد اما جایگاه ما در این صنعت مناسب نیست.

 

شعرا اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را برای جذب گردشگر، داراست اما تاکنون از این ظرفیت ها بهره برداری مناسب نشده است.

 

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره بحران ارزی به عنوان یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران اضافه کرد: گردشگری و توسعه آن از راه‌ حل‌هایی است که نه فقط برای کمک به حل معضل ارز، بلکه به صورت چند منظوره می‌تواند کشور را از بحران خارج سازد.

 

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین نیاز یک گردشگر خارجی انجام مبادلات بانکی و مالی است به طوری که گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند اغلب مبادلات مالی و خریدهای خود را در کشور خود یا دیگر کشورهایی که به آن سفر می‌کنند، با کارت‌های اعتباری انجام می‌دهند و حتی‌الامکان از حمل پول نقد اجتناب می‌کنند که به‌دلیل پاره‌ای مشکلات سیاسی که به ‌تبع آن محدودیت‌هایی در زمینه مبادلات مالی در سطح بین‌المللی برای ایران وجود دارد.

 

شعرا عنوان داشت: بخش هایی مانند زیرساخت ها، هتل ها و مراکز اقامتی، تبلیغات نام متناسب و ضعیف، عدم نگاه جدی به گردشگری در دیپلماسی خارجی کشور از مشکلات ما در توسعه گردشگری به ویژه گردشگری خارجی است.

 

وی، عدم ساماندهی اماکن تاریخی به عنوان یکی از دیگر مشکلات صنعت گردشگری ایران مطرح کرد و افزود: بر اساس گزارش شاخص رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، ایران به‌لحاظ تعداد سایت‌های فرهنگی میراث جهانی حائز رتبه نهم در جهان است اما این میراث تا چه اندازه در جذب گردشگر خارجی مورد استفاده قرار گرفته و یا تا چه اندازه برای حضور افراد معلول و کم توان مناسب سازی شده است.

 

شعرا تصریح کرد: استانداردهای صنعت گردشگری در مقیاس جهانی و احترام به حقوق گردشگر ایجاب می‌کند که صنعت گردشگری کشور ما مسیر حرکت خودرا تغییر دهد و فعالان این بخش برای تحرک و پویایی آن تدابیری علمی اتخاذ شود.

 

وی با اشاره به مشکلات و راهکارهای توسعه گردشگری استان فارس هم بیان کرد: در بخش هتلداری کمبود مراکز اقامتی و اتمام هتل های نیمه تمام، افزایش اقامتگاه های بوم گردی، ساماندهی واحدهای اقامتی نیازمند مهندسی و طرح اقتصادی برای خروج این بخش از بحران هستیم.

 

شعرا ادامه داد: همچنین بافت تاریخی شیراز سرمایه ارزشمندی است اما خانه های تاریخی در بافت روبه تخریب هستند و به جای آن خیابان ساخته می شود و باید در سطح کشوری برای رسیدگی به آنها چاره ای اندیشید که برای حفظ و استفاده موثر از این ظرفیت همه بخش ها و مجموعه ها متعهد به حفظ آن باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار