جشنواره فجر صنایع دستی در حالی در آستانه برگزاری چهارمین دوره‌اش قرار گرفته که برخی معتقدند هنوز به ایده آل نرسیده است.
کد خبر: ۸۰۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 25 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: با نزدیک شدن به ماه بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بازار جشنواره‌های هنری فجر گرم می‌شود. یکی از این جشنواره‌ها، جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی است که سال‌های چندانی از جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی هنوز به ایده‌آل‌های خودش نرسیده استعمرش نمی‌گذرد و درصدد ارتقای کیفی و کمی است. هم‌اکنون و در آستانه چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی تلاش کردیم در مصاحبه ای با هنرمندان و معاون سابق هنر‌های سنتی و صنایع دستی کشور مروری بر دوره‌های گذشته جوان‌ترین جشنواره فجر کشورمان داشته باشیم و به نوعی نقاط قوت و ضعف این جشنواره را ارزیابی کنیم.

شهرام امیری هنرمند صنایع دستی در این باره گفت:اگرچه در سال‌های گذشته در جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی مشارکت نکردم، اما از این جشنواره بازدید کردم و در مراسم‌ افتتاحیه و اختتامیه آن حضور داشتم و امسال با دیدن فراخوان ممکن است در جشنواره مشارکت کنم.

نقش پررنگ  صنایع دستی در ارزآوری به کشور/آیا جشنواره هنرهای سنتی به ایده آل رسیده است؟

او گفت:در سال اول، انتخاب آثار تا حدودی غیرکارشناسانه بود، زیرا به نظر می‌رسید که جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی با دستپاچگی برگزار شده است، در دومین دوره برگزاری این جشنواره، وضعیت انتخاب آثار مقداری بهتر شد، اما در کل به نظر من جشنواره فجر هنر‌های سنتی و صنایع دستی می‌تواند انگیزه‌ای برای نوآوری باشد. به نظر من بهتر است آثار ارائه شده به جشنواره  به لحاظ موضوعی به عنوان جشنواره که فجر است نزدیک شوند، زیرا این کار برخی از هنرمندان به خصوص هنرمندان جوان را درگیر تفکر و نوآوری می‌کند.

جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی هنوز به ایده‌آل‌های خودش نرسیده است

بهمن نامور مطلق معاون سابق صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره فلسفه برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی گفت:فلسفه برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی قبل از هر چیزی پر کردن یک شکاف بود به این منظور که دهه فجر موقعیتی است که فرصت‌هایی را برای بازبینی و شناخت بهتر حوزه‌های مختلف به خصوص هنری فراهم می‌کند و همین فرصت مناسب مدتی بود که توسط بقیه هنر‌ها استفاده می‌شد. آن‌ها با نام و یاد جشنواره فجر جشنواره‌هایی داشتند و رویداد‌هایی را شکل داده بودند و در این رویداد‌ها تقریبا معدل کار یکسال خودشان را می‌آوردند و عرضه می‌کردند.

او افزود:افرادی که نوآوری و خلاقیت داشتند و فاکتور‌های زیبایی‌شناختی را رعایت می‌کردند به عنوان مدل در جشنواره فجر رشته‌های هنری مختلف انتخاب می‌شدند و از آن‌ها تجلیل می‌شد. این تجلیل باعث می‌شد که اگر سینماست فروش بهتری داشته باشد و اگر نمایش است تبلیغ بهتری شود پس به واسطه برگزاری جشنواره فجر هم مدل‌سازی و الگوسازی می‌شد، هم چرخه اقتصادی بیشتر می‌چرخید و هم توجه اقشار مختلف جامعه به آن رشته بیشتر می‌شد، اما متأسفانه هنر‌های اصیل این مملکت یعنی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فاقد جشنواره فجر بودند و از این فرصت هیچ بهره‌ای نمی‌بردند. در واقع در دهه فجر به هنرمندان اصیل این مملکت هیچ توجهی نمی‌شد به همین دلیل ما با شورای عالی انقلاب فرهنگی که من عضو کمیته هنر و معماری‌اش بودم، گفت و گو کردیم و از آنجا نامه‌ای به سازمان یا وزارتخانه امروزی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شد و این نهاد موظف به برگزاری جشنواره فجر شد.

معاون سابق صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما چون از قبل آمادگی برگزاری جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی را داشتیم از همان سال اول کار‌های برگزاری آن را شروع کردیم و اولویت‌هایی را تعریف کردیم. خلاقیت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تعریف‌شده ما بود. الگوشناسی، الگوسازی و الگوپروری هم هدف ما بود. در عین حال درصدد آن بودیم که چرخه اقتصادی را هم تا اندازه‌ای بچرخانیم.

نقش پررنگ  صنایع دستی در ارزآوری به کشور/آیا جشنواره هنرهای سنتی به ایده آل رسیده است؟

نامور مطلق ادامه داد:جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی در واقع باید اهداف فرهنگ‌سازی و آشناسازی با هنر‌های سنتی و صنایع دستی و پرداختن به امور زیبایی‌شناسی و اقتصادی را محقق کند البته چون در سال‌های گذشته تجربه‌هایی کسب شده است مطمئنا جشنواره فجر صنایع دستی و هنر‌های سنتی در زمان من و در زمان‌های بعد از من هنوز به آن ایده‌آل‌ها و وجه نمادین خودش نرسیده است، اما امیدواریم این جشنواره رو به رشد باشد تا جشنواره‌ای بزرگ در حوزه هنر‌های ایرانی داشته باشیم. در واقع من فکر می‌کنم با توجه به اینکه هنرمندان زیادی در حوزه‌های فرش و صنایع دستی فعالیت می‌کنند، بزرگترین و باشکوه‌ترین جشنواره دهه فجر باید در حوزه هنر به صنایع دستی و هنر‌های سنتی اختصاص پیدا کند. من امیدوارم دولت به کمک مردم هر چه زودتر به این هدف برسد، زیرا هنر‌های سنتی و صنایع دستی می‌توانند بیکاری را رفع کنند و تا حدودی در ارزآوری به کشور کمک کنند.

او در پاسخ به ایراد‌های وارد شده به نحوه داوری نخستین دوره‌های برگزاری جشنواره فجرصنایع دستی و هنرهای سنتی گفت:در زمانی که من معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی بودم، بهترین کارشناسان حوزه صنایع دستی جزو همکاران من بودند یعنی ببینید شاید یک هنرمند در رشته‌ای تخصص داشته باشد یا یک استاد دانشگاه در یک رشته بتواند تدریس کند، اما در سطح کارمندی سازمان مراتبی با عناوین کارشناس و کارشناس ارشد داریم البته ما در داوری آثار ارائه شده به جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی غیر از کارشناسان ارشد سازمان از نظر اساتید دانشگاه بهره‌مند می‌شدیم و برخی از هنرمندان نیز در این خصوص با ما همکاری داشتند. ما تلاش کردیم که مدیران ارشد دخالتی در داوری آثار ارائه شده به جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی نداشته باشند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار